ייחודיות: מטרה עליונה – פרשת השבוע בהר בחוקותי

אם כולם היו אותו דבר, איך העולם היה נראה? לא קשה לנחש: משעמם וחסר משמעות. ‘אקשן’ והערכה אמיתיים בחיים מקבלים רק בגלל שאנחנו שונים, ייחודיים ומיוחדים…

הייחודיות של כל אדם היא אחד מהדברים היקרים ביותר בחיים. תארו לכם כמה משעמם וחסר משמעות היה הכל אילו כולם היו אותו דבר. השינויים הרבים בין אדם לחברו, וכן בכל שאר הדברים בעולם, מאפשרים לנו להעריך את כל הטוב שיש בחיים.

היסוד הזה נכון בכל הבריאה כולה. לעומת המציאות שלפני הבריאה בה הכל היה אחד, הקב”ה פינה כביכול מקום באחדות הזאת על מנת לאפשר לפרטי הבריאה להתהוות וכך לגלות את טובו. אפשר להשוות את שני המצבים – לפני הבריאה ואחר הבריאה – לשני צדדים: ימין ושמאל. הימין מייצג ישרות ומייצגת את אחדות השם, ואין בה מקום לשום דבר אחר מלבדו. השמאל מייצג ריבוי ויצירתיות – יש בו הרבה אפשריות ושינויים, אך יחד עם זאת, אפשרות להרבה שקר וחיקוי.

ככל שהייחודיות יפה, הצד השמאלי מטבעו מאפשר גם חופש בחירה כה רב עד שניתן בקלות לאבד את הקשר עם שורש החיים. אכן, אנחנו מוקפים בחברה שבה השקר שולט והאפשרויות אינסופיות ומצויות לנו בקלות.

אולי גם זה יעניין אתכם:

מבחן השעורים

עד הרגע האחרון

השמחה המושלמת

מלאך אחד מיני אלף

אין דבר שמייצג יותר טוב את הצד השמאלי מאשר העבד. התורה מצווה למול את העבדים. מדוע? כפי שנברא האדם בצלם אלוקים, גופו מסמל את הצורה השלמה, אבל הוא נברא עם משהו מיותר – הערלה, שצריכים להסירה על ידי המילה. הערלה לא משמשת לשום מטרה, מלבד דבר אחד שהיא מגלה לנו: שהעולם הזה מתאפיין בריבוי ולכן גם מלא בשקר. למעשה, עור הערלה מכסה את החלק בו תיעשה פעולת החיתוך, המקום בו תיכרת ברית עם הקב”ה. הברית נחקקת דווקא על האיבר של הפריה ורביה, לרמז את התכלית והשליחות של כל יהודי – לרומם את הגשמיות של הבריאה ולאחד אותה אם רצון השם. החיים של יהודי משמעם, שאיפה תמידית לאמת באופן שמכל מפגש נעשה הזדמנות לגלות את אחדות הבורא בבריאה.

ככל שהייחודיות יפה, הצד השמאלי מטבעו מאפשר גם חופש בחירה כה רב עד שניתן בקלות לאבד את הקשר עם שורש החיים…

אמנם, מי שמתנהג בצורה אנוכית ומחלל את קדושת השליחות הזו נעשה עבד לתאוות, וגורם לפירוד בין הימין והשמאל. לכן, הערלה של העבד – שורש השקר – צריכה הסרה על מנת להחזיר את הבריאה לאיזון.

כשם שהתורה מצווה למול את העבדים כך היא אוסרת לשלחם לחופשי.

כל אחד מאיתנו יחיד, ייחודי ומיוחד, והכי טוב שכך!

“לְעֹלָם בָּהֶם תַּעֲבֹדוּ” (ויקרא כה מו) – מצווה התורה, ומדוע? אם העבד הוא מקור השקר, למה שלא נרומם אותו ממצב העבדות שלו ונאפשר לו לחיות בחירות ובהארה רוחנית? מדוע הוא מוכרח להישאר משועבד?

גם כאן יש לימוד נפלא עבורנו. מכיוון שאנו כה קשורים ליצרים הבסיסיים שלנו, חיינו משולים לעבדות. אנחנו צריכים להתאמץ שוב ושוב להתעלות ולהתרומם מהגשמיות, להתקדש ולזכך את עצמנו מהתאוות ולהתחבר מחדש עם אחדות הבורא, ואין דבר הגורם לקב”ה יותר נחת מזה. אבל כל זמן שאנחנו בעולם הזה, לעולם לא נהיה חופשיים לגמרי. תמיד נהיה במצב של עבדות – נתונים לעליות ולירידות ולאתגרים שהחיים מציבים לפנינו מדי יום ושעה. בתוך כל זה אנו צריכים להמשיך ולעשות בחירות טובות כדי לגלות את אחדות השם. ועל ידי שאנו עובדים את בוראנו ואבינו שבשמים במסירות ואהבה, אנחנו משתמשים בכוח הבחירה להשלים את הבריאה וכך יש לנו חלק בבריאת העולם, ובזה אנו זוכים לחירות נצחית.

(מבוסס על דברי רבי נתן מברסלב, ליקוטי הלכות, עבדים ב).

כל שבוע אנחנו נהנים מעוד חידושים נפלאים על פרשת השבוע, כנסו לכאן ותיהנו גם אתם!