לא רק שחור: יש גם חיובי והמון!

לא רק שחור יש גם חיובי והמון

למה אנחנו אוהבים לראות שחור על פני הלבן ולהיות דרוכים ליום שבו הכל ישתבש לנו? הגישה שתיקח אתכם רחוק ותהפוך אתכם לאנשים מאושרים!

מסופר על רבי מאיר מטפליק שביקר פעם את רבי נתן. כשנשאל על מהותו של אדם מסוים שגר בטפליק, השיב רבי מאיר בביטול, כאומר שאין באותו אדם הרבה שאפשר להאריך עליו את הדיבור.

“אם תביט על העולם בצורה שלילית ובעין רעה” אמר רבי נתן, “תמצא פגמים בכל דיירי העולם כולו. חשוב על האנשים המתגוררים בטפליק. התחל בזה שגר בקצה העיר. אם תעיין בו, בוודאי תמצא ליקויים שונים. עכשיו, עבור מבית לבית, ובכולם תמצא ליקויים… עד שאתה מגיע לבית שלך… האם אתה היהודי הטוב היחיד בכל העיר?” שאל רבי נתן.

“אני?! גם אני לא צדיק גדול” השיב רבי מאיר.

“אם אתה לא, אז מי כן? שאל רבי נתן והמשיך, “אבל אם תביט על העולם בצורה חיובית, תוכל למצוא טוב אפילו באדם השלילי ביותר, ואז בוודאי תמצא גם בשאר בני האדם. וכן, גם בעצמך…” (כוכבי אור, עמוד עה).

אולי גם זה יעניין אתכם:

שדרגו את השלילי לחיובי

הרגעים המתוקים נחשבים

סירת המפרש של אבא שלי

שמחה, זה כל מה שאנחנו מבקשים

אחת הסיבות העיקריות לשקיעת בני אדם בעצבות ובדכדוך היא הכישלון. עסקה שאתה פועל לקדם אותה מתמוטטת, יחסים שאתה שואף לפתח אותם נכשלים. “שוב נכשלתי” אומר האדם לעצמו. ריב משפחתי מפריע לך ומטריד את דעתך.

לפעמים אתה כבר מתעורר במצב רוח לא טוב, והתחושה שמלווה אותך היא שאתה צריך להתכונן לקראת היום שבו הכל ישתבש…

היזהר! לא טוב להרשות לתחושת כישלון – או אפילו לתחושת חוסר הישגיות – להשתלט עליך. כשהדבר בכל זאת קורה, אתה נוטה לפסימיות ולראיית שחורות. מכאן הדרך לכישלונות הבאים מהירה ותלולה.

מה אפשר לעשות?

רבי נחמן מייעץ לנו: תחילה, חפש ותמצא נקודה טובה, נקודת אור, נקודה חיובית, טען את עצמך מחדש בתחושת אופטימיות ובחשיבה חיובית. בהחלט יש לך תכונות בעלות ערך! בוודאי שאתה יכול להצליח! אימוץ גישה זו ייסע בידך להחלים מכישלונות אפילו בתחומים שהכל השתבש בהם שם, וגם שם תצליח!

היזהר! לא טוב להרשות לתחושת כישלון – או אפילו לתחושת חוסר הישגיות – להשתלט עליך. כשהדבר בכל זאת קורה, אתה נוטה לפסימיות ולראיית שחורות. מכאן הדרך לכישלונות הבאים מהירה ותלולה.

רבי נחמן שם דגש רב על תפישה זו. “צריך תמיד לחפש את הטוב…” הוא היה אומר ושונה. צריך תמיד להיות אופטימי. אל תתייאש! אל תוותר! את הטוב שאתה מוצא, שמור. אם תנהג כך, זה יסייע לך לגלות את מאגר החיות הייחודי הפרטי שלך. כמו כל בן אדם אחר, גם לך יש כוח פנימי מדהים, מקור בלתי נלאה כמעט של אנרגיה חיובית בתוכך, בדומה לסוללה מתחדשת שביכולתה להזניק אותה קדימה.

כן אתה יכול הגישה שתיקח אתכם הכי רחוק

כן, אתה יכול! – הגישה שתיקח אתכם הכי רחוק!…

איך מפעילים אותה? איך מתניעים אותה? זו מטרת דבריו של רבי נחמן: התחל בחיפוש אחרי הטוב. התמקד אך ורק בנקודות הטובות שלך. אל תתייאש. אתה יכול להצליח. כן, אתה תצליח, תאמין!

פעם אחת פרצה שריפה גדולה בעיר ברסלב וכילתה חלק גדול מהעיר. כאשר רבי נתן ותלמידיו חלפו על פני השכונה שנשרפה, הם הבחינו באחד מבעלי הבתים המבוהלים שנפגעו בשריפה, שלמרות הדמעות הרבות שזלגו מעיניו, הוא חיטט וחיפש בתוך הררי האפר וההריסות בין שאריות ביתו ההרוס, בתקווה למצוא משהו שיוכל להיעזר בו בשיקום הבית.

רבי נתן פנה לתלמידים שלו ואמר, “אתם רואים מה הוא עושה? למרות שהבית שלו נחרב, הוא לא מתייאש. הוא אוסף את כל מה שעשוי להועיל בשיקום הבית ולחדשו בבוא העת! הוא הדין גם בקשר לרוחניות. השטן נלחם בנו, הוא מנסה להשמיד את כל הקדושה שהצלחנו לאגור על ידי שדוחף אותנו לפעול בניגוד לרצון השם. גם כך, כאשר הושלכנו ארצה והכל נראה אבוד, אסור לנו להתייאש. צריך רק לאסוף כמה נקודות טובות וללקט מבין החטאים והריסות נפשנו. זאת הדרך לשוב אל השם!” (כוכבי אור, עמוד עח).

(המאמר מבוסס על דברי המחבר בספרו לעבור את הגשר הצר)

מאמרים נפלאים ומרתקים נוספים בנושא צמיחה אישית תמצאו בקישור הזה.