להתמודד עם השלדים שבארון

להתמודד עם השלדים שבארון
אף אחד לא מושלם, וגם לא מצפים מאיתנו שנהיה כאלה. כל אחד מאיתנו חווה פגמים שמגיעים עד לעצמות-השלד שלנו. איך נתמודד עם השלדים שבארון שלנו?

אחת המתנות היפות שקיבלנו מרבי נחמן מברסלב היא – התיקון הכללי. עשרה מזמורים אותם גילה על מנת לעזור לנו לתקן את הנזק הרוחני שנגרם על ידי פגם הברית, וכדי שלא נצטרך לסבול כאשר החיים שלנו – ובאופן סמלי הלבנה, המלכות, שלנו נמצאים בתקופה חשוכה.

מי מאיתנו לא עשה דברים שהיה מעדיף שלא יקרו? כולנו עשינו דברים שרודפים את התודעה שלנו. בהמשך מציפות אותנו חרטות על כל מיני דברים: דיבור לא טוב ופוגעני, מעשים שעשינו לבני המשפחה, חברים ובורא עולם ועוד.

נכון, אף אחד לא מושלם, וגם לא מצפים מאיתנו שנהיה כאלה. כל אחד מאיתנו חווה פגמים מחוסר זהירות או שיקול דעת שמגיעים עד לעצמות שלנו. לשלדים שבארון שלנו.

אולי גם זה יעניין אתכם:

התיקון הכללי – הלפיד של הנשמה

כמה פשוטה, ככה יפה

כוחה של תפילה

במאמר זה ננסה להבין את המשמעות העמוקה יותר של המילה עֲצָמָי – העצמות שלי, שנקראת גם בניקוד שונה – עַצְמִי.

רבי נחמן מלמד אותנו שעל מנת שנוכל להגיע לרמת הידיעה שהכל לטובה, אנחנו צריכים להתוודות על המעשים שלנו בפני הצדיק, כי בכוח הפעולה הזו החטאים שאנו עושים מוסרים מהעצמות שלנו (ליקוטי מוהר”ן חלק א, ד: ה).

לגבי הווידוי, משנתו של רבי נחמן מברסלב חושפת את הדרך הזו קדימה בעזרת הדיבור – כי הדיבור על מה שהטריד או מטריד אותך עמוק בפני מישהו שאתה יכול לסמוך עליו מסייע לנו. באופן אידאלי, עדיף שזה יהיה אדם קדוש, צדיק, מורה דרך, או הורה, בן זוג או חבר קרוב. בזמנים כאלה, השתדלו לבחור באנשים אלה בקפידה על סמך חוכמתם ושיקול דעתם האמיתיים.

מי מאיתנו לא עשה דברים שהיה מעדיף שלא יקרו? כולנו עשינו דברים שרודפים את התודעה שלנו. בהמשך מציפות אותנו חרטות על כל מיני דברים…

התפילה גם היא דרך נפלאה לביטוי עצמי זה, תוך שימוש במילים של התפילות היומיות – תפילת שמונה עשרה, וידוי. ההתבודדות והתיקון הכללי גם הם הזדמנות נפלאה וכלים אדירים לניקוי הפנימי/העצמות שלנו מן החטאים והעבירות.

המדרש מלמד אותנו שאת מזמורי התהילים אנו צריכים לקרוא ולהרהר בהם (על פי מדרש שוחר טוב א, ח). בעזרת עצה זו נוכל ללמוד את המשמעות העמוקה יותר של מילים ופסוקים נבחרים של התיקון הכללי שגילה לנו רבי נחמן.

לצורך העניין, נתמקד במזמור לב (פסוק ג) במילה עֲצָמָי – העצמות שלי ונבין את המשמעות שלה.

מזמור לב, המזמור השני בתיקון הכללי, מראה את תקווה והסליחה לכל מי שמבקש אותה. דוד המלך משתמש בניסיון האישי שלו כדוגמה על מנת לעורר אותנו, רגשית ושכלית, להשתלט על אתגר ומשימת הווידוי והחרטה בפני בורא עולם.

“כִּי הֶחֱרַשְׁתִּי בָּלוּ עֲצָמָי בְּשַׁאֲגָתִי כָּל הַיּוֹם” (תהילים לב, ג).

רש”י מביא את הקול של דוד המלך לפסוק: כאשר אני שותק ולא מתוודה על החטאים שלי בפניך, העצמות שלי נרקבות מרוב האנחות שלי כל היום, מכיוון שאני חושש מהעונש.

דוד המלך חווה אתגרים משני-העצמות הללו כדי ללמד אותנו כיצד לנווט את עצמנו מעבר להם, וללכת בדרך הנכונה ולעשות ישוב הדעת (ליקוטי מוהר”ן חלק ב, י).

אדם צריך להרגיש את המילים של התפילה בכל אחת מעצמותיו

אדם צריך להרגיש את המילים של התפילה בכל אחת מעצמותיו…

בזמן התפילה, אדם צריך להרגיש את המילים של התפילה בכל אחת מעצמותיו, בבחינת “כָּל עַצְמוֹתַי תֹּאמַרְנָה” (תהילים לה, י). לכן, המים הקרים – שהם שפע וריבוי הידיעה של בורא עולם – מחיים את הנשמה ואת העצמות, בבחינת “וּמֹחַ עַצְמוֹתָיו יְשֻׁקֶּה” (איוב כא, כד) (ליקוטי מוהר”ן חלק א, סז: ט).

תנו דעתכם על התפילה האישית, ואמצו אותה.

“כאשר זמנים של סבל מגיעים אני רוצה להגיע איתם עד למקורם – בורא עולם, מכיוון שהוא קורא לי להתבונן, להבין את המהות האמיתית שלי, להרגיש את עצמות שלי. בעזרת הווידוי יש לי את הכוח והיכולת להתבונן בחטאים ובפגמים שלי, כי זה תהליך אמיתי שמוריד את המשקל הכבד של האשמה מהכתפיים שלי”!

רבי נחמן מלמד אותו, שכדי שאדם ירגיש “שלום בעצמותיו” – בשלום פנימי – הוא צריך יראת שמים, מכיוון שזה הדבר שמוביל לשלמות של הגוף והנשמה (שם יד, ח-ט).

התפילה האישית, ההתבודדות, שבחלקה היא וידוי נפלא, מסייעת לנו לנקות את העצמות שלו מחטאים, עבירות ופגמים, ולהתמודד עם כל השלדים שבארון בצורה הכי נכונה.

לרכישה בחנות האתר את התיקון הכללי – הלפיד של הנשמה שלנו, עם הסברים נפלאים – לחצו כאן

אתם מוזמנים ליהנות מחכמתו ומשנתו של רבי נחמן מברסלב ולהפוך אותה לחלק מכם כבר עכשיו, וכן ממאמרים מרתקים נוספים בקישור הזה.