לגדול בחמישה צעדים!

לא רק כשהשמש זורחת: לגדול בחמישה צעדים עם הטיפים המושלמים של רבי נחמן בכל הכוח. למה? כי יש לנו את זה!

רבי נחמן מברסלב הדגיש את החשיבות של להיות בשמחה תמיד! נכון שקל לנו להיות שמחים  ומאושרים כשאנחנו מרגישים טוב והדברים מתנהלים חלק וכמו שאנחנו רוצים, אבל מה עושים כשלא מרגישים שמחה ואין ממה לשמוח?

הנה זה בא! חמשת הצעדים שרבי נחמן נותן לנו כדי לשמוח ולחזור כמו גדולים למסלול החיים עם כל הכוח:

צעד ראשון: תכריח את עצמך – חשיבות השמחה כל כך גדולה עד שכדאי לעשות כל מאמץ כדי להיות שמח. ניתן להשוות זאת לקבוצת אנשים שרוקדת במעגל בזמן שאדם עצוב מסתכל מן הצד. הם מושיטים יד ומושכים אותו פנימה כדי להצטרף אליהם, ואז הוא משאיר את העצבות שלו בצד כשהוא מצטרף אליהם לריקודים. אולם כאשר הרוקד החדש מפסיק לרוקד, העצבות שלו שוב פעם חוזרת. ואף על פי שמספר דקות השמחה הן בעלות ערך עדיף להכניס את העצבות עצמה למעגל השמחה ולשמור אותה שם, כי להכריח את עצמך להיות שמח יהפוך בסופו של דבר את הסיבה לאומללות שלך למקור אמיתי לשמחה.

אולי גם זה יעניין אתכם:

אני מלא בשמחה

שמחה – הוכחה לחיים תקינים, לא רק מצווה

שמחה זה אנחנו והיא השם האמצעי שלנו

ואתם חשבתם שלהיות בשמחה זה רק רעיון נחמד, הא?

פעם מישהו שאל את רבי נתן איך הוא יכול להיות שמח כשיש לו כל כך הרבה בעיות וקשיים. רבי נתן השיב לו “תלווה שמחה!” (שיח שרפי קודש א-תשלו). כשמדובר בכסף, לעיתים רחוקות אנחנו מהססים ללוות כנגד רווחים עתידיים. ובכן, עצב גורם לאדם להרגיש שהוא מפספס משהו. מה שצריך לעשות, כפי שרבי נתן מייעץ, הוא ללוות מכל מה שאתה יכול לחשוב עליו שיעשה אותך שמח בעתיד או בהווה הקרוב. חוץ מזה, יש הבדל גדול בין להיות חייב כסף לבין להיות חייב שמחה. כשמחזירים כסף זה קצת כואב, כי בכל זאת זה כסף. אבל עם השמחה, כשאנחנו מחזירים אותה יש לנו עוד יותר ממנה. לחייב את עצמנו להיות בשמחה, כלומר להיות ב’חוב’ של שמחה, למעשה זה הדבר הכי משתלם – יש בהלוואה הזו דיבידנדים מעולים!

חשיבות השמחה כל כך גדולה עד שכדאי לעשות כל מאמץ כדי להיות שמח!

צעד שני – תזייף/ תעשה כאילו – גם אם אתה לא מרגיש שמח, אתה יכול לזייף שמחה, לעשות כאילו שאתה שמח. העמד פנים שאתה שמח ומאושר. מי אמר שאם אתה מרגיש מדוכדך אתה לא יכול לחייך? אנחנו מזייפים חיוך מספיק פעמים ביום כאשר אנחנו מנסים להיות מנומסים, אז למה לא עכשיו? נסה את זה. חיוך, אפילו אם הוא חיוך של כאילו הדביקו לך אותו לפנים, מדבק. לא רק שזה ישמח אחרים כשהם מחזירים לך חיוך בחזרה, אלא כפי שמחקרים מלמדים, חיוך מפיג מתחים, מאיר את החכמה והפנים שלך שהרי כתוב “חכמת אדם מאירה את פניו” (שיחות הר”ן מג).

צעד שלישי – תזכור את הנקודות הטובות שלך – דרך נוספת שבה אתה יכול להיות מאושר כאשר אתה עצוב היא, על ידי ההכרה שיש לך לפחות משהו טוב בתוכך. גם אם אתה לא יכול למצוא משהו טוב בעצמך, עדיין, יש לך במה לשמוח: אני יהודי! כפי שאומר רבי נחמן (ליקוטי מוהר”ן ב, י). כל שעליך לעשות הוא להיות שמח שאתה יכול להרגיש גאה ושמחה במורשת שלך שהיא אפילו לא מעשה ידיך, אלא מתנה מבורא עולם!

תספרו עד חמש ותהיו שמחים!

תספרו עד חמש ותהיו שמחים!

צעד רביעי – תשיר, שים מוזיקה ותרקוד! – מוזיקה מנקה את הראש ומשמחת אותנו. למוזיקה יש את הכוח לעזור לנו לשפוך את הלב שלנו לפני בורא עולם. יש לה גם את הכוח לחדד את הזיכרונות שלנו ולאפשר לנו להתרכז במטרות שלנו (ליקוטי עצות, יד-טו). לכן רבי נחמן אומר שזה הרגל טוב מאוד לעורר את עצמנו עם ניגון. השורשים הרוחניים של המוזיקה והשיר הם די מרוממים ויכולים לעורר את הלב שלנו ולרומם את רוחנו.

צעד חמישי – תעשה משהו טיפשי – כשדיברו עם רבי נחמן על לעשות כל מאמץ כדי לשמוח, הוא אמר שזה כולל אפילו מעשה טיפשי. המחיר שמשלמים עבור קצת טיפשות הוא הרבה פחות מזה שמשלמים על העצבות והכבדות.

יש שמחה, ויש עצבות. באיזו דרך אתה בוחר? רבי נחמן אומר שזה תלוי באיך שאתה מסתכל על עצמך. אם אתה מחפש את הטוב אז אתה חושב טוב. כשדברים חיוביים אתה יכול לשמוח. וההיפך הוא גם נכון. אז ברור שבוחרים בשמחה.

רבי אברהם חזן אמר פעם, “אם רבי נחמן לימד אותנו שזו מצווה גדולה להיות בשמחה תמיד, אז אנחנו צריכים להאמין שיש על מה לשמוח!” (הרב אליהו חיים רוזין).

בואו ליהנות מגילויים נפלאים על מידת השמחה בחיים שלנו בקישור הזה. אתם מוזמנים ליהנות ממגוון מאמרים מרתקים בנושא חברה והשקפה בקישור הזה, תיהנו!