יש לך אומץ לא להיות מושלם?

זה אתגר לא פשוט, אבל אם תבין שהקב”ה לא מצפה ממך להיות מושלם אלא רק לעשות מה שאתה יכול, אתה לא תתייאש ולא תוותר!

“הִפְלִיג מְאוד בִּגְדֻולַּת הַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ, וְאִי אֶפְשָׁר לְבָאֵר זֹאת בִּכְתָב.

וְאָמַר: כִּי לִגְדֻולַּת הַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ אֵין שִׁעוּר, כִּי נַעֲשִׂים דְּבָרִים נוֹרָאִים בָּעוֹלָם, נִפְלָאִים וְנוֹרָאִים מְאֹד וְאֵין יוֹדְעִים כְּלָל. הַיְנוּ שֶׁעֲדַיִן אֵין יוֹדְעִים שׁוּם יְדִיעָה כְּלָל כְּלָל לא”.

כך מתחיל רבי נחמן את שיעורו – שיחות הר”ן שיחה ג – כשהוא מדבר ומפליג בגדולתו של בורא עולם. הוא אומר לנו שיש כל כך הרבה דברים נהדרים ונפלאים שקורים בעולם ואנחנו בכלל לא יודעים עליהם, לכן אי אפשר לדעת ולהכיר באמת את בורא עולם. ומצד שני, אנחנו לא אמורים פשוט לוותר ולומר שלעולם לא נוכל להכיר אותו. אנחנו אמורים לשאוף ולהכיר אותו, ובעזרת המאמצים שלנו להגיע למסקנה שאיננו יודעים.

אבסורד?

“וְגַם מַה שֶּׁמּוּבָא “כִּי תַּכְלִית הַיְדִיעָה אֲשֶׁר לֹא נֵדַע”, הַיְנוּ גַּם כֵּן אֵצֶל כָּל יְדִיעָה וִידִיעָה, הַיְנוּ שֶׁאֲפִילּוּ כְּשֶׁמַּגִּיעִין לְהַתַּכְלִית שֶׁל הַיְּדִיעָה דְּהַייְנוּ “לֹא נֵדַע”, אַף עַל פִּי כֵן עֲדַיִן אֵין זֶה הַתַּכְלִית. כִּי זֶה הַתַּכְלִית הוּא רַק בְּאוֹתָהּ הַיְדִיעָה, אֲבָל בְּהַיְדִיעָה הַגָּבוֹהַּ מִמֶּנָּה עֲדַיִן לֹא הִתְחִיל בָּהּ כְּלָל, וְכֵן לְמַעְלָה מַעְלָה. נִמְצָא שֶׁלְּעוֹלָם אֵין יוֹדְעִין כְּלָל כְּלָל לֹא, וְאַף עַל פִּי כֵן אֵין זֶה הַתַּכְלִית, כִּי עֲדַיִן לֹא הִתְחִיל כְּלָל לֵידַע בַּיְדִיעוֹת שֶׁלְּמַעְלָה מִזֹּאת הַיְדִיעָה שֶׁהִגִּיעַ בָּהּ אֶל הַתַּכְלִית שֶׁלֹּא נֵדַע וְכו’” (שם).

אולי גם זה יעניין אתכם:

מצווה לא פשוטה אבל מגשימה את החלום הגדול

פותחת את כל הדלתות

זה לא טבעי, אלה מתנות משמים!

רבי נחמן אומר לנו שזה בעצם שיא הידיעה. עם זאת, ידיעה אולטימטיבית זו שאיננו מכירים את בורא עולם למעשה ניתנת להשגה. כאשר אנחנו מגיעים למצב שבו אנו יודעים שאיננו מכירים את הבורא, זה רק לגבי נקודה מסוימת. משם צריך לעבור לנקודת אחרת ולשאוף ולהגיע לידיעה שגם לגבי הנקודה החדשה איננו מכירים אותו.

אז עכשיו נשאלת השאלה – איך נוכל להמשיך במאבק התמידי הזה של להכיר את הקב”ה אם זה נועד לכישלון?

התשובה באה בדמות מפתח קסם של אחת המידות הכי נצרכות לאדם – ענווה.

אנחנו לא אמורים פשוט לוותר ולומר שלעולם לא נוכל להכיר אותו. אנחנו אמורים לשאוף ולהכיר אותו, ובעזרת המאמצים שלנו להגיע למסקנה שאיננו יודעים!

רבי נחמן אומר (ליקוטי מוהר”ן חלק עב) שגדולתו העיקרית של האדם היא הענווה שלו. למעשה, הוא לומד את זה מבורא עולם שעליו אמרו חז”ל – שגדולתו מצויה בענווה שלו. לכן, כשאנחנו ממשיכים לנסות ולהבין את הגדולה שלו ומגלים בסופו של דבר שאנחנו לא מבינים, אבל בכל זאת ממשיכים ולא מנסים אפילו לוותר, אנחנו גדלים בענווה שלנו. זו כשלעצמה עלייה בהבנה שלנו את הבורא, שכן ככל שאנו גדלים בענווה שלנו אנו רוכשים יותר הבנה בגדולתו של השם, שהיא – הענווה שלו.

בסוף השיחה הזו אומר רבי נחמן: “גַּם הִפְלִיג מְאֹוד בְּגֹודֶל מַעֲלַת הַתְּשׁוּבָה. וַאֲפִילּוּ כְּשֶׁנּוֹפְלִים מְאֹוד ח”ו, וְכָל אֶחָד נָפַל לְמָקוֹם שֶׁנָּפַל רַחֲמָנָא לִצְלָן, אַף עַל פִּי כֵן אָסוּר לְיָיאֵשׁ עַצְמוֹ. כִּי תְּשׁוּבָה גָּבוֹהַּ לְמַעְלָה מִן הַתּוֹרָה, עַל כֵּן אֵין שׁוּם יֵיאוּשׁ בָּעוֹלָם! כִּי אִם יִזְכֶּה יִהְיוּ נַעֲשִׂין מֵעֲווֹנוֹתָיו עִנְייָן אַחֵר לְגַמְרֵי. וּכְמוֹ שֶׁאָמְרוּ חַכָמֵינוּ ז”ל (יוֹמָא נו:): שֶׁנִּתְהַפְּכִין הָעֲווֹנוֹת לִזְכֻיּוֹת. וְיֵשׁ בְּעִנְיָין זֶה סִתְרֵי נִסְתָּרוֹת. רַק הַכְּלָל: שֶׁמִּכָּל הַנְּפִילוֹת וְהַיְרִידוֹת שֶׁבָּעוֹלָם רַחֲמָנָא לִצְלָן יְכוֹלִים לַחֲזֹור אֵלָיו יִתְבָּרַךְ בְּנָקֵל, כִּי לִגְדֻולָּתוֹ אֵין חֵקֶר. וְהָעִיקָּר שֶׁהַכֹּל תָּלוּי בּוֹ: שֶׁלֹּא יִהְיֶה מְיָיאֵשׁ עַצְמוֹ מִלִּצְעֹוק אֶל ה’ וּלְהִתְחַנֵּן וּלְהִתְפַּלֵּל אֵלָיו יִתְבָּרַךְ תָּמִיד” (שם).

זה בידיים שלנו – מפתח הקסם של המידה הכי מיוחדת, הענווה!

זה בידיים שלנו – מפתח הקסם של המידה הכי מיוחדת, הענווה!

כך מתחבר העניין של הענווה וההכרה של בורא עולם, אי הידיעה וההבנה שלנו עם כוחה של התשובה ולעובדה שאין שום ייאוש בעולם כלל!

כשמסתכלים במבט ראשון על כל השיחה הזו, נראה שאין שום קשר לחלק האחרון שלה, אבל גם בתשובה הכוח המניע הוא… ענווה! כאשר אדם עושה טעות, קל לו לנהוג ולהתנהג אל עצמו ככישלון ולוותר, להרים ידיים.

אבל כדי להודות בטעות ולנסות שוב – נדרשת ענווה רבה, במיוחד כשאתה עושה את אותה טעות מאות פעמים. אם תבין שהקב”ה לא מצפה ממך להיות מושלם אלא רק לעשות כמיטב יכולתך, אתה לא תתייאש, לא תוותר ותמשיך לנסות שוב.

כן, כך אתה מבין את הענווה של הקב”ה שמאפשרת לך לממש את הענווה שלו, לנסות להתקדם למרות החסרונות והטעויות שלך. דרך תהליך זה של נפילה וקימה אתה מצליח לדעת ולהכיר יותר את בורא עולם.

הכי פשוט שיש. רוצים לנסות?

אתם מוזמנים ליהנות מחכמתו ומשנתו של רבי נחמן מברסלב ולהפוך אותה לחלק מכם כבר עכשיווכן ממאמרים מרתקים נוספים בקישור הזה.