להסתכל לאהבה בעיניים

להסתכל לאהבה בעיניים

לא רק כדור הארץ ניחן בכוח המשיכה, גם לאהבה יש את הכוח הזה. כי בלעדי כוח האהבה הזה לא היינו יכולים לעמוד למרגלות הר סיני ולקבל את התורה!

וכך אומר רבי נחמן מברסלב:

“…וְזֶה בְּחִינוֹת הִתְגַּלּוּת הַתּוֹרָה שֶׁל לֶעָתִיד לָבוֹא, כַּמּוּבָא בַּזֹּהַר, שֶׁלֶּעָתִיד יִתְגַּלֶּה אוֹרַיְתָא דְּעַתִּיקָא סְתִימָאָה; כִּי עִקַּר קַבָּלַת הַתּוֹרָה – עַל יְדֵי הַשֵּׂכֶל, שֶׁהוּא משֶׁה־מָשִׁיחַ, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (משלי כא): “עִיר גִּבֹּורִים עָלָה חָכָם”; וּמִי שֶׁיֵּשׁ לוֹ בְּחִינַת משֶׁה־מָשִׁיחַ, יוּכַל לְקַבֵּל תּוֹרָה, וְיָכוֹל לְהַמְשִׁיךְ הֶאָרַת הַתּוֹרָה לְלַמֵּד שְׁאָר בְּנֵי אָדָם…” (ליקוטי מוהר”ן חלק א, יג).

מהו השכל הזה שרבי נחמן מדבר עליו ורוצה שנטפח?

שֵּׂכֶל הוא המתנה היקרה בו זכינו, והוא יכול להיות יותר גדול מזה של המלאכים. כן, קראתם נכון.

אולי גם זה יעניין אתכם:

חג שבועות של רבי נתן במצרים

המסע אל היום החמישים

שבועות – להתחיל מחדש

שבעות – קבלת התורה הפרטית שלי

טבעו של הַשֵּׂכֶל הוא להיות רחוק ככל האפשר מהחטא ומכל רצון גשמי. מטרת השכל היא לתפוס את המציאות, על כל חלקיה ושלמותה, כפי שהיא באמת.

ולא, שכל כפי שרבי נחמן מתכוון אליו כאן הוא ממש לא האיי-קיו שלכם.

ברור, אנחנו לא יכולים לחשוב שאפשר לטפח את הדבר היקר הזה – השכל שלנו – אם אנחנו מרעילים את עצמנו בכל מיני דברים שמזיקים לנו. להיפך – הנזק שנגרם לשכל עלול להיות בלתי הפיך, אם מדובר בהתמכרות לאחד מהדברים הללו  (למשל, סמים, אלכוהול, הימורים ועוד).

שֵּׂכֶל הוא המתנה היקרה בו זכינו, והוא יכול להיות יותר גדול מזה של המלאכים. כן, קראתם נכון!

מצד שני, בעולם שלנו אנחנו נמצאים בסיכון לא קטן להתמכר לכל מיני הנאות, בילויים ורגשות. תלות רבה מדי בכל אחד מהדברים הללו מונעת מאיתנו לראות את המציאות כפי שהיא באמת. אפילו ההתמכרות לתורה (זכה – נעשתה לו סם חיים, לא זכה – נעשתה לו סם מוות) יכולה לטשטש את קבלתה של המציאות והתורה.

אז מה עושים?

הצעד הראשון שלנו בטיפוח השכל הוא – שליטה עצמית. ואת הצעד הראשון עושים עם רצון חזק להיות קרובים ברוחניות שלנו לבורא עולם, עד שהאהבה הזו – כוח המושך המיוחד הזה, מרימה אותנו גם אם במעט. מזווית הראיה שלנו אנחנו לא מצליחים להבין את הפעולה האדירה שנעשתה כאן, אבל זה קורה והרבה מעבר למה שהעין שלנו מסוגלת לראות.

מטרת השכל היא לתפוס את המציאות על כל חלקיה ושלמותה!

מטרת השכל היא לתפוס את המציאות על כל חלקיה ושלמותה!

כשרבי נחמן מדבר על קבלת התורה, הוא מתכוון לקבלת הבנה חדשה ומקיפה יותר של התורה, מזו שהייתה לנו קודם לכן. קבלת החדש תלויה במידת ההקשבה של האדם לתורה הנוכחית. התורה נקראת לפעמים מוסר (הוראה/תוכחה) (משלי א, ח). מעטים מאוד אוהבים הוראה ואף אחד לא אוהב תוכחה. אבל כל זה יכול להשתנות באחת ברגע שאנחנו מפנימים ומבינים שהתורה מדברת אלינו מתוך אהבה טהורה, לכן זו לא תיראה לנו תוכחה.

וכאשר אנחנו הולכים מתוך אהבה אחרי עצת התורה החכמה והטובה, השכל שלנו הופך להיות ברור יותר, ומסוגל יותר לתפוס ולקבל את סודות התורה, ואפילו את הרזים והנסתרים שבסודות.

ועם כוח המשיכה שיש באהבה עמדנו למרגלות הר סיני וקיבלנו את התורה!

(מבוסס על דברי רבי נחמן מברסלב, ליקוטי מוהר”ן חלק א, יג).

מאמרים מרתקים וסוחפים על חג השבועות ומתן תורה תוכלו למצוא כאן! אתם מוזמנים ליהנות ממגוון רחב של מאמרים מרתקים, מחכימים וסוחפים בנושא חגים ומועדים בקישור הזה.