מדברים על זה: האויב מספר אחד של הזוגיות

מדברים על זה: האויב מספר אחד של הזוגיות

מדברים על זה: האויב מספר אחד של הזוגיות והשלום בבית, הנשק הערמומי של היצר הרע: חוסר כבוד בין בני הזוג. למה זה קורה ואיך מתקנים את זה?

 לאלו מאיתנו שהמפגש עם התורה חדש להם ולאלו מאיתנו שאולי זקוקים לתזכורת, תרשמו לכם: התורה הקדושה שלנו היא הרבה דברים רבים בו זמנית! כלומר, יכולה לעסוק בדברים רבים בו זמנית, כך שסיפור על גבר ואישה שחיו לפני אלפי שנים במסופוטמיה העתיקה הוא סיפור עם מסר עצום והוראה על הרבה דברים – בו זמנית – כולל: כיצד צריכים בעל ואישה להתייחס אחת לשני, כיצד נולדה אומה, ואת היסודות של אותה אומה.

מה שנקרא, הכל כלול…

“וְהָיָה כִּי יִרְאוּ אֹותָךְ הַמִּצְרִים וְאָמְרוּ אִשְׁתּוֹ זֹאת וְהָרְגוּ אֹותִי וְאֹותָךְ יְחַיּוּ. אִמְרִי נָא אֲחֹותִי אָתְּ לְמַעַן יִיטַב לִי בַעֲבוּרֵךְ וְחָיְתָה נַפְשִׁי בִּגְלָלֵךְ” (בראשית יב, יב-יג)  – מבקש אברהם אבינו מאשתו שרה רגע לפני שהם נכנסים למצרים.

אולי גם זה יעניין אתכם:

הבית – האתגר הכי גדול

החיים מתחילים כשמתחתנים

על הדבש ועל העוקץ: לא מלקקים דבש

אנחנו צריכים לדבר: תקשורת בזוגיות

כבר בתקופה של רבי נחמן ענייני שלום בית הפכו לנושא מדובר. אדם המקורב לרבי נתן מברסלב סיפר לו על אחד המפגשים שלו עם רבי נחמן, ועל העובדה שהקשיים בין זוגות צעירים הפך נפוץ. לא פעם זה היה מגיע לפרידה ולאחריה מסתדרים וחוזרים לחיות ביחד, אך גם היו פעמים שזה נגמר בגירושין. רבי נחמן אמר שזו עבודתו של היצר הרע, שעובד קשה מאוד כדי להרוס את חיי המשפחה של הצעירים כדי ללכוד אותם ברשתו ולהרוס את חייהם.

“סִפֵּר לִי אֶחָד שֶׁהָיָה מֵשִׂיחַ עִמּוֹ ז”ל, מֵעִנְיַין בְּנֵי הַנְּעוּרִים, שֶׁשָּׁכִיחַ מְאֹוד שֶׁנַּעֲשֶׂה קִלְקוּל בֵּינֵיהֶם וּבֵין נְשׁוֹתֵיהֶם וְנִפְרָדִים זֶה מִזֶּה אֵיזֶה זְמַן, וְלִפְעָמִים נַעֲשֶׂה מִזֶּה פֵּרוּד לְגַמְרֵי ח”ו.

אָמַר (רבי נחמן): שֶׁזֶּה מַעֲשֶׂה בַּעַל דָּבָר שֶׁמַּנִּיחַ אֶת עַצְמוֹ עַל זֶה מְאֹוד לְקַלְקֵל הַשָּׁלוֹם שֶׁל בְּנֵי הַנְּעוּרִים כְּדֵי שֶׁיִּתָּפְסוּ בִּמְצוּדָתוֹ ח”ו עַל יְדֵי זֶה. כִּי הוּא אוֹרֵב עַל זֶה מְאֹוד לְתָפְסָם בִּנְעוּרֵיהֶם עַל יְדֵי קִלְקוּל הַשְּׁלוֹם בַּיִת ח”ו, שֶׁגּוֹרֵם בְּעַרְמוּמִיּוּתוֹ לְקַלְקֵל הַשָּׁלוֹם שֶׁבֵּינֵיהֶם… וְהֶאֱרִיךְ בְּשִׂיחָה זֹאת. (שיחות הר”ן רסג).

התורה יכולה לעסוק בדברים רבים בו זמנית, כך שסיפור על גבר ואישה שחיו לפני אלפי שנים במסופוטמיה העתיקה הוא סיפור עם מסר עצום והוראה על הרבה דברים!…

חלק מהפתרון למניעת ההידרדרות של מערכת היחסים של בני הזוג הוא – לכבד אחת את השני, אך ישנה גם התייחסות מיוחדת של רבי נחמן לכל גבר באשר הוא שם:– כבד את אשתך!

רבי נחמן הדגיש לעתים קרובות את החשיבות שבדבר. הוא ציין את (מה שאמור להיות) המובן מאליו: נשים סובלות ייסורים בהיריון ובלידה, אחר כך נושאות בעול הלא קל של גידול הילדים והטיפול בבית. “לעולם יהא אדם זהיר בכבוד אשתו, שאין ברכה מצויה בתוך ביתו של אדם אלא בשביל אשתו” (דברי חז”ל, בבא מציעא נט, ע”א) – הזכיר רבי נחמן לכל הבעלים – צעירים ומבוגרים כאחד – להזדהות עם נשותיהם ולכבד אותן באמת. ‘אוֹקִירוּ לִנְשַׁיְכוּ כִּי הֵיכִי דְּתִתְעַתְרוּ’, וְכֵן אָמְרוּ (יבמות סג, עא): ‘דַיֵּנוּ שֶׁמְּגַדְּלוֹת אֶת בָּנֵינוּ’ וְכו’.

“הִזְהִיר לְכַבֵּד וּלְיַקֵּר אֶת אִשְׁתּוֹ (התייחסות לכל גבר). כִּי אָמַר: הֲלֹא הַנָּשִׁים הֵם סוֹבְלִים צַעַר וְייִסּוּרִים גְּדוֹלִים מְאֹוד מְאֹוד מִיַּלְדֵיהֶם, צַעַר הָעִיבּוּר וְהַלֵּידָה וְהַגִּדּוּל, כַּאֲשֶׁר יָדוּעַ לַכֹּל עֹצֶם מַכְאוֹבָם וְצַעֲרָם וְיִיסּוּרֵיהֶם בְּכַמָּה אֳפָנִים הַקָּשִׁים וּכְבֵדִים מְאֹוד מְאֹוד. עַל כֵּן רָאוּי לְרַחֵם עֲלֵיהֶם, וּלְיַקְּרָם וּלְכַבְּדָם. וְכֵן אָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ ז”ל (בָּבָא מְצִיעָא נט.): ‘אוֹקִירוּ לִנְשַׁיְכוּ כִּי הֵיכִי דְּתִתְעַתְרוּ’, וְכֵן אָמְרוּ (יְבָמוֹת סג.): ‘דַיֵּנוּ שֶׁמְּגַדְּלוֹת אֶת בָּנֵינוּ’ וכו’” (שיחות הר”ן רסד).

חלק מהפתרון למניעת ההידרדרות של מערכת היחסים של בני הזוג הוא לכבד אחת את השני, ופשוט, לדבר על זה!

חלק מהפתרון למניעת ההידרדרות של מערכת היחסים של בני הזוג הוא לכבד אחת את השני, ופשוט, לדבר על זה!

וכאן חשוב לציין, שגם אם עדיין לא נולדו ילדים זאת לא הסיבה היחידה שבגללה תכבדו את הנשים שלכם, ולמרות שעברו שנים ואין ילדים בבית – התנהגו אליה כאל בת של מלך אהובה!

המילים “אח” ו”אחות” קשורות למילה “אחד”. אברהם אבינו מבקש משרה אימנו “אִמְרִי נָא אֲחֹותִי אָתְּ” – שאנחנו אחד, כדי שאז “יִיטַב לִי בַעֲבוּרֵךְ” – התפילה (שעל פי החסידות מיוצגת על ידי האישה) תעזור לתורה (שעל פי החסידות מיוצגת על ידי האיש), ואז “וְחָיְתָה נַפְשִׁי בִּגְלָלֵךְ” – התורה תוכל להתקיים ולהילמד כפי שהיא אמורה וצריכה להיות.

והאחד הזה בא לידי ביטוי כמעט בכל תחומי החיים הזוגיים: השיתוף ביניכם, הפרגון אחת לשני, חיוכים, מחוות קטנות שעושות לבן/בת הזוג את היום, זמן איכות. מרחב אישי שכל אחד מכם זקוק לו כדי להעניק לאחד – הזוגיות המוצלחת שלכם. נשיאה משותפת בעול הבית ונכונות להושיט יד תמיד. לא לסגור את היום עם כעס. יש בעיות? ויכוחים? לבנו את הדברים, שימו הכל על השולחן. זה מונע ריבים מיותרים וכעסים ומצבים שמגיעים לחוסר כבוד. אדרבה, קחו את המצבים האלה לגדילה, את “כאבי הגדילה” הללו, כדי להוציא מעצמכם את הטוב ביותר והקרינו אותו על הזוגיות והתא המשפחתי.

והכי חשוב – טפחו את הקשר הזה כל הזמן. זה בדיוק כמו צמח. או אם תרצו, זוגיות היא אתר בנייה – כאן בונים! כל ה-120 צריך להשקיע, להוסיף עוד נדבך ועוד קומה. שום בניין לא נבנה בן לילה.

(מבוסס על שיחות הר”ן רסג-רסד, ליקוטי הלכות, ראש חודש ה, כב).

מה עוד תורם לזוגיות והופך אותה למקום הכי יפה בחיים שלנו? אתם מוזמנים להיכנס לקישור הזה ולגלות.