יש לנו על מי לסמוך

ביטחון זה דבר שכולנו צריכים כמו אוויר לנשימה, נקודת אחיזה שתיתן לנו בהירות וודאות בחיים יותר מאשר שיטת ה”סמוך עלי”…

 

ביטחון הוא דבר שכולנו זקוקים לו, וממילא זה מה שאנו מחפשים כל הזמן – נקודה כלשהי של ביטחון, נקודת אחיזה מוצקה, משהו וודאי שאפשר לסמוך עליו. כמה נפלא אילו הייתה לנו בהירות וודאות בחיים!

הצורך שיש לאדם לוודאות וביטחון הוא שעומד מאחורי הרבה מהדברים שאנו נמשכים אליהם, שפעמים רבות רק מציגים לנו הצגה של וודאות וביטחון שכלל אין לה על מה לסמוך. לעיתים, אלו משווקים של “העולם הזה” שמוכרים לנו בוודאות וארשת ידענות וביטחון, כל מיני הבלים ושטויות, ודווקא אותה הרגשה הבטוחה שהם מציגים קונה אותנו: את חייבת את שואב האבק הזה! זה מה שייתן לך אושר ומשמעות לחיים!… ויש דברים יותר דקים, פילוסופיות חיים שמצטיירות לנו כדרכים בטוחות ובני אדם ואישים המשדרים תשדיר של “סמוך עלי”, וכן הלאה.

כמובן, שנקודת הביטחון והוודאות האמיתית היא אך ורק דרך האמת – התורה והאמונה, ומי שמבין את זה ומחפש בכיוון הזה – אשרי לו! אבל, לצערנו, גם בעניין זה מתגבר השקר וגורם לספקות ובלבולים, וגם כאן פעמים רבות מה ש”קונה” אותנו הוא הרושם שעושים עלינו ולא עצם האמת. דוגמה לכך היא, שהיום נציגי התורה צריכים פעמים רבות כישורים של אנשי בידור ולא די בתורתם. וכאשר רוצים “למכור” לנו אמונה וביטחון, אם ילבישו את זה בלבוש של “סדנת העצמה על פי 13 הצעדים של פונטיין”, זה ישמע לנו הרבה יותר רציני מסתם ללמוד ב”שער הביטחון” בספר חובות הלבבות.

אולי גם זה יעניין אתכם:

אל תפחדו, כנסו פנימה

אין מקום מושלם

אנשים אחים אנחנו

עם מי ועם מה להזדהות?

ברסלב לכולם

להיות פשוט זה תענוג

הדרך הישנה והטובה

הדף הזה מגן עלי

יהדות פשוטה – בסיס איתן

בעניינים, לא בעננים

מה קורה כאן? מדוע אין למלכות דקדושה ולצדיקים האמיתיים את העוצמה שתשדר ביטחון ובהירות שיקנו אותנו ויעזרו לנו להשתעבד לדבר היחידי שראוי להשתעבד לו – והוא הקב”ה ואך ורק הקב”ה? ובכן, זוהי ממש המשמעות העמוקה של הגלות, וזה מרומז במה שאמר רבי נחמן מברסלב לאנשיו:

“ענה ואמר: אנחנו איננו כלל מזה העולם של עכשיו, ומחמת זה אין העולם יכולים לסבול אותנו. וראשות (היינו ראש ומנהיג) אין שייך לי כלל, כי אין מגיע לי שום ראשות בהעולם של עכשיו. וגם מעט הראשות שיש לי באמת אין זה ראשות כלל, אדרבא, זהו חוכא ואטלולא (שחוק וליצנות) ממש. וגם אותו המעט שיש לי הוא רק נגד הטבע שכפיתי את טבעי לזה, אשר מחמת זה יכול לבוא איזה דיבור ממני בתוך העולם. וכל השיחות והסיפורים (היינו התורות והמאמרים שהוא אומר) שלנו – אם לא היה לי גם זה המעט הראשות, גם אלו הדיבורים לא היו באים בתוך העולם. ובאמת, אם לא היה דור כזה אם היו דברים אלו (היינו התורות שהוא אומר) נאמרים בדורו של האר”י זיכרונו לברכה, או אפילו בדורו של רבי שמעון בן יוחאי זיכרונו לברכה היה רעש גדול מאוד” (חיי מוהר”ן שמ”ה).

האמת בדורות שלנו נסתרת ונעלמת מאוד, והתוצאה של זה היא חוסר הבהירות שיכולה לטשטש גם למחפשים את נקודת האמת, וכעין מה שאמרו חז”ל – שיצר הרע כרוך יותר אחר תלמיד חכם משאר העולם. לכן זו מעלה גדולה בעבודת השם לחזק את הוודאות, ועל המעלה של מי שזוכה לוודאות ובהירות בתורה היה הרב לוי יצחק אומר שזה מרומז בלשון הפיוט שבתפילות ראש השנה: “הוודאי שמו כן תהילתו”. שעיקר תהילתו של עובד השם היא הוודאות שיש לו לגבי מה שהוא עושה ופועל בקדושה.

לדוגמה, אדם שיושב ולומד תורה. עיקר מעלתו ותהילתו היא הוודאות – שברור לו בוודאות ובהירות גדולה שאכן הוא עושה את הדבר הנכון והנעלה ביותר שישנו עלי אדמות. וכן על זו הדרך בכל סוגי עבודת השם והתקרבות לאמת, כפי הוודאות של האדם כן מדרגתו וכן כוחותיו לרדוף אחר התכלית האמיתית.

על המעלה של מי שזוכה לוודאות ובהירות בתורה היה הרב לוי יצחק אומר שזה מרומז בלשון הפיוט שבתפילות ראש השנה: “הוודאי שמו כן תהילתו”. שעיקר תהילתו של עובד השם היא הוודאות שיש לו לגבי מה שהוא עושה ופועל בקדושה!

ומכיוון שהוודאות הינה כוח כה גדול, יכולה להשתלשל מזה טעות – שלעתים הוודאות שיש לאדם היא שקרית ומטעה ומוליכה אותו חלילה למקום הלא נכון, ועל זה צריכים הרבה לימוד וצעקה לקב”ה בבחינת “הדריכני באמתך”, וכמו שאמר רבינו הקדוש – שאת בקשת “ותקנני בעצה טובה מלפניך” צריכים להגיד בכוונה גדולה, כי העיקר זה העצה, כמו שמאריך בזה הרבה רבי נתן בליקוטי הלכות, וכמו שכותב במכתב לבנו – שצריכים לצעוק הרבה ולהמתין הרבה לקבל עצה אמיתית, כי רוב עצות ההמון הן עצות נבערות שחוטפים במהרה בלי ישוב הדעת וכו’.

וזה קצת ביאור למה שכותב רבינו הקדוש בתורה כ”ט – שלא כל דיבור נקרא דיבור, כי דיבור שאינו נתקבל לא נקרא דיבור, וכדי שיתקבל הדיבור צריכים שיהיה בו טוב. ומהיכן בא שיהיה בו טוב? כשלוקחים הדיבור מהדעת, ועל מנת שיילקח מהדעת צריכים להקים ולהרים את המוחין וכו’, וזה נעשה על ידי שבח הצדיקים וכו’.

כי עיקר הדבר שמשדר לנו ביטחון וודאות הוא על ידי הדיבור, וכן כאשר אנחנו מדברים על ליבנו או מתפללים על איזה עניין – ככל שברור יותר וודאי לנו הדבר, זה בא לידי ביטוי בדיבור. ואם כן, המושג “דיבור המתקבל” פירושו – דיבור שבא מנקודה של ביטחון וודאות גמורה. ועיקר הדיבור שהוא בוודאות גמורה בא מהדעת, שהאדם יודע בבירור את הדבר ואז אומר אותו, ובשביל לקחת את הדיבור מהדעת צריכים לרומם את הדעת, ולזה זוכים על ידי שבח הצדיקים – שככל שאנו משבחים את הצדיקים האמיתיים, שהם אלו המעבירים את הדעת האמיתית, כך נעשה לנו יותר ויותר וודאות שאכן דבריהם הם הדרך הנכונה והבטוחה ביותר ללכת בה.

מדהים לגלות שהביטחון לו אנו זקוקים מתחיל דווקא בדיבור שלנו…

והמסקנה היא, שבעצם כל החיים של האדם תלויים בכך שיזכה להקים המוחין מנפילתן ולרומם הדעת עד שיזכה למוחין דגדלות ולבהירות בחייו, ואז ממילא יזכה לדיבור המתקבל – הן בתפילה, הן בדברי התעוררות שמדבר לעצמו והן דברים שמדבר לאחרים (עיינו בתפילה על התורה). ומכאן יזכה לעבודה תמה וברורה בבחינת “הוודאי שמו כן תהילתו”, שזה בחינת תיקון המלכות המובא שם.

וזו העבודה המוצגת בתורה נפלאה זו, לזכות לתיקון הכללי, תיקון הברית וכו’, על ידי כל הבחינות המובאות שם. ואם יאמר האדם “נפל פיתא בבירא” (ביטוי שפירושו – שגם העצה שעל ידה אפשר לזכות לתיקון היא בעצמה בלתי מושגת), כי גם כל העבודות המובאות שם כבדות ורחוקות ממני – על זה יש תשובה נעימה ומעודדת ביותר בתורה הזו, כי כותב רבינו הקדוש כמה פעמים שהצדיק הוא למעשה אותו “תיקון כללי” שעל ידו נעשים כל התיקונים, ומביא לדוגמה את מה שכתוב בזוהר הקדוש, שבימיו של רבי שמעון כל אחד ואחד יכול היה לומר חידושי תורה נפלאים, וזה מלמד אותנו שכאשר יש צדיק בדור שהוא בחינת תיקון הכללי אז כבר יכולים לדבר, היינו שכל הדור יכול לזכות לתיקון הכללי, תיקון המלכות, תיקון הדיבור וכן הלאה, היינו לרומם את הדעת בכוח ההתקשרות לצדיק שבדור.

וממילא, מובן שיש כאן התחזקות נפלאה לכל אחד בכל מדרגה שהיא – שבכוח הצדיק יסוד עולם אליו הוא מקושר ומחובר יכול גם הוא לזכות לכל התיקונים הנפלאים המוזכרים בתורה זו, ובלבד שיעשה איזה מאמץ ולו קטן מצדו ללכת בפשיטות על פי העצות המובאות שם.

גם אתם מחפשים את האמת? כנסו לקישור הבא וגלו דברים מעניינים במסע אחרי האמת!