לתפוס קרני שמש

לתפוס קרני שמש

ניסיתם פעם לתפוס את קרני השמש? מסתבר שהרבה אנשים ואולי גם אתם ביניהם מנסים לתפוס אותן כל הזמן. איך? למה? כנסו ותבינו!

וכך מלמד רבי נחמן מברסלב:

“הַיֵּצֶר הָרָע דּוֹמֶה כְּמוֹ מִי שֶׁהוֹלֵךְ וְרָץ בֵּין בְּנֵי אָדָם, וְיָדוֹ סְגוּרָה וְאֵין אָדָם יוֹדֵעַ מַה בְּתוֹכָהּ. וְהוּא מְרַמֶּה בְּנֵי אָדָם וְשׁוֹאֵל לְכָל אֶחָד “מָה אֲנִי אוֹחֵז?” וּלְכָל אֶחָד נִדְמֶה כְּאִילּוּ הוּא אוֹחֵז מַה שֶּׁהוּא מִתְאַוֶּה. וְעַל כֵּן הַכֹּל רָצִים אַחֲרָיו, כִּי כָּל אֶחָד סוֹבֵר שֶׁיֵּשׁ בְּיָדוֹ מַה שֶּׁהוּא חָפֵץ. וְאַחַר כָּךְ הוּא פּוֹתֵחַ אֶת יָדוֹ וְאֵין בָּה כְּלוּם.

“כְּמוֹ כֵן מַמָּשׁ הַיֵּצֶר הָרָע, שֶׁהוּא מְרַמֶּה כָּל הָעוֹלָם, וְהַכֹּל רָצִים אַחֲרָיו וּמְרַמֶּה לְכָל אֶחָד וְאֶחָד, עַד שֶׁנִּדְמֶה לְכָל אֶחָד וְאֶחָד כְּאִילּוּ יֵשׁ בְּיָדוֹ מַה שֶּׁהוּא חָפֵץ, כָּל אֶחָד כְּפִי שְׁטוּתוֹ וְתַאֲוָתוֹ. וְאַחַר כָּךְ בַּסּוֹף הוּא פּוֹתֵחַ אֶת יָדוֹ וְאֵין בָּהּ כְּלוּם, כִּי אֵין מִי שֶׁיְּמַלֵּא תַּאֲוָתוֹ אֶצְלוֹ.

אולי גם זה יעניין אתכם:

אם יש לכם את צרור המפתחות הזה אתם מסודרים!

עניין של גישה

בלי יום רע אחד בחיים שלי

“גַּם נִדְמוּ כָּל הַתַּאֲווֹת שֶׁל הָעוֹלָם כְּמוֹ עַמּוּדֵי אוֹר הַנִּכְנָסִין בַּבַּיִת מִן אוֹר הַחַמָּה, כַּנִּרְאֶה בְּחוּשׁ שֶׁהֵם נִדְמִין לְעַמּוּדִים מֵחֲמַת הַזְּרִיחָה שֶׁל הַחַמָּה. וּכְאִילּוּ רוֹצִים לִתְפֹּס אוֹתָן הָעַמּוּדֵי אוֹר שֶׁתּוֹפְסִים וְחוֹטְפִים וְאֵין בְּתוֹךְ הַיָּד כְּלוּם, כָּךְ הֵם כָּל הַתַּאֲווֹת שֶׁל עוֹלָם הַזֶּה” (שיחות הר”ן, ו).

ומה זה אומר עבורי?

בהתחלה הייתי חלוקה ביני לבין עצמי עם המסר הזה של רבי נחמן, אבל אז החלטתי לתת לדבריו לדבר בעד עצמם. למה? כי ככה זה, כמו תמיד, כמי שדגל בפשטות ותמימות בלי שום חכמות המסר האדיר שהוא יכול להעביר לעולם כל כך פשוט ומושלם בלי להזדקק להסבר נוסף.

“הַיֵּצֶר הָרָע דּוֹמֶה כְּמוֹ מִי שֶׁהוֹלֵךְ וְרָץ בֵּין בְּנֵי אָדָם” אומר רבי נחמן, “וְיָדוֹ סְגוּרָה וְאֵין אָדָם יוֹדֵעַ מַה בְּתוֹכָהּ. וְהוּא מְרַמֶּה בְּנֵי אָדָם וְשׁוֹאֵל לְכָל אֶחָד “מָה אֲנִי אוֹחֵז?”….

כל אחד מדמיין שבתוך היד הסגורה הזו יש בדיוק את מה שהוא רוצה, שמשאלת ליבו מקופלת בתוך אגרוף השקר הזה. והכי מצחיק, או שלא, שכולם ממהרים ורצים אחריו, עוזבים הכל ולא מרפים עד שהוא פותח את היד… ומגלים שהיא ריקה לגמרי.

בסוף הוא פותח את היד ואין בה כלום

בסוף הוא פותח את היד ואין בה כלום…

כן, זו דרכו של היצר הרע שמרמה את כל יושבי העולם הזה לרדוף אחריו. כל אחד מאמין שביד הקסמים הזו יש את מה שהוא הכי רוצה וצריך, אבל בסוף, כשהוא פותח את היד, הם מבינים שאין בה כלום ושום משאלה לא התגשמה.

בעצם, אולי רק אחת – של היצר הרע…

“ריבונו של עולם, תן לי אמת. הרחק אותי אבא יקר משקרים של אחרים, ועזור לי לא לשקר לאף אדם. הצל אותי מלשקר לעצמי ומהדמיונות שלי. אבא יקר, עזור לי להוביל את חיי רק מהמקום של האמת ולא להוליך את חיי בשקר ולו לרגע קט אחד…” (מתוך ספר התפילות הנשק העדין).

מאמרים נפלאים ומרתקים נוספים בנושא צמיחה אישית תמצאו בקישור הזה.