חנוכה – לחיות מחדש את הניצחון על החמדנות

כדי להינצל ממידת החמדנות, כדי לפזר את ענני החושך הללו, עליך לפתוח את הלב והיד. להיות כלי מתאים כדי שהקב”ה יזרים דרכך את השפע הבלתי מוגבל שלו…

תולדות האנושות עשויות להיות סיפור ניצחון החזק על החלש (מלחמה), ניצחון הרבים על המעטים (דמוקרטיה), ניצחון הרשעים על התמימים (פשע) – אולם הדינמיקה שביסוד ההיסטוריה האנושית היא בסופו של דבר – חמדנות.

עלייתן ונפילתן של האומות קשורות אולי עם החזקים, עם הרבים ולפעמים אפילו עם הרשעים, אבל כוחה יסוד המניע את האדם אל עבר השלטון הוא מידת החמדנות.

היוונים לא היו שונים בזה, למרות שהסבירו את מאבקם בתירוץ של “תרבות”. אבל כדי לכפות גם על העם היהודי את מידת החמדנות, הם גזרו שלוש גזרות: על שמירת השבת, על ציון ראשי חודשים ועל המילה.

מנוחת השבת השבועית מזכירה ליהודי שקיומו בא מאת הבורא. שמירת השבת מרחיקה את החמדנות, שהרי השבת אומרת שאת הכל יצר הקב”ה בששת ימים, וללא הבורא לא יעזור שום מאמץ.

אולי גם זה יעניין אתכם:

חנוכה – כל הסיבות לומר תודה!

מרגיש קטן בחנוכה

תספרו אותם – שמונה ימים של תודה!

המתנה של אלוקים בחנוכה

חנוכה והבית שלי

חנוכה ושפת הבריאה

הדלקתי נרות חנוכה, מה עכשיו?

חנוכה – להאיר את הלילה

חנוכה – כנגד כל הסיכויים!

חנוכה – לילות הזהב של החורף

הסיפור של חנוכה

חנוכה – הנרות של רבי נחמן

ראשי חודשים קובעים את הלוח היהודי, ומכאן את המועדים הקדושים השונים. ובדיוק כפי שמנוחת השבת מרחיקה את החמדנות, כך גם המועדים החביבים של עם ישראל, המשרים שלווה ושלום ושמחה.

ברית המילה מסמלת את הקדושה וההתגברות על תאוות חומריות שהעדרה גוררת את החמדנות, מכיוון שהשליטה בדחף התאוות החומרניות מחלישה את דחף החמדנות (ליקוטי מוהר”ן כג, ב-ג, ליקוטי הלכות, אבדה ומציאה ג, ו).

החמדנות מטמאת את המחשבה. כאשר המחשבה של האדם מתמלאת במחשבה לצבור הון לא נשאר מקום לחכמה. זה מרמז על טומאת היוונים את השמן שבבית המקדש, מכיוון שהשמן מרמז על החכמה (שם ג, ז).

יתירה מזו, הכיסופים לכסף ולרווח חומרי היא באמת מקור כל העצבות. ככל שאתה מרבה בצרכים כך אתה מרבה לצרוך, וכך אתה מרבה בהרגשת חיסרון. פושע ישדוד ויהרוג כדי להשלים את חסרונו המדומה, ועמים נלחמים זה בזה מאותה סיבה. לכן, כל הנכנע לחמדנות מוקף ענן שחור של עצבות, מרה שחורה, מכיוון שהוא לא מוצא סיפק בנכסים שכבר יש לו, לכן קובעת המסורת שהיוונים משולים לחשיכה.

החמדנות מטמאת את המחשבה. כאשר המחשבה של האדם מתמלאת במחשבה לצבור הון לא נשאר מקום לחכמה.

כדי להינצל ממידת החמדנות, כדי לפזר את ענני החושך הללו, עליך לפתוח את הלב והיד. עליך להיות כלי מתאים כדי שהקב”ה יזרים דרכך את השפע הבלתי מוגבל שלו. עליך לאפשר לעצמך לחוות את תחושת התודעה הנובעת מקבלת השפע הזה.

ועליך להרשות לעצמך לחוות את האהבה הנוצרת מכך שאתה מתחלק בשפע של הקב”ה.

תרשו לעצמכם לחוות את האהבה שבאה מתוך נתינה

תרשו לעצמכם לחוות את האהבה שבאה מתוך נתינה

חג החנוכה מסמל את כל אלה.

הניצחון הושג הודות לכוהנים. הכוהנים מסמלים צדקה, שהרי ניתנות להם מתנות הכהונה המהוות את תמצית הצדקה. לכן אחרי שיהודה המכבי – הכהן – הוביל את צבאו לניצחון הוא תרם לצדקה את כל שלל הקרב.

לחיות מחדש את הניצחון הזה על החמדנות, והתגברות על ענני החשיכה של העצבות, אנחנו מדליקים את הנרות שלנו דווקא בחשיכה, אחרי שקיעת החמה, שמחים ונותנים דמי חנוכה, צדקה.

נס הניצחון על החמדנות שאפילו מי שאין לו מה לתת, חייב לפשוט את ידו או למכור את מה שכן יש לו כדי לקנות נרות. קניית הנרות תיחשב לו לצדקה.

(המאמר מבוסס על דברי המחבר בספר חנוכה עם רבי נחמן מברסלבכנסו ותיהנו מהמבצעים המיוחדים של חנות האתר שלנו!)

יש לנו מאמרים נפלאים לחנוכה, אתם מוזמנים לקרוא וליהנות בקישור הזה. ולא רק, בקטגוריית חגים ומועדים תמצאו מבחר גדול של מאמרים מרתקים וסוחפים, הקליקו כאן ותיהנו!