כוח הבחירה החופשית – פרשת השבוע בלק

הפה שלנו הוא הנשק הסודי שלנו – כאשר מדברים עם אלוקים אנחנו מגיעים למדרגות גבוהות ובדרך זו מממשים את הפוטנציאל האדיר של כוח הבחירה החופשית!

עבר, גדולי האומה היו הנביאים. היו אלו אנשים ואף נשים בעלי מדרגה עצומה שקיבלו, על עצמם יגיעות עצומות על מנת לקדש ולזכך את עצמם ולהתרומם למדרגות של נבואה. בזמן שאין מי שמערער ושואל מדוע משה רבינו או שמואל הנביא היו ראויים לנבואה, הרי שנבואתו של בלעם אינה מובנת כלל, במה זכה הוא לקבל את דבר השם? אם המשנה מציינת שבלעם היה רשע גמור (אבות ה), ואף נכנס לרשימה של אלו שאין להם חלק לעולם הבא (סנהדרין י), מדוע שאדם שפל כזה יזכה לגדולה כזו?

התשובה היא, שכוח הבחירה הוא גדול מאוד. הקב”ה נתן לאדם את היכולת להשתמש בכוח הבחירה להשפיע על העולם והמציאות כולה. וכך, בלעם יכול היה להגיע למדרגות הרוחניות הגבוהות ביותר ולהמשיך משם נבואות נשגבות. אבל הוא בחר שלא להיות משופע מקדושת הנבואה, ואפילו ניסה לקלקל את ההשפעה הזו ולהפכה לרעה. רק הקב”ה יכול היה להציל אותנו מקללתו ברגע האחרון ממש.

יש לאדם כוח עצום בדעתו. לפעמים אנחנו “נעולים” חזק על איזו דרך פעולה, בהרגשה שהבנתנו צלולה וברה. אבל הדוגמה של בלעם מהווה תמרור אזהרה. גם אם אנחנו מרגישים מרוממים ובטוחים שאנו יודעים היטב כיצד להשפיע על המצב, כל עוד שלא זכינו לזכך את עצמנו עד למדרגה שאנו בטוחים שכל שימוש בידע שיש לנו הוא אך ורק למען האמת לאמיתה, עלינו לבטל את דעתנו ולהתנהג בפשיטות ובתמימות.

אולי גם זה יעניין אתכם:

לא שחור ולבן

נפילת הענק

הארץ הנחשקת

לכתך אחרי במדבר

לפעמים אנחנו מרגישים כה צודקים ונחושים בדעתנו, ואנו רוצים מאוד דבר מסוים, עד שאנחנו משכנעים את עצמנו שהדבר הנכון הוא לקחת את העניינים לידינו. אנחנו באמת בטוחים שאנו יודעים הכי טוב, אלא שדבר זה עלול להוביל לתוצאות מרות. במקום להשתמש בכוח הבחירה החזק כל כך על מנת לפעול מתוך שרירות לב, עלינו להשתמש בבחירה כדי לבטא את מחשבותינו בשיחה עם בורא עולם. לבקש את הדרכתו ואת עזרתו להכניע את עצמנו ולעשות רק את מה שבאמת נכון לעשות.

והעצה הטובה ביותר היא – לתת לקב”ה להראות לנו מה באמת הטוב והנכון בחשבון הסופי, כך אנו נמנעים מלתת לשיקולים אישיים שאנו משוחדים להם להשפיע על הבנתנו אפילו בדברים קדושים.

כל עוד לא זכינו לזכך את עצמנו עד למדרגה שאנו בטוחים שכל שימוש בידע שיש לנו הוא אך ורק למען האמת לאמיתה, עלינו לבטל את דעתנו ולהתנהג בפשיטות ובתמימות.

מובא במדרש: (כתוב בפרשה) “ויאמר מואב אל זקני מדין” – מה טיבם של זקני מדין כאן? (מה עושים זקני מדין אצל אנשי מואב והרי אויבים הם?). שהיו רואים את ישראל נוצחין שלא כדרך הארץ (המואביים ראו שישראל מנצחים שלא כדרך הטבע שהצליחו לנצח את סיחון שהיה חזק ביותר), אמרו (זה לזה) מנהיג שלהם במדין נתגדל (מנהיגם של ישראל – משה – חי במדין הרבה שנים) נדע מהן מה מידתו (זקני מדין יכולים לגלות לנו מה הכוח שלו), אמרו לו זקני מדין: אין כוחו אלא בפיו, אמרו להם: אף אנו נבוא כנגדן (מולם) באדם שכחו בפיו… (זה בלעם)” (תנחומא בלק ג).

התפילה היא הדרך היחידה לממש הכי נכון את כוח הבחירה שקיבלנו!

המדרש מלמד אותנו שמשה, הגדול שבנביאים, הצליח להגיע למדרגתו הנשגבה בגלל שהוא השתמש בכוח שבפיו להתפלל הרבה לקב”ה.

רבי נתן אומר שהדרך העיקרית לזכות על ידה לממש באופן הנכון את כוח הבחירה שלנו היא – על ידי תפילה.

הפה שלנו הוא הנשק הסודי שלנו – כאשר אנחנו משתמשים בו כדי לפרש שיחתנו לפני השם יתברך, גם אנו יכולים להגיע למדרגות הגבוהות ביותר. גם אם אנחנו לא כאלה גדולים וטהורים כמו משה, ואנו מרגישים רחוקים וריקים, למרות זאת, על ידי שאנו מחזיקים בכלי הזין היעיל ביותר – התפילה, ומוציאים מפינו דיבורי אמת, אנו יכולים לשנות את מהלך חיינו לטובה.

אין מילה אחת שהולכת לאיבוד! על ידי תפילה והתבודדות אנו יכולים לחוות שינוי גמור ולזכות להיות ראויים גם אנו להשראת רוח הקודש ממרום.

(מבוסס על דברי רבי נתן, ליקוטי הלכות, הלכות חדש ד).

כל שבוע אנחנו נהנים מעוד חידושים נפלאים על פרשת השבוע, כנסו לכאן ותיהנו גם אתם!