זיכרון להולכים – לרגל יום פטירתו של הרב צבי אריה בן ציון רוזנפלד ז”ל

זיכרון להולכים לרגל יום פטירתו של הרב צבי אריה רוזנפלד
רבי צבי אריה בן ציון רוזנפלד ז”ל, שיום פטירתו ה-43 חל ביום י”א בכסלו, היה חסיד ברסלב נלהב שברח מהכבוד ונהג בפשטות, האיש שרבים התקרבו על ידו לדרכו של רבי נחמן מברסלב, והאיש שעל שמו הוקם מכון נחלת צבי בירושלים.

 ביום י”א כסלו יחול יום השנה ה-43 לפטירתו של הרב צבי אריה רוזנפלד ז”ל, מצאצאי הרב רבי אהרן גולדשטיין זלה”ה, רב העיר ברסלב ומגדולי תלמידיו של רבנו הקדוש – רבי נחמן מברסלב זכותו תגן עלינו.

 רבי צבי אריה בן ציון רוזנפלד (תרפ”ב – תשל”ט) נולד למשפחה שורשית של חסידי ברסלב, אביו הרב ישראל אבא, נמנה דור אחר דור עד להרב רבי אהרן רבה של ברסלב, ולרבי שמואל יצחק הרב מטשערין, שניהם היו מגדולי תלמידיו המובהקים של רבנו הקדוש, רבי נחמן מברסלב.

רבי צבי אריה נולד בעיר גידיניה שבפולין בשנת תרפ”ב, באותה שנה בהיותו בן שישה חודשים בסך הכל חלה בדיפתריה, אביו רבי ישראל אבא ניגש ל”חפץ חיים” – רבי ישראל מאיר הכהן מראדין זצ”ל, וביקש מהצדיק הישיש ברכה לתינוק הרך, ה’חפץ חיים’ הוסיף לו את השם בן-ציון (דבר שנהוג לעשותו למען חולה מסוכן) והוא הבריא ממחלתו.

הרב צבי אריה רוזנפלד זל מתפלל בכותל המערבי

הרב צבי אריה רוזנפלד ז”ל מתפלל בכותל המערבי

המשפחה הגיעה לארה”ב בשנת תרפ”ד והשתכנה ברובע בראונזויל בברוקלין. רבי צבי אריה למד תחילה בישיבה על שם הרב חיים ברלין, ובהמשך בישיבת “תורה ודעת”. מאוחר יותר, בישיבה גבוהה, הוא למד תורה מפיו של הגאון רבי אברהם יפה’ן, הנודע בכל העולם כראש ישיבת ‘נובהרדוק-בית יוסף’. בגיל עשרים ושלוש, אחרי שהשלים בפעם השנייה את כל התלמוד עם כל שאר לימודיו המגוונים, הוסמך רבי צבי אריה לרבנות על ידי מורו הגאון רבי אברהם יפה’ן ורבנים חשובים נוספים.

רבי צבי אריה נישא לרעייתו מרת צפורה רוזנפלד ז”ל לבית פייבלזון, משפחה של תלמידי חכמים, ולפרנסתו עסק בלימוד תורה לילדי ישראל,. הוא החדיר בתלמידיו אהבת השם ואהבת תורה כאחד, וחינוכו הטהור הותיר עליהם רושם בל יימחה לכל החיים. במקביל לעסק התורה מתוך הדחק, הוא נטל על עצמו את האחריות לחלק מחובותיו של אביו לצדקה, אחרי פטירת אביו בשנת תש”ז (1947).

בנטלו את פעילות אביו בענייני צדקה החל רבי צבי אריה להתכתב עם הרב החסיד רבי אברהם שטרנהרץ בירושלים, נינו של מורנו הרב רבי נתן מברסלב. בשנת תש”ט (1949) הוא נסע לארץ ישראל כדי להיפגש עמו פנים אל פנים. נסיעה זו הייתה הנסיעה הראשונה מבין יותר מחמישים מסעותיו לארץ הקודש. רבי אברהם עורר את רבי צבי אריה בצורך הבוער להפיץ בארה”ב את תורתו של רבינו. פגישה זו הותירה אותו נפעם ביותר, וזו נעשתה לשליחות חייו.

הרב צבי אריה רוזנפלד זל באחת הנסיעות לארץ ישראל

הרב צבי אריה רוזנפלד ז”ל באחת מנסיעותיו לארץ ישראל

במשך שלושים השנים הבאות עסק רבי צבי אריה בפעילות של שיעורי תורה והפצת תורת רבנו בכל רחבי ארה”ב. ללא עזרה וללא כל אמצעים, זכה לקרב אלפי יהודים להכרת היהדות ולתורתו ומשנתו של רבי נחמן. תחילה לא ראו את עבודת הקודש שלו בעין יפה, הוא נפגש עם הורים זועמים, עם איומים על חייו ועל משפחתו, ואפילו ניסו להעמידו לדין על חטיפה (השווה סיפורי מעשיות יב). אולם, הוא התמיד בעבודתו והביא אלפי יהודים לשמירת תורה ומצוות ולהכרת היהדות לראשונה בחייהם, בדרכי נועם.

רבי צבי אריה גם מסר את נפשו מתוך סיכון רב להגיע לציונו של רבנו הקדוש באומן, בתקופת השלטון הסובייטי. הרבה אומץ ותעוזה נדרשו להיכנס ללוע הארי של ברית המועצות הנעולה והמסוגרת. במסירות נפש הוא ארגן נסיעה אחר נסיעה יחד עם תלמידיו, ויצר בקיעים בחומה הבצורה של השלטון הסובייטי. נחישותו ותעוזתו הביאו בסופו של דבר לקריסת החומה הסובייטית ולפתיחת שערי הציון לכלל חסידי ברסלב. רבי צבי אריה זכה ו”שער צבי אריה” המתנוסס לתפארה בציונו של רבנו הקדוש באומן הוקם על שמו ולזכרו, על ידי תלמידו הרב שלמה קופל הי”ו.

שער הרב צבי אריה רוזנפלד זל בציונו של רבי נחמן באומן

ציונו של רבי נחמן מברסלב זיע”א באומן – מעל: השער שהוקם על שמו ולזכרו של רבי צבי אריה רוזנפלד ז”ל

כשהוא מרבה בהרצאות ודרשות, רבי צבי אריה אהב להעשיר את תלמידיו ושומעי לקחו בידיעותיו הנרחבות בתלמוד, במדרש, בזוהר, בקבלה ובמשנתו של רבנו, במסגרת שיעורים שהשתתפו בהם תלמידים אשכנזים וספרדים גם יחד. הוא הצטיין גם  בחכמה מעשית וידע לייעץ עצות טובות גם בענייני כספים. אולם לעצמו הוא חי חיי הסתפקות במועט, ובמשכורתו כמורה פרנס את עצמו ואת בני משפחתו.

מלבד הזמן שהקדיש לשיעורי תורה ולהוראה לתלמידים, רבי צבי אריה הקדיש את עצמו גם לגיוס כספים לבניית ישיבת ברסלב בירושלים, בעידודם של רבי אברהם שטרנהרץ ורבי אליהו חיים רוזין. מרבית הוצאות הבנייה של הבניין הגדול המתנשא כיום במרכזה של השכונה החרדית “מאה שערים” בירושלים, גויסו על ידו ועל ידי תלמידיו. לאחר שבית הכנסת עמד על תילו והבניה הושלמה, הוא המשיך בפעילותו להוציא לאור את כתבי רבנו ואף יזם את תרגום הספר “שיחות הר”ן, שתורגם על ידי הרב אריה קפלן על פי בקשתו של רבי צבי אריה ובמימונו. את עריכת הספר עשה רבי צבי אריה בעצמו.

הרב צבי אריה רוזנפלד עם הרב אליהו חיים רוזין

הרב צבי אריה רוזנפלד במפגש עם הרב אליהו חיים רוזין ז”ל

כמו כן, רבי צבי אריה גייס כספים אותם חילק למשפחות ברסלב עניות בישראל. הוא מאוד אהב את ארץ הקודש וביקש להתיישב שם בעצמו. הדבר היחיד שעיכב בעדו היה התלמידים החדשים שהצטרפו מדי שנה לשיעוריו בחו”ל. פעם גמר אומר לעבור לירושלים בתנאי שתעבור שנה תמימה בלי הצטרפותו של תלמיד חדש… וזה מעולם לא קרה!

סביב רבי צבי אריה התגבשה קבוצת תלמידים שאף הקימה בית כנסת משלה, ובו התקיימו שיעורים תורניים על פי דרכה ומשנתה של חסידות ברסלב, מאות רבות של משפחות התוודעו לדרכה של חסידות ברסלב ואימצו אותה כדרך חייהם, אלפים רבים נוספים מכירים ומצטטים ממשנתה של רבנו – אף זה הודות לרבי צבי אריה.

רבי צבי אריה היה ההוכחה לכך שגם בארצות הברית החומרנית ניתן להיות יהודי חסיד ברסלב, המסמל יהודי הדבוק בבוראו ואינו נוהה אחר תעתועי העולם המודרני.

הרב צבי אריה רוזנפלד בארצות הברית

רבי צבי אריה רוזנפלד ז”ל בארצות הברית עם תלמידיו

כאשר תקפה אותו מחלתו הקשה (מחלת הסרטן) בגיל חמישים ושש, הוא עלה סוף-סוף לירושלים, בקיץ תשל”ח, ובכך העניק לעצמו חודשים אחדים להתכונן בארץ ישראל לפטירתו.

גם כאשר הוגבל למיטתו ונחלש מאוד תלמידיו היו לומדים תלמוד וזוהר על יד מיטתו, כשרבי צבי אריה עוקב אחר הדיון ומעיר הערות והארות מפעם לפעם.

הוא שימש כדמות אב לתלמידיו, שרבים מהם באו לישראל לימים אחדים רק כדי להעביר זמן במחיצתו בפעם האחרונה. ועד כמה שהתאפשר לו הוא התמיד באמירת “התיקון הכללי”, תכופות בסיועו של אחד מתלמידיו, והשאיר אחריו עיזבון הכולל אלפי שעות של שיעורים והרצאות מוקלטים המאפשרים הצצה נרחבת אל תוך אוצרותיו של רבנו, מכיוון שהן מתייחסות לכל שוחרי תורתו ומשנתו.

ממש לאחרונה הוחל בפרויקט חדש, להמיר את ההקלטות לשיעורים כתובים. בשלב זה כבר יצאו לאור השיעורים על סדרת שיחות הר”נ באנגלית, ובתקופה זו אנו שוקדים על עריכת כרכים מהשיעורים באנגלית. ובימים אלו, אנו שוקדים על השיעורים והפיכתם משיעורים בשפה האנגלית לשיעורים כתובים בשפה העברית לספר מודפס שייקרא בע”ה – שיח הנשמה.

זכותו תגן עלינו!

גלריית תמונות של הרב צבי אריה רוזנפלד ז”ל

ציון רבי נחמן מברסלב צילום משנת תרפב

ציון רבי נחמן מברסלב באומן משנת תרפ”ב – השנה בה נולד רבי צבי אריה רוזנפלד ז”ל

הרב צבי אריה רוזנפלד מקדש על היין

הרב צבי אריה רוזנפלד ז”ל מחזיק את גביע הקידוש המקורי של רבי נחמן

הרב צבי אריה רוזנפלד בכותל המערבי

הרב צבי אריה רוזנפלד ז”ל מתפלל בכותל המערבי

הרב צבי אריה רוזנפלד

הרב צבי אריה רוזנפלד ז”ל בקבר של שמואל הנביא