חומר למחשבה – ביצים

כל עוד יש לנו שתי ביצים נפרדות בחיים שלנו זה לא יצליח, עד שבא רבי נתן מברסלב ונותן לנו חומר למחשבה מעניין על החיים שלנו עם… ביצים!

כל הורה חולם להיות מושלם. לגדל את הילדים שלו נכון ולהעניק להם את כל הכלים הדרושים לחיים מושלמים. לכן אנחנו ההורים משקיעים מאמץ עצום בלקרוא ספרים בנושא, לשמוע הרצאות, לנתח גישות שונות ונאבקים למצוא את הדרך הנכונה בלגדל את ילדינו בריאים עם יראת שמים, משמעות בחיים, וכמובן בבניית עצמנו רגשית ורוחנית.

אבל הגישה הנכונה נראית בלתי ניתנת להשגה לחלוטין. האם עלי להיות חזקה יותר, תובענית יותר ומצפה, או שמה להרפות, להיות מקבלת ונוחה? זה כל כך מבלבל!

מצד אחד את רואה את השכנה שלך פועלת בקבלה מוחלטת ובאהבה ללא תנאי, לא מוכנה לדרוש כל עבודה מהילדים שלה. מחציתם כבר ברחוב והמחצית השנייה ‘בסיכון’. יש גם את החברה השקועה ב’אהבה עצמית ראויה’ שכמעט מקריבה את שלום הבית שלה וחינוך ילדה בגלל הקניות, הטיולים וההנאות האינסופיות שלה, והכל בשם ה’לדעת ולדאוג לעצמה’. ומה עם הבחורה ההיא שאף פעם לא ‘מותחת’ את עצמה ומנסה לצאת מאזור הנוחות, כי היא ‘ניסתה’ וזה לא עבד? כל זה עושה חשק לומר, “תתנערי! תתעוררי! תתחילי לקחת אחריות על עצמך!”

ומצד שני, את שומעת על הילד שלא יכול ללמוד יותר לעולם, או זה שיש לו טראומה בכל פעם שמתחילים להתכונן לשבת, רק בגלל הביקורתיות והתובענות שחווה לאורך כל הדרך. בסופו של דבר הילדים האלה הופכים לאנשים שרוצים למחוק את המונח ‘יראת העונש’ מהמילון שלהם, ולהעביר אותו למשהו שרלוונטי רק לדורות הקודמים בגלל גישה כזו.

אולי גם זה יעניין אתכם:

יש בינינו אהבה גדולה והיא תנצח!

ילדים גדלים באהבה

סדנת הורות: חכמת הלב מול חכמת השכל

אז מהי הגישה הנכונה?

רבי נתן מברסלב אומר לנו: על כל כף התעוררות, צריכים קערה של התחזקות!

השאלה היא לא ממש לדעת מתי להשתמש במה, אלא איך לחיות נכון עם שמחה ויראת העונש כך ששניהם יהיו מטרה אחת, חבילה אחת? למצוא את הדרך לחיות עם שני הדברים האלה ביחד.

בדרך כלל יש את המאזניים האלה שמצד אחד מונח המוטו של: ‘קחו את זה בקלות, החיים הם לא מעמסה ואובר עבודה’, ובצד השני מונח המוטו של ‘קדימה, תזיזו את עצמכם וקחו אחריות!’ – ואנחנו כל פעם צריכים לבחור באיזה צד נשתמש, בעיקר כשאנחנו מרגישים אבודים. כשנרצה לבלות ולהתרגש מרוב אושר לרוב ילחש לנו הקול של ‘תתעלמו מעניין יראת העונש ותעשו חיים’. וכשנרצה להיות מחנכים טובים של הילדים שלנו ושל עצמנו, שוב, הקול הפנימי הזה ילחש לנו ש’תשכחו מהאושר וההנאות, אין דבר כזה, נוקשות’. וזה הופך להיות בעיה גדולה.

רבי נתן מברסלב מסביר את המשמעות העמוקה יותר של זה בדרכו המופלאה – הוא מוציא מההלכה המעשית דרך להתמודדות עם מצבי חיינו ועם ילדינו, והפעם עם סימני ביצה כשרה. כידוע, אם שני הצדדים של הביצה מעוגלים או ששניהם מחודדים – הביצה אינה כשרה. ביצה כשרה צריכה שצד אחד שלה יהיה מעוגל והצד השני מחודד. כך גם אם מישהו שמח או רק עצוב, זה סימן של ‘אי כשרות’ רוחנית. אבל אם מישהו גם שמח וגם שבור לב – זה סימן לטהרה.

השאלה היא לא ממש לדעת מתי להשתמש במה, אלא איך לחיות נכון עם שמחה ויראת העונש כך ששניהם יהיו מטרה אחת, חבילה אחת? למצוא את הדרך לחיות עם שני הדברים האלה ביחד!

כל עוד יש לנו שתי ביצים נפרדות בחיים שלנו, אחת עם שני צדדים מחודדים ואחת עם שני צדדים מעוגלים, אז בעצם יש לנו שתי ביצים לא כשרות… וגם אם נגלה בדיוק מתי להשתמש באיזו ביצה ואיך לעשות שימוש רב בכל אחת, עדיין, הביצים לא כשרות.

האופציה הנכונה היחידה היא האופציה הכשרה – להשתמש בגישת הביצה המחודדת והמעוגלת. למצוא דרך חיים שתאפשר לנו להקיף את יראת העונש והבושה האמיתית ובאותו זמן גם לכלול שמחה אינסופית עמוקה. התעוררות היא כוח חזק עם התחזקות – זה השילוב המדהים!

האופציה הנכונה היא לבחור בביצה הנכונה - בדרך חיים שתענה על הכל ותכלול שמחה עמוקה ואמיתית!

האופציה הנכונה היא לבחור בביצה הנכונה – בדרך חיים שתענה על הכל ותכלול שמחה עמוקה ואמיתית!

אז תאהבו את עצמכם ואת ילדיכם ושמרו על האהבה הזאת כל הזמן. אל תחמירו ואל תקלו, מצאו את דרך האמצע הטובה לכולם.

האהבה היא ללא תנאים! אל תאבדו את זה בגלל שהייתה הפרה קטנה בהלכה מצד הילדים, או מצדכם. זכרו את דבריו של רבי נחמן: אם אתה מאמין שאפשר לקלקל – תאמין שאפשר לתקן!

גם אם אתם רוצים להתפנק בשבת משפע של תבשילים וסלטים ואתם רוצים שהילדים יהיו חלק מההכנות – עשו את זה רק באווירה מעודדת ושמחה, אל תהפכו את זה לסיוט.

עודדו את הילדים ללמוד תורה בכבוד ובהערצה, אבל ללא ריבוי אור, לחצים ונוקשות חלילה.

קבלו את הילדים עם כל התירוצים שלהם של “ניסינו”. תראו להם כמה אתם סומכים עליהם, ומצד שני העבירו מסר נעים שהם מלאים בפוטנציאל אדיר שיש להגשים.

הכירו עד כמה גדלתם, הצביעו על החוזקות שלכם והבנתכם ועל איך שהשתניתם, אבל גם הראו לעצמכם כמה עוד נשמה כזו משתוקקת יכולה להשיג, ותתחילו להתפלל על זה וברגע הנכון גם לפעול!

חשבתם פעם שביצים יכולות לספק לכם חומר נפלא כזה למחשבה על החיים?

מאמרים מרתקים נוספים בתחום הורות וחינוך הילדים תמצאו בקישור הזה.