לקרוע את הים ולמצוא את החצי השני

לקרוע את הים ולמצוא את החצי השני

אומרים שקודם צריך למצוא את החצי הראשון, מי שאנחנו, ואחר כך את החצי השני, בן/בת הזוג שלנו. אבל השאלה שמציקה היא: למה מציאת החצי השני קשה כמו קריעת ים סוף?

 מהי התאמה טובה? מי עושה אותה? איך, מתי והיכן אדם מוצא את החצי השני שלו ומקים איתו בית? ולמה זה כל כך קשה כמו קריעת ים סוף?

המדרש אף הוא שואל שאלה דומה:

מטרוניתא (נסיכה) אחת שאלה את רבי יוסי בר חלפתא: בכמה ימים הקב”ה ברא את עולמו? אמה לה: לששת ימים, דכתיב (שמות לא, יז): “כי ששת ימים עשה ה’ את השמים ואת הארץ”. אמרה לו: ומאותה שעה עד עכשיו, מהו יושב ועושה? אמר לה: מזווג זיווגים – אשתו של פלוני לפלוני, בתו של פלוני לפלוני, ממונו של פלוני לפלוני. אמרה לו: הדא הוא?! (זה מה שהוא עושה?) אף אני יכולה לעשות את זה! יש לי המון עבדים ושפחות ואני יכולה לזווגם בשעה אחת! אמר לה: אם קלה היא בעיניך, קשה היא לפני הקב”ה כקריעת ים סוף. הניחה והלך לו.

מה עשתה? שלחה והביאה אלף עבדים ואלף שפחות והעמידה שורות שורות ואמרה להם: פלוני יישא לפלונית, פלוני לפלונית – זיווגן בלילה אחת. “ברי מזל” אמרה אחרי ששידכה ביניהם. למחרת הם הופיעו בפניה, אחד פצוע, אחד עם רגל שבורה… השאלה הייתה מתבקשת: “מה קרה?” היא שאלה, וכולם השיבו “אני מסרב לשידוך שניתן לי”.

אולי גם זה יעניין אתכם:

אנחנו צריכים לדבר

אהבה וחסד בחיי הנישואין

המשימה: שלום בית

לא מלקקים דבש

מיד שלחה והביאה את רבי יוסי בר חלפתא ואמרה לו: רבי, אמת היא תורתכם נאה ומשובחת היא. יפה אמרת כל מה שאמרת. אמר לה: לא כך אמרתי לך, (אלא) אם קלה היא בעיניך קשה היא לפני הקב”ה כקריעת ים סוף, שנאמר (תהלים סח, ז): “אלוקים מושיב יחידים ביתה מוציא אסירים בכושרות”. מהו בכושרות? בכי ושירות. רצה אמר שירה לא רצה בכה. ומה הקב”ה עושה? מזווגן על כורחן שלא בטובתן. אמר רבי ברכיה: בלשון זה השיב לה (לאותה מטרוניתא) רבי יוסי בר חלפתא: הקב”ה יושב ועושה סולמות מגביה לזה ומשפיל לזה, שנאמר (שם עה): “כי אלוקים שופט זה ישפיל וזה ירים”.

הקשיים במציאת בן הזוג היו קיימים עוד מאז ימי אדם הראשון. ולמרות שאוכלוסיית העולם גדלה באופן עקבי מאז, המשימה נראית אימתנית ומתסכלת באותה מידה ואסורה באותה מידה כמו בזמן הבריאה. במאמר זה מוצגים רעיונות ממשנתו של רבי נחמן מברסלב בנושא מציאת בן/בת הזוג לחיי נישואין, בתקווה שיעניקו תמיכה ועידוד למכל מי שמחפש את החצי השני שלו, זה המיועד לו משמים ולא זה “המושלם” כפי שהוא מוצא להגדיר אותו.

על טעם ועל ריח

המקובל הגדול, רבי יצחק לוריא האריז”ל הקדוש, כותב שלפעמים מעשיו של האדם גורמים לבן/בת הזוג להתרחק ממנו. כאשר נשמתו של האדם יורדת לראשונה לעולם הזה, החצי השני שלו – הנשמה התאומה שלו, יורדת איתו. אם האדם יחטא, החיבור והמפגש עם החצי השני שלו יכול להפוך לקשה. ישנם אנשים שחייבים להתגבר על מכשולים מדהימים ועצומים ולו רק כדי לפגוש את החצי השני שלהם (שער הגלגולים, פרק כ).

רבי נחמן דיבר פעם על שידוכים. לדבריו, לכל אדם יש הרבה זיווגים/מיועדים. אך יחד עם זאת, ישנן רמות שונות הכוללות מושגים עמוקים רבים בעניין זה. עצם השיחות והדיונים שאנשים מקיימים על הקדמות והתאמות אפשריות בין בני זוג, גם אם ההתאמה המוצעת לעולם לא תושלם, הם נחשבים בעצמם כדרגה מסוימת של שידוך. לפעמים אנשים שיושבים בבתיהם מציעים שאיש מסוים יתאים לאישה מסוימת, וכאן בעצם הסתיימה ההתאמה בין האיש לאישה הללו. לפעמים, דנים במועדים ובהתקשרויות אבל ההתאמה אף פעם לא מתממשת. זוהי רמה גבוהה יותר של שידוך/זיווג, יותר מהמקרה הקודם.

ישנם מקרים בהם בני הזוג עצמם, או משפחותיהם, נפגשים. ואז, בדיוק כשמסיימים את הסידורים, הם משום מה נפרדים. בפעמים אחרות ההתקשרות נסגרת רק כדי שבסופו של דבר היא תסתיים ותתפרק. לפעמים החתונה מתקיימת, אבל לאחר מכן קורה הדבר הקשה מכל – גירושין. נישואים רבים נמשכים, אך ישנם מקרים בהם הגירושין מגיעים אחרי שנים רבות.

כאשר נשמתו של האדם יורדת לראשונה לעולם הזה, החצי השני שלו – הנשמה התאומה שלו, יורדת איתו. אם האדם יחטא, החיבור והמפגש עם החצי השני שלו יכול להפוך לקשה מנשוא.

ישנן רמות רבות אחרות של שידוך וזיווג שאינן מתממשות, אך יחד עם זאת כולן נחשבות לזיווג של האדם. לכל אחד יש כמה זיווגים. לחלקם, השידוך הוא לא יותר מאפשרות של התאמה כזו. במקרים אחרים, השידוך כולל דיונים נוספים, קישור כלשהו, מסע או פעולה חיובית אחרת, למרות ששום דבר בעתיד לא יוצא מזה.

רבי נתן, תלמידו הקרוב ביותר של רבי נחמן, כותב: הרעיון הזה שגם דיון גרידא על התאמה אפשרית הוא כשלעצמו רמת שידוך – מקורי לחלוטין ועמוק מאוד. את אותו רעיון אנחנו מוצאים גם בספר המידות, שם כתוב: “השידוך שדוברים אף על פי שאינו נגמר השידוך בעצמו, גם זה מן השמים, והשידוך לחוד עושה רושם בו ובה” (ספר המידות נישואין ז, ב).

מובן מדברים אלה שרבי נחמן ידע סודות מדהימים על מושג השידוכים והזיווגים, כאלה שמעולם לא נחשפו בעולם.

כל מפגש בדרך לשידוך הוא חלק ממה שהאדם צריך לעבוד עד לרגע המיוחל השמחה הגדולה

כל מפגש בדרך לשידוך הוא חלק ממה שהאדם צריך לעבור עד לרגע המיוחל: השמחה הגדולה!

יש אנשים שייפגשו, יתארסו ויתחתנו מיד. לעומתם, אחרים חייבים לעבור בכמה רמות של שידוכים מסיבות כלשהן. לכן, גם אם אדם לא יודע מצפה לו, מה מחכה עבורו, כמה פגישות יצטרכו להיות וכמה ‘מכשולים’ יהיה עליו לעבור ולהתגבר עד שהשידוך ייסגר, עדיין, כל מפגש, תאריך או התאמה המוצעים – כל אלה משמשים לקרבת בן/בת הזוג המיועד. וזו סיבה מספיק טובה לשמוח.

וגם כשהכל נראה מושלם, אל תתאכזבו אם הדברים לא יתבררו כמתוכנן. בנו של רבי נתן, רבי יצחק, עמד לסיים את השידוך לבתו. למרות שהדברים נראו טובים וחיוביים עבור שני הצדדים, רבי נתן כתב לבנו: “אבל אל תדחק בעניין הזה, כי אין דבר יותר נסתר מעיני האדם מאשר השידוכים. אם הקב”ה רוצה את זה, בסופו של דבר זה יקרה…” (עלים לתרופה).

חשוב לציין, כי כל סוג של קשר בין שני אנשים יכול להיחשב כשידוך. שותפויות עסקיות, יחסי מורה ותלמיד, שכנות וכדומה – כל אלה גם כן שידוכים. סוג אחר של שידוך הוא זה שבין האדם לסביבתו, כלומר האינטראקציה שלו עם המקום בו נולד, גדל, נסע וכו’, או הקשר שלו לחפצים דוממים כמו בית, רכב וכו’.

התלמוד מלמד (מכות י, ב) שמוליכים את האדם בדרך בה הוא רוצה ללכת. לכן, כל מפגש ומה שאדם חווה הוא תוצאה ישירה של הרגשות הפנימיים שלו עצמו (ליקוטי מוהר”ן לא, א). “פגישות מקריות” אינן מקריות בכלל. הן התוצאה הסופית של הרצון הפנימי של האדם. ועל ידי ה”פגישות” האלה הקב”ה מאפשר לאדם לחפש ולהכיר אותו מכל סיטואציה ומצב, ולהתקרב אליו.

מה עוד תורם לזוגיות והופך אותה למקום הכי יפה בחיים שלנו? אתם מוזמנים להיכנס לקישור הזה ולגלות.