יצאתי לשדה לחפש שמחה!

יצאתי לשדה לחפש שמחה וקיבלתי את היד האוהבת של רבי נחמן והתלמיד האהוב שלו עם העצה הכי טובה!

אני כל כך שמח לספר לכם שהתחלתי לעבוד על מידת השמחה שלי, וחשבתי שהכי טוב יהיה ללמוד את מה שרבי נחמן כותב בתורה כד (א) בספרו הגדול ליקוטי מוהר”ן, לכן פתחתי את ליקוטי מוהר”ן עם פירוש נעימות נצח כרך ג’ שחיבר הרב חיים קרמר, וקראתי את המבוא של הרב חיים לשיעור הזה, דבר שנתן לי השראה פשוט לקפוץ פנימה למים מבלי לחשוש,  ואפילו ליהנות מהעבודה (רבי נתן אומר שעד כמה שמידת השמחה נראית קלה היא בכלל לא קלה להשגה!):

“תורה זו נאמרה בליל שבת במהלך קיץ תקס”ג” כותב הרב חיים קרמר במבוא, “באותה שבת הגיעו אל רבינו חסידים רבים באופן בלתי צפוי. בחיי מוהר”ן (קמד) מובא: “מאמר אמצעותא דעלמא…. אמר אותו ביראה גדולה ובהתלהבות עצום ונשגב כל כך עד שלא יכלו השומעים להבין כלל מה הוא אומר, רק נכתב אחר כך בכתיבת ידו ובלשונו הקדושה”. כה רבה הייתה התלהבותו של רבינו בשעת אמירת התורה, עד שהיה עליו לכסות את פניו בצעיף. אלו שהצליחו בכל זאת להציץ בפניו, ראו שהן לוהטות כאש בוערת ממש (שיח שרפי קודש ח”ב א-רעו). תורה זו היא “לשון רבינו”…”

אולי גם זה יעניין אתכם:

בלי להסתבך: ככה תעשו את זה הכי פשוט!

זאת הדרך לזכות ברחמים ובחסדים של בורא עולם?

שמחה, זה כל מה שאנחנו מבקשים

קראתי את המבוא של הרב חיים לשיעור הזה, דבר שנתן לי השראה פשוט לקפוץ פנימה למים מבלי לחשוש,  ואפילו ליהנות מהעבודה!

אחרי שקראתי את זה הבנתי שההתקדמות שלי הולכת להיות איטית מאוד. הבנתי שלימוד דבריו של רבי נחמן בלשון שלו קשים לפחות פי שניים, מהשיעורים שרבי נתן רשם לאחר ששמע אותם מהרבי עצמו. בנוסף, חששתי קצת שהשיעור הזה יהיה קבלי מדי לאדם פשוט כמוני ולא ייתן לי את העצה האמיתית והנכונה שחיפשתי. אז שמתי לב שהערות השוליים של הרב קרמר התייחסו לדאגה שלי עם דבריו של רבי נתן:

“…וצריך אתה המעיין שתדע ותאמין שכל מה שנאמר שם (בליקוטי מוהר”ן) נעשה על ידי כל אחד מישראל כשזוכה להתגבר לעשות המצווה בשמחה, כי לא בשמים היא! שלא נאמרה התורה לעולי שמים וכו’, כי קרוב אלינו הדבר מאוד וכו’… כי זה העניין נעשה בכל יום על ידי סדר התפילה והעבודה של כל יום ויום וכן בכל שבוע ובכל חודש ובכל שנה ושנה ובכל אדם ואדם לפי מדרגתו ולפי העת והזמן… ובכלל ובפרט, בכלליות ישראל ובפרטיות עם כל אחד ואחד”.

אל תנסו לטפס גבוה, זה לא בשמים!

אל תנסו לטפס גבוה, זה לא בשמים!

החששות שלי התפוגגו עוד יותר כאשר פתחתי את הספר עלים לתרופה וקראתי את מכתב קסא (אני נוהג לקרוא מכתב אחד כל יום) ושם מצאתי את העצה הבאה של רבי נתן:

“…כִּי כָּל יִשְׁעוֹ וְכָל חֶפְצוֹ (של רבינו) וְכָל מְגַמָּתוֹ שֶׁתִּזְכּוּ לֵילֵךְ עִם דְּבָרָיו, הַיְנוּ לְקַיְּימָם כִּפְשׁוּטָם, וּלְהָבִין דָּבָר מִתּוֹךְ דָּבָר, וְלִמְצֹוא לְעַצְמוֹ עֵצוֹת בְּכָל יוֹם וּבְכָל עֵת בְּכָל מַה שֶּׁעוֹבֵר עַל הָאָדָם בְּכָל עֵת וּזְמַן בַּיּוֹם וּבַלַּיְלָה, בְּשָׁכְבּוֹ וּבְקוּמוֹ, וּבְלֶכְתּוֹ בַּדֶּרֶךְ, בִּימֵי נְעוּרָיו, וּבִימֵי בַּחֲרוּתוֹ וּבִימֵי זִקְנוּתוֹ מִתְּחִילָּתוֹ וְעַד סוֹפוֹ. הֵן בֵּינוֹ לְבֵין עַצְמוֹ, הֵן בְּהַנְהָגָתוֹ עִם בֵּיתוֹ וְאִשְׁתּוֹ וּבָנָיו, וּבְהַנְהָגָתוֹ עִם בְּנֵי אָדָם הַקְּרוֹבִים וְהָרְחוֹקִים הָאוֹהֲבִים וְהַשּׂוֹנְאִים חַס וְשָׁלוֹם וְכוּ’ וְכוּ’, אֵין דָּבָר וְאֵין עִנְיָן שֶׁלֹּא נוּכַל לְהוֹצִיא וְלִמְצֹוא לְעַצְמֵנוּ עֵצוֹת נְכוֹנוֹת וּדְרָכִים יְשָׁרִים בְּכָל דָּבָר אֵיךְ שֶׁהוּא, בִּבְחִינַת יְרִידָה חַס וְשָׁלוֹם וּבְחִינַת עֲלִיָּה, בְּכָל מִינֵי דְּרָגוֹת וְעִנְיָינִים שֶׁהָאָדָם עוֹמֵד בָּהֶם…”

כשקראתי את זה הרגשתי הקלה נפלאה, וכאילו רבי נתן שם את ידו סביב הכתף שלי והרגיע אותי. הוא עזר לי להבין ונתן לי הדרכה אמיתית כיצד להתחיל ללמוד ולחיות את דברי רבי נחמן – קודם כל “לקיימם כפשוטם, ולהבין דבר מתוך דבר ולמצוא לעצמו עצות בכל יום…”

יצאתי לשדה לחפש שמחה, להתפלל עליה ולבקש מבורא עולם שינחה אותי, וקיבלתי את היד האוהבת של רבי נחמן והתלמיד האהוב שלו עם העצה הכי טובה – לקיים את הדברים כפי שהם והכי פשוט, כי רק כך נוציא לעצמנו את העצות הנכונות והטובות.

ככה בפשטות, בלי חכמות!

אתם מוזמנים ליהנות מחכמתו ומשנתו של רבי נחמן מברסלב ולהפוך אותה לחלק מכם כבר עכשיווכן ממאמרים מרתקים נוספים בקישור הזה.