שבירת הכוחות השליליים של המדמה לא מורידה אותנו אלא מאפשרת לנו לעלות מדרגה לדרגה, כמו במספר ההולך וגדל של נרות החנוכייה!
המשחקים בחנוכה מזכירים את הניסיון של החשמונאים להסתיר את לימוד התורה מפני הכובשים היוונים. על הסביבון מופיעות ארבע אותיות: נ – נס, ג – גדול, ה – היה, פ – פה (בחו”ל במקום האות פ יש ש – שם).
אולם המסורת מצביעה על משמעויות עמוקות יותר. הראשונה היא האתגר של כוח המדמה. מדמה, פירושו להידמות, כלומר אם רוצים להידמות למשהו אז מתחילה השוואה. השימוש של רבי נחמן במילה מדמה יכול להיות מתורגם בצורה הטובה ביותר כיכולת הדמיה יצירתית של המוח, דמיון חיובי או שלילי. רבי נחמן מדגיש את רתימת כוח המדמה (הדמיון) למטרות קדושות ולא להיפך, וכך הוא אומר:
“כִּי צָרִיךְ כָּל אָדָם לְהוֹצִיא אֶת עַצְמוֹ מֵהַמְדַמֶּה, וְלַעֲלוֹת אֶל הַשֵּׂכֶל; וּכְשֶׁנִּמְשָׁךְ אַחַר הַמְדַמֶּה, זֶה בְּחִינַת שְׁרִירוּת לֵב, שֶׁהוּא הוֹלֵךְ אַחַר הַמְדַמֶּה שֶׁבַּלֵּב, וּכְשֶׁיּוֹצֵא מִשְּׁרִירוּת הַלֵּב וּמְשַׁבֵּר לִבּוֹ הָאֶבֶן – זֶה בְּחִינַת שָׁמִיר, שֶׁעַל יָדוֹ נִכְנָע הָאֶבֶן, וְאֵינוֹ הוֹלֵךְ אַחַר תַּאֲווֹת הַמְדֻמִּיּוֹת, וְהוֹלֵךְ אַחַר הַשֵּׂכֶל…” (ליקוטי מוהר”ן כא). וכידוע, נטיית ליבו של האדם לרדוף אחר הנאות והסחות דעת אסורות.
“כל אדם צריך לשבור את כוח המדמה (הדמיון) ולעלות אל השכל” – כלומר, להתעלות מעל ‘שרירות הלב’, מראות הלב, כי האשליות הללו הן שמסתירות את הקדושה” (על פי מבועי הנחל, כה).
אולי גם זה יעניין אתכם:
בשביל שתי דקות חוגגים שמונה ימים?
רבי נתן מלמד אותנו (ליקוטי הלכות, הלכות חנוכה א) שהצדיקים של פעם היו מומחים בשליטה על כוח המדמה. מתוך משחקי ושמחת חנוכה הם שיקפו מוצא לרמה נמוכה יותר כדי לעלות לאחר מכן לרמה גבוהה יותר, כלומר לתקשר עם המדמה על ידי “רצוא” ו”שוב” (ליקוטי מוהר”ן א, ו, ד). שימוש בדמיון יצירתי נועד להכניע את הכוחות המנוגדים, כוחות הטומאה (הקליפות) הקיימים אפילו במשחקים מותרים על ידי עיסוק בשמחה כדי לעורר מצוות שמחה (ליקוטי מוהר”ן כה, ה): “גַּם דַּע, שֶׁכְּדֵי לְהַכְנִיעַ הַקְּלִיפָּה הַמְסַבֶּבֶת שֶׁבְּכָל מַדְרֵגָה כַּנַּ”ל, עַל זֶה צָרִיךְ שֶׁיְּעוֹרֵר שִׂמְחָה שֶׁל מִצְוָה עַל עַצְמוֹ, הַיְנוּ שֶׁיִּשְׂמַח עַל יְדֵי שֶׁיִּזְכֹּור שֶׁזָּכָה לְהִתְקָרֵב לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, וְזָכָה לְהִתְקָרֵב לַצַּדִּיקִים הַמְקָרְבִין אוֹתוֹ לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, וְעַל יְדֵי הַשִּׂמְחָה זוֹ הוּא מְשַׁבֵּר הַקְּלִיפָּה וְנִכְנָס לְמַדְרֵגָה שְׁנִיָּה”.
כמו בחנוכה, שבירת הכוחות השליליים של המדמה אינה מורידה אותנו אלא מאפשרת לנו בהמשך לעלות מדרגה לדרגה, כמו במספר ההולך וגדל של נרות החנוכייה. כך גם עם הצדקה – אנו נותנים בנדיבות ובחופשיות בחנוכה כדי לשבור את כוחות המדמה ולעלות לרמות רוחניות חדשות.
“כל אדם צריך לשבור את כוח המדמה (הדמיון) ולעלות אל השכל” – רבי נחמן מברסלב!
ההלכה אומרת לנו שהימורים אסורים אם עושים זאת בצורה לא נכונה. למשל, אם רוצים שיהיה עניין מסוים למשחק ומייחדים את הכסף בסופו של דבר לצדקה, אז מותר מכיוון שההשקעה היא לא להרוויח מהמשחק.
מהמרים מקצועיים (על בסיס קבוע וכדי להרוויח כסף) לא יכולים לתת עדות. הימור על סכומים גדולים הוא בוודאי אסור, כי המפסיד יתחרט על ההפסד. עם זאת, משחק הברידג’ השבועי של אמי תמורת דולר ביד מן הסתם בסדר…
בגדול! הימורים יכולים להיות התמכרות איומה, והתמכרות לאשליה הורסת כל חלקה טובה באדם. זה נובע מכוח המדמה – דמיון שיצא מכלל שליטה, דחף חייתי מוגבל שגורם לאדם לחשוב שהוא נהנה.
אם יש לך שליטה על הדמיון שלך אבל היא עדיין חסרה – אין שום ייאוש בעולם כלל! במצוות התשובה שאדם עושה יש עליות וירידות. התמכרויות, כמו הימורים, יכולות להופיע שוב אפילו עם הכוונות הטובות ביותר. בית המקדש נחרב. בצעד קטן – פך קטן, הודלקה המנורה מחדש, והשם עזר לעם ישראל עם הנס הנפלא הזה.
והמסר? תחיה את החיים שלך עם דמיון, תוך התמקדות בטוב. אם אתה מתבלבל, תן צדקה. תעשה חסד. התחל מחדש, והשם יעזור לך.
וכמו שאומרים, דע את הגבול שלך אבל גם דע איך לשחק בתוכו!
יש לנו מאמרים נפלאים לחנוכה, אתם מוזמנים לקרוא וליהנות בקישור הזה. ולא רק, בקטגוריית חגים ומועדים תמצאו מבחר גדול של מאמרים מרתקים וסוחפים, הקליקו כאן ותיהנו!