כשזה קם זה נופל – פרשת השבוע תולדות

כשזה קם זה נופל פרשת השבוע תולדות

עוד לא נולדו תאומים כמו יעקב ועשיו, התאומים הכי מנוגדים בעולם שהשוני ביניהם מתחיל עוד בבטן אימם. כי כשזה קם זה נופל…

פרשת תולדות פרשה ארוכה היא והנושאים בה רבים ונפלאים: עקרות רבקה. תפילת יצחק ורבקה ללידת בנים. היריון רבקה בתאומים. התרוצצות הבנים בבטן האם ומשמעות הדבר. לידתם. גדילת הנערים יעקב ועשיו. התפצלות דרכיהם, עשיו הופך לאיש ציד איש שדה ויעקב איש תם יושב אוהלים. יצחק אוהב את עשיו ורבקה אוהבת את יעקב. מכירת הבכורה וביזויה על ידי עשיו ליעקב תמורת נזיד עדשים. מגורי יצחק בגרר בעקבות הרעב. ברכת השם בממונו של יצחק. מריבת פלישתים עם יצחק. השלמה וכריתת ברית בין אבימלך ליצחק. עשיו נושא נשים והן למורת רוחפם של יצחק ורבקה. רצון יצחק לברך את עשיו לפני מותו. רבקה מתוודעת לכך ומאלצת את יעקב לקבל את הברכות בהתחכמות – ‘לקחת’ את הברכות מידי עשיו. ברכת יצחק ליעקב. אכזבת עשיו בהיוודע לו שיעקב “לקח” ממנו את הברכות. תכנית עשיו להרוג את יעקב. אזהרת ובקשת רבקה ליעקב לברוח מעשיו לפדן ארם. ברכת הדרך של יצחק ליעקב. עשיו נושא אשה נוספת על נשיו.

אולי גם זה יעניין אתכם:

שני עולמות – פרשת תולדות

לחיות חיים טובים – פרשת חיי שרה

הסבלנות משתלמת – פרשת וירא

המוטיב והציר המרכזי בפרשה הינו – התאומים הכי מנוגדים בעולם, עוד לא נולדו תאומים כמו יעקב ועשיו המהווים את הניגוד הגמור ל’תאומים’. קרב איתנים יתחולל בין אחים תאומים אלו ותחילתו עוד בהיותם בבטן אימם. כאשר רבקה חלפה על פני בית המדרש – יעקב מפרכס לצאת, כאשר חלפה על פני עבודה זרה – עשיו מפרכס לצאת. ‘ויתרוצצו הבנים בקרבה’, טרם נולדו וכבר “מתרוצצים זה עם זה, ומריבים בנחלת שני עולמות” (בראשית, כה, כב בפירוש רש”י).

כאשר רבקה חלפה על פני בית המדרש – יעקב מפרכס לצאת, כאשר חלפה על פני עבודה זרה – עשיו מפרכס לצאת. ‘ויתרוצצו הבנים בקרבה’, טרם נולדו וכבר “מתרוצצים זה עם זה, ומריבים בנחלת שני עולמות”… ובמשך כל חייהם הם עתידים לריב זה עם זה, הם וצאצאיהם…

רבקה לא יודעת את נפשה, היא הולכת לדרוש את השם בבית מדרשו של שם בן נח, ושם אומר לה בנבואה: ‘שני גויים בבטנך ושני לאומים ממעייך יפרדו ולאום מלאום יאמץ ורב יעבוד צעיר’ (שם, כג). הם ייולדו באותו יום, ורבקה התנבאה שהם גם עתידים למות ביום אחד (כדברי רבקה: ‘למה אשכל גם שניכם יום אחד, רוח הקודש נזרקה בה, ונתנבאה שביום אחד ימותו’, רש”י שם, כז, מה) ובמשך כל חייהם הם עתידים לריב זה עם זה, הם וצאצאיהם. לא מדובר על עוד זוג תאומים לא נודע שחי בתקופה מסוימת ואף אחד לא יידע במי מדובר, מדובר כאן על לידה של תאומים משמעותית ביותר – ‘שני לאומים’ שהשפעתם תהיה במשך כל הדורות על כל העולם עד לבירור הסופי בעת ביאת המשיח, שעל תקופה זו נאמר: “ועלו מושיעים בהר ציון לשפוט את הר עשיו והייתה להשם המלוכה”.

תמורת נזיד עדשים עשיו מוכר את הבכורה

‘ויבז עשיו את הבכורה’ – תמורת נזיד עדשים עשיו מוכר את הבכורה…

עד אז, הם עתידים לעמוד זה מול זה כל ימי חייהם, הקדושה מול הכפירה, יעקב מול עשיו, ‘כשזה קם זה נופל’, כאשר ידו של יעקב תגבר – עשיו יהיה למטה, כאשר ידו של עשיו תגבר – יעקב יהיה למטה, כמו שכתוב: ‘והיה כאשר תריד ופרקת עולו מעל צווארך’, הם לעולם לא ישוו בגדולה באותה עת. ‘לא נתמלאה צור אלא מחורבנה של ירושלים’, בית המקדש שהוא הסמל לעליונות יעקב ומכונה ‘גאון יעקב’, גם הוא עומד לעומת ‘ומשמני הארץ יהיה מושבך’ זו איטליה של יוון (רש”י).

כאשר שלמה המלך נשא את בת פרעה, דבר שהיה מנוגד לרצון השם, ירד המלאך גבריאל ונעץ קנה בים. לקנה זה התקבצו חלקיקים שונים שיצרו אי בתוך הים ומזה נוצר שרטון שעליו נבנה בהמשך כרך גדול של רומי, שמאוחר יותר החריבו את בית המקדש (סנהדרין כא, מובא בליקוטי מוהר”ן תורה לה). ממעשה אחד שלא כרצון השם בלילה שבו חנכו את בית המקדש (מדרש רבה פרשת נשא פרק י’ סימן ד) כבר הייתה להם אחיזה שגררה בעקבותיה את חורבן בית המקדש בתהליך שארך ארבע מאות ועשר שנים, אך התחיל למעשה באותו לילה כפי שחכמינו למדונו: ‘לא נתמלאה צור אלא מחורבנה של ירושלים’.

כל שבוע אנחנו נהנים מעוד חידושים נפלאים על פרשת השבוע, כנסו לכאן ותיהנו גם אתם.