חוק המקבילים חזון ארבע החיות והמרכבה הקדושה

חוק המקבילים חזון ארבע החיות והמרכבה הקדושה

על חוק המקבילים שמעתם? ואיך זה קשור לחזון ארבע החיות של המרכבה הקדושה ותהליך הטיהור שהגוף שלנו עובר? בואו לגלות!

באמצעות מעשיו האדם מסוגל להתעלות, עד כדי כך שיהיה ל”מרכבה לשכינה”.

כן, קראתם נכון!

הנביא יחזקאל פותח את ספרו בתיאור חזון “מעשה המרכבה” הנישאת על ידי ארבע חיות. אדם שמצליח לטהר את עצמו לחלוטין, מסלק את התכונות השליליות שלו ומעדן את התכונות החיוביות, הוא ראוי לבטא את מהות ה”חיות” השמימיות הללו, המסוגלות “לשאת” את מרכבת השכינה – הרוחנית.

לארבע ה”חיות” של המרכבה ישנם “פרצופים”: של אריה, של שור, של נשר ושל אדם (יחזקאל א, י). כל אחת מארבע חיות אלה נחשבת ל”מלך”: האריה הוא מלך החיות, השור הוא מלך הבהמות, והנשר – מלך העופות. האדם נברא כדי למלוך על כל המלכים הללו ולהיות הריבון השומר על כל צורות החיים.

אולי גם זה יעניין אתכם:

מה אומרות הפנים שלי?

חזרתי משם – אנשים אחרי מוות קליני מספרים

על ארבעה יסודות זורם נהר החיים של העולם כולו

חז”ל מסבירים שהאריה, השור והנשר מקבילים למוח, ללב ולריאות. הם מקבילים גם לחושי השמיעה, הראיה והריח. האדם, כנזר הבריאה, מקביל ליכולת הדיבור. כשהוא מולך עליהם, האיברים והחושים הללו פועלים לשאת אותו לגבהים נישאים עוד יותר.

ולמרות זאת, המקרא מלמד אותנו כי (קהלת ז, יד): “… גם את זה לעומת זה עשה האלוקים”. זהו חוק המקבילים – כנגד כל יעד רוחני יש מחסום גשמי מקביל. למה? כדי שבכל מדרגה, בכל רגע וצומת בחיים, יהיה לנו חופש לבחור בדרך שתיראה לנו.

האריה הוא מלך החיות, השור הוא מלך הבהמות, הנשר מלך העופות, והאדם נברא כדי למלוך על כל המלכים הללו!

לכן, כאשר האדם נכשל מתגברות עליו שלוש חיות מגושמות ומכוערות: הכלב, החמור והנץ המייצגים את הפוטנציאל לרע. בשפלות שלו, האדם נעשה כפוף לשליטתם של שלושה איברים עיקריים: הכבד, כיס המרה והטחול, אשר תוצאותיהם הרס, כעס וזעם.

האדם, הבריה הרביעית, עלול לסגת לרמה של ‘בן בליעל’ – אדם רע. הדבר רמוז במילה ‘בליעל’ המזכירה את הביטוי ‘בלי עול’ – אדם שהשליך מעליו את העול האלוקי. מכיוון שהרחיק את עצמו מאלוקיו, הדיבור שלו נחשב כמייצג שקרים, פטפוט וגסויות.

המזון הנאכל על ידי האדם מתעכל, נספג אל תוך מחזור הדם ואחר כך מופץ בכל גופו. הכבד, כיס המרה והטחול נמנים עם חשובים האיברים המעבדים חומר מזין, מסננים את הדם ומרחיקים נוזלים מיותרים ופסולת.

"זה לעומת זה עשה האלוקים". זהו חוק המקבילים – כנגד כל יעד רוחני יש מחסום גשמי מקביל

“זה לעומת זה עשה האלוקים”. זהו חוק המקבילים – כנגד כל יעד רוחני יש מחסום גשמי מקביל!

אם איברים אלה כפופים לאיברים הנעלים יותר, הם תורמים לטיפוח היכולת הרוחנית של האדם. אולם, אם הם נותרים ללא פיקוח, ההיבטים השליליים של איברים אלה מביאים להבלטת מאפייניו הגרועים ביותר של האדם – קנאה, תאווה ושאיפה לכבוד ולעוצמה בדרך שפלה במיוחד (ראו ליקוטי הלכות, ברכות הפירות ה, כג).

פלא פלאים

תהליך הבירור הוא כל כך מדהים, עד שחז”ל תיקנו ברכה מיוחדת הנאמרת אחרי שמתפנים, וזה הנוסח שלה:

ברוך אתה ה’, אלוקינו מלך העולם, אשר יצר את האדם בחכמה וברא בו נקבים נקבים, חלולים חלולים. גלוי וידוע לפני כיסא כבודך שאם יפתח אחד מהם או ייסתם אחד מהם, אי אפשר להתקיים ולעמוד לפניך אפילו שעה אחת. ברוך אתה ה’, רופא כל בשר ומפליא לעשות.

רבי נתן מסביר, שתהליך הטיהור הוא המטרה של כל יחיד ויחיד / אדם ואדם. הוא מצביע על כך שהגוף נברא בכוחות בלתי נתפסים – כוחות שהם “פלא פלאים” – כך שיהיה ל”מכונת טיהור” מושלמת.

למעשה, מסכם רבי נתן, מיזוג ייחודי זה של גוף ונשמה הוא המסוגל לחולל תיקונים אמיתיים (ליקוטי הלכות, בציעת הפת ה).

(המאמר מבוסס על דברי המחבר בספרו אנטומיה של הנשמה. כנסו ותיהנו מהמבצעים המיוחדים של חנות האתר שלנו!).

 רוצים לגלות עוד על הרוחני והמסתורי שבנו ובעולם? כנסו לקישור מיסטיקה וקבלה וגלו דברים נפלאים!