ולא נתן – אם לא רבי נתן – למוט רגלינו

ולא נתן אם לא רבי נתן למוט רגלינו הילולת רבי נתן עשרה בטבת

כולם ידעו היטב שברבי נתן טמון רבי נחמן, וכמו שכתבו עליו התלמידים שהוא היה ה”מוח של רבינו והפה של רבי נתן”. לרגל ההילולה של רבי נתן ביום עשרה בטבת.

רבי נחמן מברסלב התקבל בקרב תפוצות ישראל מלבד כאחד מגדולי הצדיקים, גם כמייסד שיטה מיוחדת ונפלאה בעבודת השם. כולם כאחד יעידו ויגידו שתורותיו, סיפוריו ושיחותיו יש בהם כדי לקרב את האדם לבוראו, לדבוק בו וללכת בדרכיו כל הימים מתוך שמחה, התלהבות והתעוררות הלב אליו.

ואת כל הטוב הזה הנחיל לנו תלמידו הנאמן והמסור – רבי נתן.

בהתבוננות במהלך חייו של רבי נתן, בכתביו ובחידושיו, מתגלה מולנו אדם גאון ובקי בנגלה ובנסתר, צדיק, מנהיג ומורה דרך בזכות עצמו. אך למען צורך הדור והדורות הבאים, רבי נתן הקדיש את כל חייו וישותו להפצת תורת רבו, להיות דולה ומשקה לרבים לטובת כלל ישראל.

רבי נתן בלבד, שמכונה גם מוהרנ”ת, הוא האיש שנבחר על ידי רבו – רבי נחמן, לתפקיד נעלה ונשגב זה, והוא אשר היה באמת מסוגל להעביר את תורת רבו הגדול והנורא, איש אלוקים אור האורות ושיטתו הקדושה, במילים ובכתבים. למסור את לקחיו בצורה ברורה ביותר, להמשיך אותם מלמעלה למטה, עד שכל אחד ואחד, כל יהודי באשר הוא שם, יוכל להתקרב אל הקודש וליהנות מזיו תורתו והנהגתו המיוחדת של רבי נחמן.

אולי גם זה יעניין אתכם:

רבי נתן – לחלום ולחיות את המימד השמיני

רבי נתן – הסופר המאמין בגלות האפילה

המשימה: בייגל

וכל זאת, בכמות אדירה של כתבים שבכוחם להסביר את תורת רבי נחמן ולגלות את צפונותיו: אם בשמונת כרכי הליקוטי הלכות, בו באים לידי ביטוי מעשי תורתו של רבי נחמן ושייכותו לכל אחד. אם בספרו התמציתי קיצור ליקוטי מוהר”ן, בו השכיל בתבונתו העמוקה ללקט את כל ההנהגות המעשיות המובאות בספר הגדול והעמוק ליקוטי מוהר”ן, וכמעט לא לסטות מלשון הזהב של רבי נחמן. וכן בליקוטי עצות – בו ריכז תורה שלמה בכרך קטן, הלכה למעשה בתכלית הקיצור. וכן בתפילות הנוראות שחיבר בספר ליקוטי תפילות, שיותר ממה שמבטאות את השתפכות ליבו לבורא עולם, הרי שהן מדברות עלינו ובשבילנו, בעד כל אחד ואחת בנפרד, על כל אשר עובר עליו בזה העולם מבלי לפסוח על שום פרט מחי האדם עלי אדמות, וכולן, הן התורות והן העצות והתפילות, בנויות, מבוססות ומיוסדות על ספרי רבי נחמן, שמהם לא זע אף כמלוא הנימה.

רבי נתן גם לא הסתפק בהפצת דרכו ומשנתו של רבי נחמן על הכתב, אלא גם דאג לקבץ את כל החסידים, לאחר הסתלקותו של הרבי, לראש השנה באומן מקום מנוחתו של רבי נחמן כפי רצונו.

רבי נתן אדם גאון ובקי בנגלה ובנסתר, צדיק, מנהיג ומורה דרך בזכות עצמו. אך למען צורך הדור והדורות הבאים, רבי נתן הקדיש את כל חייו וישותו להפצת תורת רבו, להיות דולה ומשקה לרבים לטובת כלל ישראל.

אפילו שבנה את הקלויז הראשון עבור חסידי ברסלב והלהיב ועורר את החסידים להמשיך את דרכו של רבי נחמן, שכל המשכיותה והתרחבותה בדורנו זה היא בכוחו של אותו תלמיד מסור ונאמן, עד כדי מסירות נפש של ממש!

למען ביצוע מפעליו קדושים אלו, נאלץ רבי נתן לעמוד במלחמה איומה מצד משפחתו ומצד חותנו. הוא הקריב את פרנסתו ומעמדו מנגד בעת המלחמה הקשה שהכריזו המתנגדים נגדו. והכל באותה מטרה – להאיר את דעת רבי נחמן בעולם.

רבי נחמן הסתלק מן העולם כשרבי נתן היה בן 30 שנה בלבד. וללא כל שמץ של רצון להמשיך את ההנהגה באופן המקובל, פעל ועשה אך ורק כתלמיד בטל ומבוטל לדעת רבו ללא כל שררה ופרסום. בעצמו, כמעט ללא עזרה, הקים ובנה את כל המפעל הגדול שנמשך עד היום הזה במשך למעלה ממאתיים שנים, ועדיין נרו בוער ולא ידעך לעולם.

נהר הבוג המשתקף מציונו של רבי נתן מברסלב

נהר הבוג – הנהר המשתקף מציונו של רבי נתן בברסלב

בשנת 1882 (תקפ”ב) נסע רבי נתן לארץ ישראל במסירות נפש, ואף זאת כקיום עצת רבו שכה הרבה לדבר בשבחה של ארץ ישראל. כשחזר לביתו, החלה להשתולל המלחמה הקשה נגדו מצד המתנגדים, שנמשכה שנים רבות ללא הרף, כל מיני ביזויים והשפלות שלא נשמע כמותם. אבל רבי נתן עמד על משמרתו ולא זז כהוא זה ממטרתו הקדושה – להמשיך ולהחזיק את בית רבינו, תורותיו ודרכו הקדושה לנצח.

קורות חייו של רבי נתן הן סיפור מעשה נפלא ומרתק לכשעצמו, אך הרבה מעבר לזה הן לימוד גדול ונשגב כיצד לנהוג בהתבטלות גמורה לדרכי רבינו, לקיים את עצותיו באמונה ובתפילה, בעקשנות ובעזות דקדושה. וזה מה שעשה רבי נתן.

רבי נחמן כותב שצדיק האמת הוא כמו חותם “שהכתב החקוק עליו אי אפשר לקרותו (לקרוא אותו) מחמת שהאותיות בהיפך, רק על ידי שמכין ומציירין החותם על שעווה, נראין האותיות החקוקים על החותם ומבינים כתב החותם…” על זו הדרך, אי אפשר לאדם להבין את עצמם מהותו של הצדיק “כי אין בו שום תפיסה, כי הוא למעלה משכלו… על ידי אנשי מעשה של הצדיק תוכל לידע כמשל החותם הנ”ל” (ליקוטי מוהר”ן קמ).

ציונו של רבי נתן מברסלב

ציונו של רבי נתן בברסלב

אמנם תורותיו, סיפוריו ושיחותיו של רבי נחמן מדברים אל כל אחד ואחת מאיתנו, אך כדי לעמוד באמת על טיבו ומהותו של החותם הקדוש הזה, אנחנו זקוקים לתלמיד הגדול שעל ידו נראה ונקרא היטב דבר החותם שהטביע רבי נחמן בעולם הזה. והתלמיד הזה הוא רבי נתן.

תורותיו של רבי נתן, אם כי גם הן גדולות ועמוקות מני ים לכל המעיין בהן היטב – בספריו וכתביו, אבל כל העניין שלו היה להציבן באופן שכל אדם יוכל לעמוד עליהן, וכמובן שכל כולן הן מכוח החותם ומחכמת רבי נחמן המתגלה מתוך משנתו, כתביו ושיחותיו של “איש המעשה” הגדול של רבינו – הלא הוא התלמיד רבי נתן, ורק באמצעו ניתן לפענח את כל הכתוב בתורת רבינו הגדול.

גם סדר העבודה של רבי נתן היה בדרך הפשוטה. הוא עודד וחיזק בשפה פשוטה וברורה, שר וזימר יחד עם החסידים, השתתף בשמחות שלהם, ולהבדיל, בשעת אבלם, וכמעט שהיה כאחד מהם. אבל כולם ידעו היטב שברבי נתן טמון רבי נחמן… וכמו שכתבו עליו התלמידים שהוא היה ה”מוח של רבינו והפה של רבי נתן”.

רבי נחמן בעצמו אמר שבזכות רבי נתן “אפילו דיבור אחד מדיבורי לא יהיה נאבד עוד” (חיי מוהר”ן שס”ז). ועוד אמר, “שלולא רבי נתן לא היה נשאר עלה אחד מכל ספריו!”.

והוותיקים שבחסידים היו מוסיפים ואומרים, “השם נפשו בחיים ולא ‘נתן’ למוט רגלינו” אילולא “נתן” היה מטים רגלינו זה מזמן!”

יש לנו עוד מאמרים נוספים ומרתקים על רבי נתן בלינק הזה – תיהנו!

(מבוסס על דברי המחבר בספרו באש ובמים – קורות חיי רבי נתן מברסלב. כנסו ותיהנו מהמבצעים המיוחדים של חנות האתר שלנו!).