איך מתקנים נזילה בכיור? איך מנגנים על גיטרה או מדברים צרפתית? חפשו בגוגל! אבל אם אתם רוצים תשובה עמוקה יותר, תקראו את מה שרבי נחמן אומר!
אנחנו חיים בתקופה שבה המידע זמין וזורם חופשי. אם אתה רוצה לדעת איך לתקן את הכיור הדולף שבאמבטיה, פשוט, חפש בגוגל. רוצה סוף סוף לנגן על גיטרה או לדבר צרפתית? נכון, גם את זה תחפש בגוגל.
אולם רבי נחמן מלמד שעיקר הידיעה והידע שאנחנו צריכים הוא להבין שאנחנו לא יודעים שום דבר כלל. עצה זו קשה מאוד להבנה למוח המודרני שלך ושלי. נכון שבאוקראינה של המאה ה-19 הייתה להם גישה מוגבלת לאינפורמציה, אבל רבי נחמן רומז שהידע הגדול ביותר הוא בעצם לדעת כמה אתה לא יודע. וכמו שזה היה תקף לאותם ימים זה תקף גם היום. ואפילו יותר.
אולי גם זה יעניין אתכם:
רבי נחמן מלמד אותנו את העניין המיוחד הזה בהקשר של תפישת השכינה הקדושה. הקב”ה הוא כל כך גדול לאין שיעור, שכאשר אדם זוכה לחוות רק מעט מגדולתו הוא מתחיל להבין שהבורא גדול בהרבה יותר ממה שחשב קודם לכן.
פעם פגשתי רופא שהיה בעל תשובה. הוא סיפר לי שהחליט להיות דתי כשהיה סטודנט צעיר לרפואה כשנמצאה תגלית שחשפה רובד חדש ועמוק יותר בפעילות גוף האדם. לרופא העתידי הזה היה רקע במדע לכן הגילוי היה תמוה בעיניו. ‘אם רק עכשיו הם גילו את הרובד העמוק הזה’ הוא חשב לעצמו, ‘וגוף האדם הרבה יותר מתוחכם ממה שחשבו בעבר, כמה רבדים נוספים עדיין לא התגלו? ומי יצר את כל אלה?’… הסטודנט הצעיר לרפואה הבין עכשיו כמה מעט הוא יודע ויצא ללמוד עוד.
הקב”ה הוא כל כך גדול לאין שיעור, שכאשר אדם זוכה לחוות רק מעט מגדולתו הוא מתחיל להבין שהבורא גדול בהרבה יותר ממה שחשב קודם לכן!
הזוהר הקדוש מלמד שהקב”ה, התורה ועם ישראל – אחד הם! כשם שהאלוקי הוא מעבר להבנה האנושית, כך גם גדולתה של כל נשמה ייחודית. אפילו נשמתו של היהודי הרחוק ביותר היא גדולה מאוד, לכן אין לנו תפישה של מה מתרחש עם כל אחד מאיתנו בחיינו והיכן יהיה היעד הסופי המדהים שלנו.
אבל אנחנו כן יודעים שבכל יום הקב”ה מתנהג איתנו בדרכים הנפלאות ביותר, ובחסדים העצומים שלו הוא מבקש להביא כמה שיותר את הישועה שלנו. זוהי משמעות הפסוקים “חסדי ה’ כי לא תמנו כי לא כלו רחמיו. חדשים לבקרים רבה אמונתך” (איכה ג, כב-כג).
גם כאשר הבורא נסתר והחיים נראים קשים אנחנו יכולים להשתמש באמונה שלנו כדי לחזק את הידיעה שלנו, שמאחורי הקלעים הוא מתזמן את התהליך המדהים ביותר עם כל אחד מאיתנו.
תהליך החיים היה האתגר הגדול שאיתו התמודד אברהם. מצד אחד, ארץ ישראל הובטחה לו וצאצאיו הם שינחלו אותה. מצד שני, הקב”ה אומר לו להקריב את בנו כקורבן. ביום השלישי עמד אברהם ממש פנים אל פנים עם הניסיון הזה: “וירא את המקום מרחוק” (בראשית כב, ד). איזה מקום הוא ראה? את בית המקדש הקדוש העתידי, מקום העשייה והפעילות הרוחנית החשובות ביותר של צאצאיו, אבל במקביל הוא אמור לשחוט את בנו יחידו! האם הישועה יכולה להיות רחוקה יותר?
לפעמים אנחנו מבינים את החסד שהקב”ה הרעיף עלינו וזה מחזק את האמונה שלנו בישועה הסופית שלנו. למשל, אולי הצלחנו סוף סוף להתפלל ממקום של חיבור אמיתי, אבל מהר מאוד חווינו חסימה והרגשנו שוב מרוחקים. התהליך הזה מאוד מבלבל והתחושות הסותרות הללו עלולות לגרום לנו ללכת לאיבוד בדרך. אנחנו צריכים לזכור תמיד את האמונה הפשוטה של אברהם אבינו בבורא עולם.
יש שיטה מאחורי הטירוף הזה. למרות שחווינו את חסדו של הבורא, ככל שאנו חווים אותו יותר כך נבין שאנחנו באמת לא יודעים כלום. אם הוא התרחק מאיתנו, חייב להיות שגם זה נועד בסופו של דבר לקרב אותנו.
ממש כמו אבא אברהם, אם נוכל לדמיין את הישועה הרחוקה ולא להיות מוסחים מהאשליות הסותרות והמידיות שבמוח שלנו נגיע ליעד המדהים ביותר, אמן!
(מבוסס על דברי רבי נתן מברסלב, ליקוטי הלכות, הלכות שילוח הקן ה).
אתם מוזמנים ליהנות מחכמתו ומשנתו של רבי נחמן מברסלב ולהפוך אותה לחלק מכם כבר עכשיו, וכן ממאמרים מרתקים נוספים בקישור הזה.