חוט אדום ועין הרע בקבלה

מה משמעות החוט האדום בקבלה או ביהדות ואיזה קשר יש לזה עם עין הרע, טרנד “אופנה קבלית” בהוליווד וקבר של אחת האימהות? ירון שאל ואנחנו השבנו.

שלום ויום נפלא לכם,

קוראים לי ירון ואני גר בהודו. בדיוק חזרתי הביתה מהמשרד ועלתה בראשי שאלה, כמובן, שאשמח מאוד לתשובתכם. תוך כדי הדרך חזרה הביתה שמתי לב שלרוב האנשים שחלפו על פני (וחלפו המון, כי זה הודו…) היה קשור חוט אדום על פרק כף היד שלהם, וכששאלתי את אחד הנוסעים שהיו איתי ברכב (מישהו מקומי) על משמעות החוט האדום, הוא אמר לי שזה משהו שקשור לדת שלהם.

וזה מביא אותי להתבוננות מעמיקה יותר על עניין החוט האדום הזה. אני זוכר שפעם קראתי על החוט האדום בקבלה, ולמעשה, לפני כמה שנים היה איזה טרנד “אופנה קבלית” בהוליווד ולא מעט שחקני קולנוע וסלבס רבים פשוט אימצו את החוט האדום הזה. אני יודע שהם עשו את זה עם הקשר לקבלה היהודית.

האם אתם יודעים על מה אני מדבר? אני גם נזכר שישנה התייחסות כלשהי לחוט האדום ביהדות, משהו שקורה בקברה של רבקה אימנו… האמת, לא בטוח לגבי זה, אולי אמא אחרת?

מחכה לתשובה, ירון.

עוד בברסלבפדיה:

אם אני מתפלל, אני מקבל הכל?

האם יש תפילה לפני המוות?

איך אני יכול להיות שמח?

אלוקים עדיין אוהב אותי?

איך הניגון והשירה משפיעים עלינו?

שלום גם לך ירון היקר,

ובכן, פעם החוט האדום היה מעין “מרשם בדוק” של אימהות וסבתות במזרח אירופה להישמר מפני עין הרע. לגבי העניין של קבר רבקה אימנו, אז עד כמה שידוע לי מדובר בקבר רחל אימנו, שם לא מעט אנשים לוקחים חוט אדום, מקיפים את המצבה של רחל אימנו שבע פעמים כשהם מחזיקים אותו (או מניחים אותו על המצבה) ואז קושרים אותו על פרק כף ידם כסגולה או נגד עין הרע.

בכל אופן, מצאתי עוד הסבר פשוט ומעניין בויקיפדיה, שם מציינים גם את דברי הראשון לציון הרב עובדיה יוסף זצוק”ל בכל הקשור לעין הרע וסגולות למיניהן:

“רבים מחכמי ההלכה מסתייגים מהתייחסות ממשית לעין הרע. הציטוט התלמודי השגור בפיהם הוא “מאן דלא קפיד – לא קפדין בהדיה” (פסחים קי ע”ב) כלומר: “מי שאינו מקפיד (חושש מעין הרע) לא מקפידים עליו (אינו ניזוק מעין הרע)”.

שיטה זו ננקטה על ידי הרב עובדיה יוסף  ביתר שאת ביחס לסוגיית עלייה לתורה של בני משפחה בזה אחר זה (שנאסרה על ידי פוסקים רבים מחשש לעין הרע). באחד משיעוריו השבועיים הוא אמר כי “ברוך השם היום מי חושש מעין הרע? יש מעט זקנים פוחדים מעין הרע, אבל רוב בני אדם לא פוחדים מעין הרע, לכן עולים יחד שני אחים […] ואני אומר דלא קפיד לא קפדין בהדיה, היום בדורות שלנו לא פוחדים, יש רק מעט אנשים נודניקים פוחדים מעין הרע, לכן מותר להעלות אב ובן בנו ביחד”.

בשורות טובות,

עוזר ברגמן.

גם לכם יש שאלות שיכולות לעניין ולזכות את הרבים? בשביל זה אנחנו כאןשלחו אלינו ואנו נענה בשמחה במדור ברסלבפדיה שאלות ותשובות מעניינות בנושאים שונים ומגוונים בקישור הזה.