ט”ו בשבט – השחקן שמשנה את כל העלילה

ט”ו בשבט הוא השחקן הראשי שנכנס באמצע הסרט ומהווה את נקודת התפנית בעלילה הכואבת של החורף, והכי חשוב נותן לנו הפי אנד!

בסתיו, אחרי שהפירות הבשילו ונקטפו, העץ שהיה פעם גאה עומד כעת עירום ללא עלים ופירות, משיל את שכבות ההגנה שלו כשהענפים שלו מתכופפים בכניעה לרוח המטרידה.

ואז החורף משתלט. הגזע נשאר חשוף, שורשיו וענפיו מתכווצים בקור. גשמים, שלגים ורוחות עזות. העץ נטוע באדמה הקפואה אך ממשיך לינוק בגבורה את המים שיחיו אותו. השורשים מעמיקים, מחפשים נואשות אחרי חום וחיוניות – אך לשווא. הכפור מתגבר ללא הרף. נראה שזה הסוף… העץ מביט סביבו בחולשה, הוא מתפתה על ידי חבריו שנכנעו לרוח ולקור ולעשות את הסוף הנורא, אבל הוא כל כך רוצה לחיות…

ואז נכנס שחקן חדש לזירה – ט”ו בשבט, שמהווה את נקודת התפנית בעלילה הכואבת של החורף.

מבחוץ, נראה ששום דבר לא השתנה. אותו כפור, אותו קרח, אותם ענפים כפופים וחשופים. אבל למטה, עמוק באדמה, השורשים התעוררו מהעייפות שנכפתה עליהם והחלו להתחדש במרץ, שואבים אנרגיות ואת כוח החיים שלהם ולהוטים לחזור לעצמם. העץ מעניק רעד עז של הקלה במשב הרוח הבא. אף אחד לא יודע את סודו, אבל הוא עדיין ישרוד, הוא עוד ייתן פירות. מסף ייאוש ורצון לוותר על החיים – מתגלה תקווה חדשה. ההישרדות עוברת דרך הוורידים שלו, העץ מחכה בסבלנות וממשיך לקוות לטוב.

אולי גם זה יעניין אתכם:

ט”ו בשבט והילד שבי

ט”ו בשבט – ברכות של אהבה

החג של שיא החושך

המסר של העץ לוחש ברוח, צובר תאוצה כלפי מעלה – לענפים ולעלים, עד שלבסוף הוא נתקל בקירות העבים המקיפים את בתינו וליבנו, מחלחל מבעד לסדקים בשריון הקרח שלנו, הוא משמיד, אט אט, את המחשבות ההרסניות העצמיות שלנו על ייאוש ודיכאון. הוא נלחם נגד הנטיות שלנו להרפות ולהרים ידיים כשאנחנו מתמודדים עם הקרבות הגדולים בחיים שלנו.

המסר חודר! אנחנו לא נוותר! כל עוד אנחנו בחיים נמשיך לקוות, לרצות, לנסות, להיאבק ונעשה כל מה שיידרש! כן, בדיוק כמו העץ גם אנחנו נביט אל העתיד עם תקוות מזהירות ולעולם לא נאבד את הלב. זה אולי נראה קשה, הנסיבות סביבנו דוחקות בנו להודות בתבוסה, אבל נעמוד איתן כמו העץ בשיא הרוחות, הגשמים והשלגים. אנחנו יודעים שבזמן הנכון הישועה תגיע. עוד נגיע לרגע הזה ונעשה את הדבר הכי יפה – ניתן את הפירות שלנו.

כאשר אנחנו מדשדשים ומועדים בחושך אחרי שנפלנו פעם נוספת, כאשר אנחנו קרובים באופן מסוכן לייאוש, המסר הזה הוא מה שמרים אותנו ומונע מאיתנו ליפול. קריאתו של הצדיק המאיר ונוטע בנו את הכוח להמשיך ולקוות, כי הצדיק הוא שמאיר ללב כל אדם, אפילו זה שנפל למקום הכי נמוך – גם איתו בורא עולם נמצא תמיד!

מבחוץ נראה ששום דבר לא השתנה. אותו כפור, אותם ענפים כפופים וחשופים. אבל למטה, עמוק באדמה, השורשים התעוררו מהעייפות שנכפתה עליהם והחלו להתחדש במרץ!

כי הצדיק מאיר ומכיר את דרכי הטוב והחסד הבלתי מוגבל של הקב”ה, אומר לנו רבי נתן, הוא מגלה לכל אדם בודד שהקב”ה עדיין ותמיד איתו, לידו וקרוב אליו, הוא מחיה, מעודד ומנחם את כולם ומאיר בהם את דרכיו כדי שגם הם יוכלו להתחזק ולהביא את עצמם לשמחה גם כשהם רחוקים!

גם כשאנחנו למטה ומשוכנעים שאין מוצא מהמצב השחור הזה, הצדיק פועל בשבילנו ומרים אותנו! הוא מחזק ומרגיע אותנו שהקב”ה עדיין איתנו, מעודד אותנו להאמין שיש לנו את האומץ להמשיך ולקוות!

נקווה ונקווה ושוב פעם נקווה! אפילו עוד קצת נקווה! ואולי גם יותר. אנחנו מחוזקים בכוחו של רבי נחמן ואנחנו לא מוותרים! כי בסופו של דבר נשיג את התקוות שלנו, אבל לעולם לא נמאס ברצון לקוות. זה הכוח הדוחף ואסור לנו לאבד אותו!

נקודת המפנה של העץ בט”ו בשבט היא גם נקודת התפנית בעלילה של העולם הזה – ביום הזה נולד הצדיק רבי נתן מברסלב! וכמו שט”ו בשבט הוא יום של חיזוק והשראה מהעצים, כך בדיוק רבי נתן – מעניק לנו השראה וחיזוקים, מחדיר עד לשד עצמותינו את דברי רבו האהוב – רבי נחמן מברסלב, עם כל מילה שהעלה מהעט שלו. הרב והתלמיד, החמה והלבנה – הירח מחזיק את אור השמש ומאיר אותו אל החושך העמוק של דורותינו, מחיה ומעודד גם את חלשי הראיה שלא יכולים להביט ישירות אל השמש עצמה…

לא משנה באיזה מקום אנחנו נמצאים – אם חלילה שקענו ונפלנו כל כך עמוק – רבי נתן מגיע אלינו, שופך עלינו דליים של חיזוק ושוטף אותנו במים של הנחל נובע מקור חכמה – רבי נחמן. הוא לא מאפשר לנו לוותר! קורא לנו לא להתייאש! כי אפילו הפנייה הכי קטנה מהרע היא דבר עצום וגדול בשמים. והעיקר – להחזיק מעמד!

נקודת המפנה של העץ בט"ו בשבט היא גם נקודת התפנית בעלילה של העולם הזה – ביום הזה נולד הצדיק רבי נתן מברסלב!

נקודת המפנה של העץ בט”ו בשבט היא גם נקודת התפנית בעלילה של העולם הזה – ביום הזה נולד הצדיק רבי נתן מברסלב! – בתמונה ציונו של רבי נתן בעיר ברסלב שבאוקראינה.

וגם אם חלף הרבה זמן ולמרות שאנחנו נאחזים בכוח האחרון שלנו ואנחנו עדיין לא רואים שום שינוי – התמונה של העץ ממשיכה להדהד בראשנו: מבחוץ נראה ששום דבר לא משתנה. אותו כפור, אותו קרח, אותם ענפים כפופים וחשופים. העץ כלפי חוץ לא מראה שום סימנים של שינוי, אבל בפנים, בתוכו קורה משהו גדול!

גם אם עברו שנים רבות והאדם לא עלה לדרגות גדולות יותר של יראת השם, אומר לנו רבי נתן, והוא נשאר באותה רמה שבה התחיל או שמצבו אפילו גרוע יותר ממה שהתחיל – אם הוא קרוב לצדיק הקשר עצמו ראוי ובעל ערך רב!

אנחנו לא צריכים לראות תוצאות כדי לדעת שמשהו השתנה, אומר לנו רבי נתן, כי כל זמן שאנחנו אוחזים בצדיק אנחנו מגיעים להישגים גדולים! הצלחה אמיתית לא נמדדת במראה עיניים של בני אדם, אנחנו מדברים כאן על תיקון עולם! גם אם נכון לעכשיו אנחנו בתחתית – אנחנו מכוונים לפסגה ולעולם לא נוותר על התקווה עד שנגיע לשם! אל תאפשרו למה שהעיניים שלכם רואות עכשיו לחרוץ את גורלכם, הסתכלו קדימה! ראו את התקווה ואת הפסגה שמחכה לנו בסוף העלייה!

ובינינו, ממה באמת יש לנו לדאוג? הרי אנחנו לא לבד במאבק הזה. רבי נחמן כבר אמר לנו במפורש שהוא ישמור עלינו: אני עומד ומקווה, מחכה ומצפה בכל עת שהשם יתברך ייתן לי את היכולת והכוח שאראה בכם את מה שאני רוצה, שתהיו עובדי השם אמיתיים כמו שאני מייחל ומתפלל. ואני מקווה שבעזרת השם זה בוודאי יהיה כך! לא רק אלה שקרובים אלי, אלא גם אלה שקרובים לאנשים שלי, ואפילו אלה שרק יתקרבו אליהם, בוודאי יהיו אנשים צדיקים באמת. כל מי שיזכה להתקרב לאנשים שלי לא יהיה רק צדיק אמיתי, אלא אפילו צדיק גדול!

כי “ניצחתי ואנצח, גמרתי ואגמור, אני נהר המטהר מכל הכתמים!”

יש לנו מאמרים נפלאים לט”ו בשבטאתם מוזמנים לקרוא וליהנות מהם בקישור הזה. ולא רק, בקטגוריית חגים ומועדים תמצאו מבחר גדול של מאמרים מרתקים וסוחפים, הקליקו כאן ותיהנו!