חלומות של שני מלאכים ותרדמה רוחנית על פי הקבלה

חלומות של שני מלאכים ותרדמה רוחנית על פי הקבלה

החלומות באים דרך מלאכים אומר רבי נחמן, אבל הכל תלוי בשינה שלנו אם היא טובה או רעה, אם היא מעלה אותנו או גורמת לתרדמה רוחנית!

 איך מסבירים את הסבל והבלבולים שאנחנו חווים?

ואיך זה קשור לחלומות שלנו?

רבי נחמן מברסלב מלמד אותנו דבר מדהים.

המדרש אומר שיש תרדמה, שינה עמוקה. בלבול, משמעותו שהשכל אינו ברור וצלול. האיש העירני לגמרי שכלו צלול והוא יכול לחשוב. אם הוא ישן, השכל שלו ישן. אם הוא בשינה עמוקה הוא לא יכול להשתמש בשכל שלו, למעט צדיקים מסוימים. ולא מדובר באריז”ל שעלה לשמים כשהוא ישן ונהנה מהלימוד בישיבות שם.

אלא, מדובר ביהודים טובים ויראי שמים שבזמן השינה שלהם רואים חלומות טובים. ובחלומות שלהם הם רואים דברים מועילים. הם רואים את עצמם, למשל, לומדים או מחדשים חידושי תורה. הם רואים דברים טהורים שנותנים להם רוח חזקה כשהם מתעוררים, תחושת אמונה חזקה יותר. הגמרא אומרת על הפסוק “חדשים לבקרים רבה אמונתך” – כשקמים בבוקר אחרי שינה טובה, האמונה מתחזקת. לכן, תרדמה זו יכולה להיות טובה עוד יותר.

אולי גם זה יעניין אתכם:

חלומות מתוקים על פי הקבלה

בעיות בשינה? הנה מה שצריך כדי לישון טוב!

חלום על שלום אמיתי בעולם

כל הנביאים, למעט משה רבינו, שקעו בשינה כשהיו צריכים לקבל נבואה. כשאברהם אבינו קיבל את הנבואה הגדולה על עתיד עם ישראל, כתוב “ותרדמה נפלה על אברם”. תרדמה זו, שפירושה בלבול השכל, יכולה להיות שכל כל כך צלול שהוא רואה יותר ממה שהוא יכול לראות כשהוא ער. יש לו כוח נבואה, ראיית העתיד.

מצד שני, כאשר אדם שאינו כשר נופל לתרדמה, יש לו חלומות רעים. לפעמים החלומות הם כל כך רעים עד שהם גורמים לו לעבירות חס ושלום, או לפחות לראות דברים טיפשיים. הוא רואה דברים חסרי משמעות שהם בזבוז זמן. הוא רואה את עצמו עסוק בדברים בטלים.

בלבול, משמעותו שהשכל אינו ברור וצלול. האיש העירני לגמרי שכלו צלול והוא יכול לחשוב. אם הוא ישן, השכל שלו ישן. אם הוא בשינה עמוקה הוא לא יכול להשתמש בשכל שלו, למעט צדיקים מסוימים!

רבי נחמן מסביר שהחלומות באים דרך מלאכים. מלאך טוב מביא נבואה לאדם בחלום שלו, וזהו חלום על ידי מלאך. יש גם חלום על ידי שד, שהוא גם מלאך, אבל זה חלום של דברים בטלים. ‘בטלים’ שווה ערך בגימטרייה למילה ‘מלאך’. החלם של דברים בטלים הוא גם כן תרדמה.

לכן, יש תרדמה טובה שמביאה נבואה כמו של אברהם אבינו, ויש תרדמה של שטות שבה רואים דברים בטלים.

רבי נחמן אומר שהתרדמה עצמה יכולה להיות טובה או רעה, כי היא בדיוק באמצע בין הקודש והחול. יש עברים שהיא לשון הקודש, ויש לשון חול. בין שתיהן יש תרגום שיכול לנטות לשני הקצוות. ‘תרגום’ בגימטרייה זה ‘תרדמה’. תרגום יכול להיות קדוש, כמו המילים ‘יגר שהדותא’ שמופיעות בתורה, ויכול להיות גם חול. לכן התרדמה, כמו התרגום, יכולה להיות קודש מוחלט עם כוח נבואה, ויכולה להיות חול מוחלט.

יש אנשים שבזמן השינה שלהם רואים חלומות טובים ומועילים

יש אנשים שבזמן השינה שלהם רואים חלומות טובים ומועילים!

“יש אנשים כשרים שאין להם פרנסה, ויש להם דוחק ובלבולים גדולים מזה, והוא טובה להעולם. ודע, שיש דיבורים יקרים שיוצאים על ידי בלבולים דייקא. אך יש חילוקים בין הבלבולים, וכמובא במדרש (בראשית רבה מד, יט) שיש תרדמה של נבואה, כמו שכתוב “ותרדמה נפלה על אברם” (בראשית טו, יב), ויש תרדמה של שטות וכו’. תרדמה הוא בלבול הדעת” (רבי נחמן מברסלב).

זה גם הבלבול בסבל שיש לאנשים. יש אחד שסובל וזה טוב לו, כי יש לו אמונה והוא מקבל את הסבל. לכן הסבל הוא לטובתו ולטובת אחרים. מי שאינו מקבל את הסבל שלו, שאומר שינסה לשפר את המצב, והוא מייחס את הסבל לסיבות גשמיות במקום לסיבות רוחניות, סובל לשווא. כל הסבל שלו הוא בזבוז, דברים בטלים.

רבי נחמן אומר למי שסובל, שהתגובה הראשונה שלו צריכה להיות “ברוך השם! אני מקבל את הסבל בשמחה, כי זה רצון השם!”

אם אדם נוהג כך, הוא ירוויח מזה שהסבל לפחות יהיה לטובתו במובן של כפרת עוונות, ויעזור לו בעתיד לצאת מהסבל לשמחה.

(המאמר מבוסס על דברי המחבר מתוך הספר שיח הנשמה – משיעוריו של הרב צבי אריה רוזנפלד ז”ל)

 רוצים לגלות עוד על הרוחני והמסתורי שבנו ובעולם? כנסו לקישור מיסטיקה וקבלה וגלו דברים נפלאים!