חנוכה – הנרות של רבי נחמן

שמונה עצות נפלאות כנגד שמונה נרות חנוכה שיעשו לנו סדר בחיים ויעניקו להם אור מיוחד, על פי העצות הנפלאות שלרבי  נחמן!….

פעמים רבות עוברים עלה אדם זמנים של צרה – בין אם צרה קטנה ובין אם גדולה חלילה, ואימה וחושך יורדים עליו, מועקה נוראה תופסת ומשתקת אותו. זה להזכיר לעצמו ולהשתמש בעצות ההתחזקות הנפלאות שנתן לנו רבי נחמן מברסלב. חשוב לדעת, שאת היישום של העצות למעשה אנו למדים מתוך דברי רבי נתן מברסלב ובעיקר במכתביו, שם מחזק את עצמו ואת שומעי לקחו בדרכי ההתחזקות שקיבל מרבי נחמן, ומבאר אותן בצורה המיוחדת לו כפי שהוא קיבל ישירות מרבינו.

לכבוד ימי החנוכה בהם זכינו שייעשו לנו נסים ונפלאות ויצאנו מאפילה לאורה בזכות הצדיקים, הנה שמונה עצות כנגד שמונה נרות חנוכה, עצות שהאירו אל עבר פנינו בימים קשים בכוחן יצאנו מחוזקים עוד יותר:

נר ראשון: הכל לטובה – אחד היסודות שרבי נתן מרבה לכתוב עליהם הוא – האמונה שהכל לטובה! וכבר אמרו חז”ל ומובא בשולחן ערוך (סימן ר”ל) שאדם יהיה תמיד רגיל לומר: כל מה שהשם עושה לטובה הוא עושה. ופירוש עצה הזו הוא – שאדם צריך לשנן לעצמו ולשכנע את עצמו שגם אם דברים חלילה לא יסתדרו, וגם אם הצרה היא באמת צרה – הכל לטובה! אולי בגלל שמדובר על חיזוק כזה שבא במקום שלא רואים שום עצה ונחמה באופן גלוי, לכן נתנו חז”ל על זה עצה לומר את זה בפה “לעולם יהיה אדם רגיל לומר“, שהרי כוח הדיבור לעורר את האמונה כמו שרבי נחמן מלמד אותנו מהפסוק “אודיע אמונתך בפי” – שהדיבור מביא לאמונה, וגם מרמז על כך שהאדם צריך לעשות על זה התבודדות ולהזכיר לעצמו שוב ושוב, שבאמת הכל לטובה ומתוך זה לבוא לידי אמונה ושמחה.

אולי גם זה יעניין אתכם:

חנוכה – כנגד כל הסיכויים!

הסיפור של חנוכה

חודש כסלו – לעשות את הבלתי אפשרי

נר שני: יש עניין שהכל מתהפך לטובה – עניין דומה הוא מה שרבי נחמן אמר – שיש עניין שהכל מתהפך לטובה! זה עניין שונה קצת מהיסוד ש”הכל לטובה”, שכאמור הוא יסוד באמונה שצריכים להאמין גם אם לא רואים את הטובה בעיני בשר ודם. אמנם כאן ישנה נחמה ברורה, שבעזרת השם, גם אם עצם הדבר באמת לא הולך טוב ונראה שהוא רע, למרות זאת, בכוחם של הצדיקים גם הדבר הלא טוב הזה יתהפך לטובה – פתאום הכל יסתובב מאה ושמונים מעלות ויהיה נעשה לטובה גדולה ועצומה גלויה לעין!

נר שלישי: סמכו על כוחי – זה מוביל אותנו לחיזוק נפלא, שהחיזוק הקודם קשור אליו ותלוי בו, והוא העניין של הסמיכה על כוחו הגדול של רבינו הקדוש! “סמכו על כוחי!” כך אמר ויש לנו על מי לסמוך! יסוד זה מוזכר עשרות ואולי מאות פעמים במכתבים, ושם הוא המקום העיקרי לספוג דבר זה עמוק בדם. מי שלא לומד את המכתבים נדיר מאוד שיפגוש בזה, משום שבליקוטי הלכות זה לא מובא בגלוי, שזהו ספר המיועד לציבור הרחב גם לאלה שאינם חסידי ברסלב, ובימי המחלוקת היה קשה היה לומר דבר כזה בגלוי, ואת הספר “חיי מוהר”ן” שם מובאת במקור אזהרה זו, האדם קורא פעם או כמה פעמים ורק כפי הפעמים שלמד את הספר “חיי מוהר”ן” כן יפגוש שיחה זו. המקור הנוסף היחידי שבו אפשר לפגוש משפט זה באופן תדיר הוא ב”סטיקרים” ובמודעות, וקצת קשה לדרוש מאדם לבסס את כל חיותו מ”סטיקר”…

יש עניין שהכל מתהפך לטובה! גם אם לא רואים את הטובה בעיני הבשר ודם שלנו – זה יסוד גדול באמונה! ובכוחם של הצדיקים זה מתהפך לטובה, אז תאמינו שהקשה והמעיק יתהפך ב-180 מעלות ויהיה לטובה עצומה!…

 לכן אכן המכתבים חשובים מאוד שניתן לקבל מסר זה בלשונו ורוחו של רבי נתן, שחוזר ומזכיר את דברי רבי נחמן – שהזהיר מאוד לסמוך על כוחו הגדול ואמר זאת בלשון אשכנז: “דופיט אויף מיין כוח!”, ורבי נתן מרבה להפליג במכתבים בגדולת הרבי, ואם הוא אמר לסמוך על כוחו בוודאי הוא סמיכה גדולה ובטוחה! וכן מדגיש באחד המכתבים שככל שסומכים יותר על כוחו כך נמשכת הסמיכה שסומך אותנו עוד ועוד! לכן כל אחד יחזק את עצמו ויזכיר לעצמו אזהרה זו, וישתדל לסמוך על כוחו של רבינו הגדול שעליו נאמר “צופיה הליכות ביתה”, כלומר שצפה מראש כל מה שיעבור על מקורביו ובני ביתם והכין להם ישועות לכל המצבים.

נר רביעי: מה לכם לדאוג מאחר שאני הולך לפניכם – וזה מוביל אותו לחיזוק הבא: מה לכם לדאוג מאחר שאני הולך לפניכם! ועוד אמר רבינו: “ומה אם נשמות שלא הכירו אותי מחכות על תיקוני, אתם לא כל שכן!”. הרבי אומר לנו בפירוש להסיר כל דאגה מליבנו ולדעת שיש לנו מנהיג ההולך לפנינו ומכין לנו את הדרך ומסלק המכשולים וסולל הדרכים וכן הלאה. ורבי נתן חוזר על זה שוב ושוב במכתבים ומבקש מבניו ותלמידיו שלא ידאגו כלל, וביידיש – “זארגט ניט! ה’ אתכם עמכם ואצלכם! גאט איז ביי אונז! ה’ איתנו!”.

“סמכו על כוחי” – הוא כבר הכין לנו ישועות לכל מצב עם כל נר!….

נר חמישי: מי שהיה אצלי על ראש השנה ראוי לו לשמוח כל השנה – כוח גדול יכול לקבל מי שהיה אצלו בראש השנה, שעליו אמר רבינו שראוי לו לשמוח כל השנה! גם מי שזכה לתת פרוטה לצדקה ולומר תיקון הכללי – גם לו הבטיח שיתאמץ לאורך ולרוחב להושיעו ולתקנו, וגם אם חלילה ירד לגיהינום רבינו יוציא אותו משם מהפאות! כל מי שקיים את דברי הצדיק – להיות אצלו בראש השנה וכן מי שקיים דבריו לתת פרוטה לצדקה ולומר תיקון הכללי – יכול בהחלט לחזק את עצמו שהרבי יפעל עבורו בכל בעיה שיש לו, ואפילו אם יהיה מה שיהיה, סוף כל סוף הרבי לא יעזוב אותו ויפדה אותו אפילו משאול תחתית.

נר שישי: בצר הרחבת לי – עצה נפלאה נוספת היא מה שרבי נחמן אמר על הפסוק “בצר הרחבת לי”. גם כאשר נמצאים חלילה בצרה, יש לחפש בצרה עצמה את ההרחבות של בורא העולם, מה שמרחיב בתוך הצרה, ולהודות ולהלל על חסדיו וכך מתגלה חסדו בעצם הצרה, ומהתגלות זו יכולה גם לצמוח ישועה שלמה דווקא מהצרה.

נר שביעי: ששון ושמחה ישיגו – עצת העצות שרבי נתן מפליא לעשות ממנה מטעמים שאין כדוגמתם, ואף כתב הלכה שלמה ארוכה מלאה בדברים נפלאים רק על עצה קצרה זו (פריה ורביה ואישות ג), היא – העצה להפוך את היגון והאנחה לשמחה (בליקוטי תנינא כ”ג). רבי נתן מרבה במכתבים להציג עצה זו, שיסודה הוא כאשר אדם רואה למשל שמצבו הרוחני גרוע ונוטה ליפול מזה לעצבות, אזי יהפוך את זה שמחה ויגיד “אדרבה, אם מצבי הרוחני כל כך גרוע, כמה אני צריך לשמוח שזכיתי לדעת מצדיק כזה שיכול לתקן אפילו אותי”. נמצא, שלקח את הדבר הגרוע והשתמש בו על מנת לשמוח, שזה עניין לקיחת היגון והאנחה ולהפוך אותם לשמחה.

מדברי רבי נתן (במקום אחר, הלכות פסח ט) עולה דבר מופלא: ככל שהצרה יותר גדולה, כך השמחה יותר גדולה, כי בכל מה שעובר עליו הוא אומר, שאדרבה, מאחר שהמצב כה גרוע אז כמה וכמה צריכים לשמוח עוד יותר ויותר, שאף על פי כן זכינו להתקרב לאור כזה ויש לנו סמיכה כזו לסמוך עליה (כי מה היינו עושים אילו היה מצבנו כה גרוע ובנוסף לכך לא היה לנו על מי לסמוך?) ודבר זה נכון גם בצרות רוחניות וגם בצרות גשמיות ל”ע, שתמיד אפשר להזכיר לעצמנו, שמכיוון שאנו נמצאים בעולם מלא כל כך בבעיות, אם כן, עד כמה צריך להגדיל השמחה במה שזכינו להתקרב לתורה ומצוות מאירות באור יקרות ולרבי כזה.

נר שמיני: איזה כיף להיות יהודי – כאשר המוח חשוך לגמרי ושום עצה לא מועילה, אז העצה היא להתחזק ולשמוח בפשיטות במתנה שזיכנו להיות מזרע ישראל. אנחנו יהודים מלאים במצוות, עטופים בטובות, רחמים והשגחה פרטית. מכל תנועה קלה שאנו עושים בורא עולם רווה ממנה נחת רוח. גם אם לא ‘תופסים’ את העיקרון המונח בעצה אדירה זו, מספיק אפילו להתחבר בפשטות לשמחה הנפלאה והזכה שאנחנו יהודים.

 השמש: חנוכה שמח!

(מלוקט ומעובד מספרי רבי נחמן מברסלב).