לשמור על זכות השתיקה

לשמור על זכות השתיקה
ממהרים לשחרר קיטור? עצרו וגלו מה רבי נחמן אומר על מעלת לשמור על זכות השתיקה!

כשרבי נתן שמע שהבן שלו חווה זמנים קשים וקשה לו להשתלט על הלך הרוח שלו (קרי כעס, רוגז ושאר רגשות מהסוג הזה) הוא עודד אותו בעדינות במכתב שכתב לו:

“בני היקר, למען השם, רחם על עצמך ועל בני משפחתך והימנע מלפעול מתוך כעס. אם לא תאפשר לשום דבר להכעיס ולהרגיז אותך, תהיה שמח בעולם הזה ובעולם הבא!

“כעס, תרעומת וטינה יכולים לגרום נזקים רבים, שבורא עולם ישמור ויציל את כולנו מהם. חז”ל מלמדים אותנו שאדם כעסן לא מרוויח שום דבר עם הלך רוח שכזה, אלא רק מרגיש מותש ונסער. כל רווח שאדם חושב ומקווה להשיג בעזרת הכעס יוכל להשיג בצורה יותר יעילה ממקום של החלטה רגועה, וכמו שהפסוק אומר: ‘דברי חכמים בנחת נשמעים’”.

אולי גם זה יעניין אתכם:

עושים סוף לכעס

שני מפתחות להתגבר על הכעס

תשברו את הכעס

סבלנות והחיים הטובים

לעשות את הבלתי אפשרי

דם חם

חיים ביד הלשון

רבי נחמן מברסלב נותן לנו דוגמה מעצימה על הרווח במציאת אסטרטגיה ברת ביצוע, כדי להימנע מכעס:

זה היה ביום חורפי כשאחד מתלמידיו של רבי נחמן הגיע לבקר אותו בביתו. הוא הופתע מהריח החריף ומהעשן שקיבל את פניו כבר בכניסה לביתו של רבו. הוא רץ פנימה וראה שהיה צריך להחליף את העץ בתנור שהסיק את הבית, ומשום מה העוזרת לא טיפלה בזה. הוא הרים את קולו והחל לפתוח את חלונות הבית, כשהוא מסביר לעוזרת כמה מסוכן לחלום בהקיץ ולא לשים לב למה שקורה סביבה.

כל רווח שאדם חושב ומקווה להשיג בעזרת הכעס אפשר להשיג בצורה יותר יעילה ממקום של החלטה רגועה, וכמו שהפסוק אומר: ‘דברי חכמים בנחת נשמעים’”.

 רק אחרי כל האפיזודה הזו הוא נכנס לחדרו של הרבי.

וכבר שעמד בפתח הדלת הוא הבין שגם החדר הזה היה מלא עשן עד לא מזמן, ושהריח החריף לא פסח עליו.

התלמיד תהה מדוע הרבי לא הפנה את תשומת ליבה של העוזרת למה שקרה. וכפי שהכיר את הרב שלו – רבי נחמן – הוא ידע שבוודאי בהתנהגות שלו טמונה הנהגה מסוימת, מסר אדיר שכדאי מאוד ללמוד.

אם לא תאפשרו לשום דבר להכעיס אתכם תהיו שמחים בעולם הזה ובעולם הבא

אם לא תאפשרו לשום דבר להכעיס אתכם תהיו שמחים בעולם הזה ובעולם הבא!…

“רבי! האם יש סיבה לזה?” שאל בסקרנות.

ורבי נחמן השיב לו בסבלנות ובנעימות. “העוזרת לא תמיד קשובה ולפעמים צריך לומר לה לעשות את העבודה שלה. זה טבע האדם שבפעם הראשונה הוא מבקש מהעובד שלו לעשות את מה שברור שהוא צריך לעשות בלי שום תזכורות, וזה נעשה בטון נעים ורך. בפעם השנייה, הוא מרים את הקול שלו. בפעם השלישית, הוא מתעצבן וכועס. לכן אני מעדיף להתעלם מכל המעידות שלה, כי עדיף תמיד לשמור על שתיקה כבר מן ההתחלה!”.

רגע לפני שאתם משחררים את הקיטור, ועוברים את כל שלבי הכעס שרבי נחמן לימד את התלמיד שלו, זכרו את מה שעדיף לעשות לכתחילה: לשמור על זכות השתיקה.

כי כך כתב הרמב”ן באגרת המפורסמת לבנו: “…תתנהג תמיד לדבר כל דבריך בנחת, לכל אדם ובכל עת, ובזה תינצל מן הכעס שהיא מידה רעה להחטיא בני אדם. וכן אמרו רבותינו (נדרים כב, ע”א): ‘כל הכועס – כל מיני גיהינום שולטים בו’…”

(מבוסס על מכתב תמו מתוך הספר עלים לתרופה. אתם מוזמנים ליהנות מהספר עלי מרפא תמצית ועיבוד לאגרות של רבי נתן, וכן מתוך הספר שיח שרפי קודש ג-קז).

קראו את ספרי רבי נחמן ותמצאו בהם שיעורים מאלפים לחיים, מסרים מדהימים ומתוקים שכל אחד יכול לקיים. כי רבי נחמן הוא מדריך לפנימיות – למימד הפנימי של התורה, של הנשמה ושל החיים בכלל.

אתם מוזמנים ליהנות ממגוון מאמרים מרתקים ומעניינים בנושא חברה והשקפה בקישור הזה.