להתחיל מחדש – פרשת השבוע בראשית

אלפי שנים חוקרים מנסים לפענח את סוד היקום עם כל מיני תיאוריות שונות ומופרכות, אבל אנחנו יודעים בדיוק איך הכל התחיל – מבראשית!

בשבוע זה נתחיל את התורה מחדש, לאחר שסיימנו בחג שמחת תורה את התורה כולה אנו שוב מתחדשים ומתחילים את התורה מחדש מפרשת בראשית. מכאן בא הביטוי המפורסם כשמתחילים התחלה חדשה “להתחיל מבראשית”.

התורה פותחת במילים “בראשית ברא אלוקים את השמים ואת הארץ” – התורה מתארת בהרחבה ובתיאור מדויק את מהלך הבריאה. מה היה לפני שהשם ברא את העולם ומה קרה ברגע שהקב”ה החליט לברוא את העולם. איך ברא הקב”ה את העולם, את כל היקום את החיות ואת העופות, ואיך ברא השם את נזר הבריאה – האדם ואת אשתו, הכל מתואר בפרוטרוט ללא מקום להשארת ספקולציות והשערות שונות ומשונות.

אלפי שנים חוקרים מנסים לפענח את סוד היקום ותיאוריות שונות ומשונות מנסות להעניק משמעות לתאוריות מופרכות לסיבות לבריאת העולם ולדרך שבה נברא העולם, אולם התורה מספרת לנו את סדר השתלשלות הבריאה בפרוטרוט ולא משאירה מקום לתאוריות והשערות, קל וחומר לא לדמיונות הזויים ומופרכים…

וכך מלמד רבי נחמן מברסלב:

כמה טובה עשה לנו משה רבנו שפתח את התורה במילים “בראשית ברא אלוקים” והנחיל לנו את האמת לאמיתה בלי חקירות מיותרות והשערות שונות ומשונות, ובלשונו: “אשרינו שמשה רבנו עליו השלום בחר לנו חלק טוב מאד ונתן לנו את התורה ופתח בה “בראשית ברא אלוקים את השמים” וכו’, בלי שום חקירות ומופתים שלהם, רק ציווה עלינו להאמין בהשם יתברך באמונה לבד, ועל כן אסור לנו להיכנס בחקירות כלל חס ושלום” (שיחות הר”ן, ה).

אולי גם זה יעניין אתכם:

גלו את האוצרות שלכם – פרשת עקב

תוכחה בונה

פליאות חכמה

ואיך כל זה שייך אלינו, האם אנו עוסקים בחקירות או בהשערות שונות לחקר סוד היקום?

התשובה למרבה הפלא הינה חיובית. כל אדם בטבעו יש לו נטייה לחקור ולחקור, כל אחד מעורב בשכלו באיזושהי פילוסופיה והשערה והוא מוצא סימוכין לכך ומסתבך במחשבות ובהשערות שלו, ועל ידי זה מתרחק מהאמונה הפשוטה בבורא עולם. ומלמד רבי נחמן:

כמה טוב עשה לנו משה רבנו שפתח את התורה במילים “בראשית ברא אלוקים” והנחיל לנו את האמת לאמיתה בלי חקירות מיותרות והשערות שונות ומשונות…

“ואף על פי שנדמה לנו שההמון-עם הם רחוקים מחקירות ואינם מחקרים כלל, אף על פי כן באמת כולם הם מעורבים בחקירות ‘כי כל אחד ואחד יש לו חקירות ואפילו קטנים באים על מחשבתם חקירות ובלבולים’. אבל באמת צריך כל אחד ואחד לזהר מאוד להרחיק החקירות מליבו ולהשליכם מליבו לגמרי לבלי להיות חס ושלום שום חקרן כלל, רק להאמין בהשם ובצדיקים אמיתיים באמונה לבד בלי שום חקירות כלל. כי כבר זכינו לקבל תורתנו הקדושה על ידי משה רבנו עליו השלום וכבר היו לנו צדיקים רבים גדולים ונוראים בכל דור ודור, וראוי לנו לסמוך עליהם בלי שום חקירות ולילך בעקבותם להאמין בהשם יתברך בפשיטות ולקיים תורתו ומצוותיו כאשר מסרו לנו אבותינו הקדושים” (שיחות הר”ן, לב).

כולנו אוהבים לחקור העניין הוא לא לאבד את זה עם תסבוכת של מחשבות

לכל אדם בטבעו יש נטייה לחקור, העניין הוא לא לאבד את זה עם תסבוכת של מחשבות והשערות שונות ומשונות…

לכן כל כך חשוב לזכור שאין לנו כל ענין בחקירות הללו, כי כבר קיבלנו את התורה ממשה רבנו וכל יסודות האמונה מובאים בתורה בצורה כל כך פשוטה וברורה: השם כל יכול ברא את העולם בששה ימים, הוא ברא את הכל יש מאין מוחלט, את כל היקום, את השמים ואת הארץ, את הים, את האוויר, את הצומח והדומם, החיות והעופות בים וביבשה והוא גם ברא את האדם עפר מן האדמה, ומהאדם הוא ברא את האישה ונתן אותה לאדם, כל זאת הבורא מספר לנו בעצמו באמצעות תורתו הקדושה, את האמת לאמיתה כיצד הוא ברא את הכל ללא כל פילוסופיות וחקירות. והבורא מספר לנו גם שהכל נברא למען תכלית, והוא מצווה על האדם לשמור על העולם ולא לחטוא, והוא מצווה עליו ומברך אותו “פרו ורבו ומלאו את הארץ”. הבורא ברא את העולם ונתן לאדם את התפקיד לשמר ולהמשיך את קיום העולם. כל זה נכתב בתורה והתפקיד שלנו הוא פשוט להאמין בכל זה, כפי שרבי נחמן כותב והבאנו את דבריו לעיל.

אז הנה השבוע התחלנו את התורה מחדש, זאת ההזדמנות שלנו להשליך את כל החקירות הפילוסופיות המרחיקות אותנו מהבורא, להשליך אותן אל סל המחזור (או עדיף למגרסה), ולהתחיל מחדש את התורה ולהחיל עלינו מחדש את האמונה הפשוטה בבורא עולם ולהתקרב אליו מחדש.

“בראשית ברא אלוקים את השמים ואת הארץ” (בראשית, א, א)

אשרינו!

כל שבוע אנחנו נהנים מעוד חידושים נפלאים על פרשת השבוע, כנסו לכאן ותיהנו גם אתם!