יש או אין: האם באמת יש לי בחירה חופשית?

יש או אין: האם באמת יש לי בחירה חופשית?

יש או אין לנו בחירה חופשית? והאם הכל מקרה או כמו שנוהגים לומר ה’ רקם (אותיות מקרה)? ולמה רבי נחמן שם דגש על הכוח העצום זה?

האם אי פעם מצאת את עצמך נקלע למצב בחיים בו הרגשת לכוד מבלי יכולת להשתחרר? האם הרגשת שהבחירות שלך מוגבלות עד כדי אי קיום?

זו הסיבה שרבי נחמן מתמקד כל כך במושג בחירה חופשית, או אם חופש הרצון. הוא רוצה שנבין ונאמין שיש לנו כוח כזה – רצון חופשי. הוא מזכיר לנו שהבחירה בדרך בה אנו בוחרים להגיב לנסיבות השונות שקב”ה שולח לנו היא שלנו ורק שלנו בלבד.

אולי גם זה יעניין אתכם:

הפשטות שבכוח הבחירה

הבחירה בידיים שלנו

חופש הבחירה

למעשה, רבי נחמן אומר לנו, שאנחנו יכולים להשיג דברים גדולים למרות הקשיים הרבים שמכבידים עלינו. הוא גם אומר לנו שאנחנו תמיד יכולים לפעול בכל דרך שנרצה.

כי הבחירה היא שלנו.

רבי נחמן מזכיר לנו שהבחירה בדרך בה אנו בוחרים להגיב לנסיבות השונות שקב”ה שולח לנו היא שלנו ורק שלנו בלבד.

להרבה אנשים קשה להבין את זה, במיוחד כשהם חווים אתגרים או ניסיונות מסוימים. לעיתים קרובות אנחנו מרגישים שהאפשרויות שלנו מוגבלות כל כך עד שבאמת אין לנו שום ברירה, או במילים אחרות בחירה.

אז זהו, שדווקא יש לנו!

לאנשים קשה להבין את זה במיוחד כשהם חווים אתגרים קשים בחיים

לאנשים קשה להבין את זה במיוחד כשהם חווים אתגרים קשים בחיים

גם אם כל מה שאנחנו בוחרים לעשות זה רק לחשוב על הקב”ה ברגע הקושי בו אנו נמצאים ולומר: ‘בורא עולם! אני לא מבין למה אני עובר את מה שעובר עלי, אבל אני מאמין שגם זה ממך ושזה חייב להיות לטובתי בדרך כלשהי!’…

פעולה של אמונה כזאת היא פעולה של בחירה חופשית, רצון חופשי.

אתם מבינים? אם חשבנו שאין לנו את הכוח הזה, רבי נחמן מגלה לנו שיש לנו אותו עם כל העוצמה. ואת הכוח הזה של רצון חופשי – בחירה חופשית, הוא הגדיר בהכי פשוט: תרצה תעשה, לא תרצה לא תעשה!

אז מה אני מאחלת לכם היום?

שיהיה לכם יום מלא שמחה ושתיהנו מכל ההזדמנויות שאתם מקבלים מאבא שבשמים כדי לתרגל את כוח הבחירה חופשית, חופש הרצון, ולהעצים אותו. אמן!

אתם מוזמנים ליהנות מההשקפה והחכמה העמוקה והמיוחדת שיש ביהדות בקישור הזה!