לעבור את הירדן

מה מונע מאיתנו מלעבור את הירדן ולהיכנס אל ארץ ישראל? אל תרימו גבה, כי לא מדובר רק בפעולה פיזית שנעשתה לפני אלפי שנים, אלא בכזו שעושים כל הזמן…

רבי נחמן מברסלב אומר (ליקוטי מוהר”ן תורה ד) שהעניין של קרוב רחוקים, שזה נעשה על ידי לימוד תורה באופן הגורם התנוצצות בשרשי נשמות ישראל, שזה מביא הארה לפושעי ישראל ומעורר אותם לתשובה, וכותב שם רבינו הקדוש זצוק”ל, שגם אחרי שזוכים לעורר את הרחוקים בתשובה עדיין זה נקרא ‘פלגא’, היינו כמו שאומרים ‘חצי עבודה’, כי עדיין לא נכנסו אל הקדושה לבטח, כי עדיין יש להם הרבה מניעות להיכנס בשלמות לקדושת ארץ ישראל.

וזו לשונו של רבינו הקדוש בתורה הנ”ל עם קצת ביאור המובא בסוגריים: “פרסה מרמז על המשכת הנשמות לבניהם (של תלמידי החכמים), זה  מכונה בשם פרסה שלמה (כי הם בוודאי יכולים להיות קיימים בעבודת השם כראוי). והתנוצצות שהנשמות מתנוצצין ומאירין ומעוררין את הפושעי ישראל בתשובה ומולידין נשמות גרים, זה מכונה בשם ‘פלגא’, כי עדיין רחוקים מהקדושה מאוד ויכול להיות להם מניעות רבות, וצריך להם יגיעות רבות כדי להפשיט מהם הבגדים צואים שהלבישו, כמו שכתוב (זכריה ג): ‘הסירו  הבגדים הצואים’. כי אלו הבגדים הצואים הם מונעים אותם מלחזור לקדוש ברוך הוא, והם מפסיקים כמו נהר המפסיק שאי אפשר להלוך דרך אותו הנהר וצריך להשליך הבגדים הצואים וכו’”, עיין שם כל התורה כולה.

והעיקר לענייננו הוא, מה שרואים בחוש שכאשר מקרבים רחוקים להשם יתברך יש בזה שני שלבים עיקריים: השלב הראשוני של עצם הקירוב לאמונה ולקבלת עול תורה ומצוות, שעל השלב הזה משקיעים רוב המקרבים את עיקר המאמץ ויוצאים למסור שיעורים ברחבי הארץ והעולם, או שעוסקים בהפצה וקירוב בדרכים אחרות, כאשר עיקר הדגש שלהם הוא למשוך את הרחוקים שיכירו באמונת ישראל ויתקרבו.

כמובן שהשלב הזה הוא חשוב ביותר והכרחי, ועל זה כותב רבינו הקדוש בתחילת התורה שזה נקרא להאיר לרחוקים למקום שהם נמצאים בו מחוץ לקדושה, כמו שכתוב: יפוצו מעיינותיך חוצה – שצריכים להאיר ולהשקות לאלה שהם מחוץ לקדושה. ובאמת, זה נעשה בעיקר על ידי לימוד התורה של הצדיק והמקורבים אליו, שלימוד זה גורם לזיווג והתנוצצות הנשמות וכו’, שמזה נבראים נשמות הגרים ונמשך הארה לשורשי נשמות ישראל, כמו שנלמד בהמשך בעזרת השם, ורק על ידי זה יש אחר כך את היכולת למשוך אותם בפועל על ידי שמדברים אתם או מוסרים שיעורים.

אולי גם זה יעניין אתכם:

אל תפחדו, כנסו פנימה

אין מקום מושלם

אנשים אחים אנחנו

עם מי ועם מה להזדהות?

ברסלב לכולם

להיות פשוט זה תענוג

הדרך הישנה והטובה

הדף הזה מגן עלי

יהדות פשוטה – בסיס איתן

בעניינים, לא בעננים

כלים ואורות

באמצע הדרך

אבל אחרי שמתקרבים קצת ומתחילים להאמין בהשם ובתורתו הקדושה ובקיום המצוות, עדיין, אנחנו רואים שיש לבעלי תשובה מניעות רבות מאוד להיכנס הלאה ממש אל תוך חיי התורה באופן של קביעות, ורבים מהם עדיין ‘פוסחים על שני הסעיפים’ שנמצאים רגל פה רגל שם, ולא מצליחים לייצב את ההוויה היהודית שלהם באופן שגם ימשיך אצל ילדיהם בצורה ברורה ויציבה, ובקיצור, עובר עליהם מה שעובר עליות וירידות והשלכות וכו’, וזהו בעצם השלב השני של תהליך התשובה, שאורך זמן רב והוא הקובע את חייהם של אותם נשמות עם הנשמות התלויות בהם.

היצר הרע לא נח ולא שקט לעולם, וגם אחרי שאדם כבר עשה את הצעד הראשון להתקרב להשם יתברך ולתורתו, היצר הרע ממשיך להתגרות בו ולעכב ולמנוע אותו ולעשות כל מיני פעולות כדי שייסוג לאחור. תהיו חזקים ואל תאפשרו לו!…

ורבינו מלמד אותנו בתורה זו, שכל המניעות הללו שיש לנו מלהיכנס אל הקדושה בטח, נמשכים מהבגדים הצואים, היינו כל המעשים הרעים והעוונות וההרגלים הרעים ומידות רעות ותאוות וכו’, שנדבקו בנו לפני שהתקרבנו אל הקדושה, שאותם בגדים צואים מתעוררים בכל פעם ומעוררים קטרוגים, והעיקר למנוע אותנו מלהיכנס בטח אל הקדושה. ובכן, צריכים להשליך אלו הבגדים הצואים ורק אז אפשר להיכנס לארץ ישראל.

כי היצר הרע לא נח ולא שקט לעולם, וגם אחרי שאדם כבר עשה את הצעד הראשון להתקרב להשם יתברך ולתורתו, היצר הרע ממשיך להתגרות בו ולעכב ולמנוע אותו ולעשות כל מיני פעולות כדי שייסוג לאחור, או על כל פנים לא יצליח להיכנס ממש פנימה לשבת בטח בתוך בית הקדושה ביחד עם בני ביתו, אלא יישאר בחצר בלבד, כי כך יש סיכוי גדול שגם יצא לחוץ בחזרה ח”ו ואם לא הוא אז ילדיו וכו’ ח”ו, כמו שרואים לצערנו הרבה – שילדים של בעלי תשובה חווים קושי להתמזג עם עולם התורה והיהדות הקבוע מדורות, ולעתים גם יוצאים לחוץ שוב.

ובאמת, העבודה הזו של השלב השני היא ארוכה ועמוקה ויש בה הרבה פנימיות והיא מעמידה הרבה מאוד ניסיונות לכל אחד ואחד כפי בחינתו, שהניסיונות הללו מבררים שוב ושוב את הנקודה הפנימית של יהדותו באופן שגובל במסירות נפש ממש, לכן צריכים הכנה לעבודה הזו והרבה כלים וחיזוקים, מה לעשות ואיך לעשות על מנת להתגבר ואכן להשיב את עצמו עם הנפשות התלויות בו בחזרה ליהדות באמת בצורה קבועה, ולא יהיה מתנדנד תמיד בין העולמות.

מצד אחד מתקדמים, מצד שני מתמהמהים מלהיכנס ולהמשיך הלאה…

כורח הבירור

כי באמת, אצל כל אחד ואחד ובפרט אצל בעלי תשובה, מתגברים בכל פעם מחדש הבגדים הצואים למנוע אותו מלצאת מטומאת חו”ל ולהיכנס לקדושת ארץ ישראל, כמובא שם בתורה, והבגדים הצואים הם ההרהורים ותאוות הרעות, דעות משובשות ועקומות, כפירות וקליפות, כבוד וגאווה, רדיפת הממון וטרדת הפרנסה וכו’, שמתעוררים בכל פעם מחדש וצריכים התגברות גדול כנגדם, כמו שכותב מורנו רבי נתן זצ”ל בליקוטי הלכות (הלכות בציעת הפת ה), וזו לשונו:

“וְזֶה צָרִיךְ כָּל אָדָם לֵידַע כְּשֶׁרוֹצֶה לְהִתְקָרֵב לַה’ יִתְבָּרַךְ. וְרוֹאֶה שֶׁהַמְנִיעוֹת וְהַמָּסַכִּים מִתְפַּשְּׁטִים כְּנֶגְדוֹ מְאֹוד מְאֹוד. וּבִפְרָט כְּשֶׁכְּבָר הִתְחִיל מְעַט וְרוֹאֶה שֶׁבְּכָל פַּעַם מִשְׁתַּטְּחִים כְּנֶגְדוֹ יוֹתֵר וְיוֹתֵר, וְלִפְעָמִים רוֹאֶה שֶׁאַחַר כַּמָּה יָמִים וְשָׁנִים שֶׁנִּדְמֶה לוֹ שֶׁכְּבָר הִתְחִיל לְהִיטָּהֵר קְצָת חָזַר וְנָפַל וְהִתְגַּבְּרוּ עָלָיו הַתַּאֲווֹת וְהַהִרְהוּרִים בְּהִשְׁתַּטְּחוּת עָצוּם מְאֹד, רַחֲמָנָא לִצְלַן. צָרִיךְ שֶׁיֵּדַע שֶׁכָּל זֶה נִמְשָׁךְ מֵהַבְּגָדִים הַצּוֹאִים שֶׁעֲדַיִן לֹא נִזְדַּכֵּךְ מֵהֶם, שֶׁמִּשָּׁם כָּל הַמְנִיעוֹת וְהַהִתְגַּבְּרוּת וְכַמְבֹאָר הֵיטֵב בְּהַתּוֹרָה הַנַּ”ל שֶׁהַבְּגָדִים הַצּוֹאִים הֵם מוֹנְעִים כְּמוֹ נָהָר הַמַּפְסִיק וְכוּ’…

…וְכָפַל וְשִׁלֵּשׁ שָׁם בְּדִיבּוּרִים אֵלּוּ מִגֹּדֶל עֹצֶם רִיבּוּי הַמְנִיעוֹת וְהַמָּסַכִּים שֶׁיֵּשׁ לְהָאָדָם מֵחֲמַת הַבְּגָדִים הַצּוֹאִים. וְשֶׁצָּרִיךְ לָזֶה יְגִיעוֹת רַבּוֹת כְּמוֹ שֶׁמְּבֹאָר שָׁם, עַיֵּן שָׁם. וּמֵחֲמַת גֹּודֶל הַיְגִיעוֹת שֶׁצְּרִיכִין לְהַפְשִׁיט מֵעַצְמוֹ הַבְּגָדִים הַצּוֹאִים וְלָאו כָּל אָדָם זוֹכֶה לַעֲמֹד בָּזֶה, מִזֶּה בָּא כָּל מַה שֶּׁעוֹבֵר עַל הָאָדָם וַאֲפִילּוּ מִי שֶׁכְּבָר הִתְחִיל קְצָת בַּעֲבוֹדַת ה’ וְהִתְחִיל לְטַהֵר עַצְמוֹ מְעַט וַאֲפִילּוּ אִם כְּבָר עָלָה קְצָת מִדַּרְגָּה לְדַרְגָּה. וּבְכָל פַּעַם נִזְדַּכֵּךְ בְּיוֹתֵר אַף-עַל-פִּי-כֵן יָכוֹל לִהְיוֹת שֶׁאַחַר כָּךְ יַחֲזֹור וְיִתְפַּשֵּׁט עָלָיו כָּל הַתַּאֲווֹת וְהִרְהוּרִים בְּהִתְפַּשְּׁטוּת יוֹתֵר מִבַּתְּחִלָּה וְהַכֹּל עַל יְדֵי הַבְּגָדִים הַצּוֹאִים שֶׁעֲדַייִן לֹא הִפְשִׁיט אוֹתָם לְגַמְרֵי אַף-עַל-פִּי שֶׁכְּבָר הִתְחִיל לְטַהֵר עַצְמוֹ קְצָת…”

מובן מדבריו של רבי נתן, שהם דברי רבינו הקדוש, שהבגדים הצואים מתגברים על כל אחד שרוצה להתקרב אל הקדושה, גם מי שאינו ממש בעל תשובה במובן שאנחנו מדברים עליו כאן, וכל שכן מי שהוא ממש בעל תשובה או גר, שבוודאי עבר מה שעבר, שיש לו מניעות עצומות מלהתקרב אל הקדושה עד שיפשוט מעליו הבגדים הצואים וישליך אותם לגמרי.

המעיל הישן והבלוי

לפני שנפרט את עומק העבודה הנדרשת על מנת להיפטר מהבגדים הצואים ולהתקרב אל הקדושה, כפי שמורה אותנו רבי נתן בהלכה זו, צריכים לתת מקום להשתדלות הפשוטה של כל אדם לסלק ולגרש מעצמו את כל ההרגלים הרעים שיש לו ושמקורם אינו בקדושה, ולהשתדל לאמץ לעצמו אורח חשיבה שמושרש בתורה ולא בכל מיני חכמות של העולם, וכן אורח התנהגות התואם את היהדות וכו’, והוא צריך לעשות את זה באופן שממש משליך את הדברים הלא נכונים האלו המכונים ‘בגדים צואים’, ולא רק פושט אותם בלי להשליכם לגמרי, כמו למשל, שיש אחד שפושט מעליו איזה בגד שאינו ראוי לו, אבל במקום להשליך אותו הוא שם אותו בארון, אז אותו בגד ‘קורץ’ לו מחדש מדי פעם שיחזור ללבוש אותו, ואילו היה משליך אותו לגמרי לא היה חוזר לו הניסיון.

כך ממש ברוחניות – יש לנו כל מיני הרגלים ודעות ותאוות שצריכים לאט לאט להפשיט אותם. אבל לא רק להפשיט ולשים בצד, אלא ממש להשליך אותם. לדוגמה: שפה זולה שלא שייכת לבני תורה, צריכים לזרוק לגמרי שלא תעלה על דל שפתינו מילה לא נקיה, וכן יותר בדקות, דעות רעות ומידות רעות וחכמות וכפירות וכן הלאה, צריכים להשליך לגמרי ולא רק להדחיק לאיזו פינה בנפש, שמשם זה יכול לפרוץ שוב.

וזה מרומז במעשה מחכם ותם, שאחרי שהרבי סיים לספר את מעשיו של החכם אמר: ‘והנה נשליך כעת את מעשה החכם ונתחיל לספר במעשה התם…’ – היינו, שאנחנו רוצים להשליך לגמרי את כל מה שקשור לחכם של המעשה הנ”ל, שכידוע מרמז על חכמות חיצוניות וקליפת עמלק – ‘ונתחיל לספר (מלשון ספיר ונהיר) במעשה התם’ – היינו, מה שהצדיק מאיר בשורש הנשמות את אור הקדושה והטהרה וממשיך אותנו לחיי תמימות ואמונה.

כל זה מצד המאמץ הפשוט והנגלה ביותר מצד הבחירה שלנו, לעזוב את הדברים הרעים ולהדבק בדברים הטובים. אבל באמת, כל עניין הבגדים הצואים הוא עמוק מאוד ומושרש במקום שמושרש, וממילא זה לא קל בכלל להשליך את הבגדים האלו מאיתנו ולכן צריכים את התיקונים שמבאר רבי נתן באותה הלכה, שאותם נמשיך ונבאר במאמר הבא.

(מעובד מתוך הספר “באמצע הדרך”)

גם אתם מחפשים את האמת? כנסו לקישור הבא וגלו דברים מעניינים במסע אחרי האמת!