ואם אין לי מה לומר?

מכירים את זה שאתם רוצים לדבר אבל אתם נתקעים בלי מילים? לרבי נחמן יש חידוש נפלא בעניין, במיוחד בעניין ההתבודדות!

אחד השיעורים המפורסמים והעיקריים של רבי נחמן הוא מה שנאמר בליקוטי מוהר”ן (חלק ב, כה) – בעניין ההתבודדות.

אחד הנושאים בהם עוסק רבי נחמן בשיעור הנפלא הזה הוא, כאשר אדם מנסה לקיים את העצה של רבי נחמן – ההתבודדות, התפילה האישית – ואין לו מה לומר, אין לו מילים. רבי נחמן מלמד אותנו שעצם העובדה שהאדם הכין את עצמו להתבודדות – זמן ומקום שהקצה למעלה העליונה מן הכל כפי שהוא מכנה אותה – זה דבר חשוב ויקר מאוד לבורא עולם, גם אם הוא לא יכול להוציא את התפילה הזו החוצה מפיו.

אולי גם זה יעניין אתכם:

בקצב התופים שלי

ממה אתה מפחד?

להתמודד עם החושך

“הַהִתְבּוֹדְדוּת הוּא מַעֲלָה גְּדוֹלָה וְדֶרֶךְ נָכוֹן וְיָשָׁר מְאֹד לְהִתְקָרֵב לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ. וְצָרִיךְ כָּל אֶחָד לִקְבֹּעַ לוֹ עַל זֶה אֵיזֶה שָׁעוֹת בַּיּוֹם שֶׁיְּפָרֵשׁ שִׂיחָתוֹ לִפְנֵי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ… וְאִם אֵינוֹ יָכוֹל לְדַבֵּר כְּלָל לִפְנֵי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ יִצְעַק וְיִתְחַנֵּן לִפְנֵי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ אָז עַל זֶה בְּעַצְמוֹ שֶׁנִּתְרַחֵק כָּל כָּךְ עַד שֶׁאֵינוֹ יָכוֹל אֲפִילּוּ לְדַבֵּר לְפָנָיו יִתְבָּרַךְ. וִיבַקֵּשׁ מֵאִתּוֹ יִתְבָּרַךְ רַחֲמִים וְתַחֲנוּנִים שֶׁיַּחְמֹול עָלָיו וְיִפְתַּח פִּיו עַד שֶׁיּוּכַל לְפָרֵשׁ שִׂיחָתוֹ לְפָנָיו יִתְבָּרַךְ. וְכָל אֶחָד כְּפִי מַה שֶּׁיּוֹדֵעַ נִגְעֵי לְבָבוֹ אֵיךְ הוּא מְרֻחָק מֵהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ יָשִׂיחַ וִיסַפֵּר הַכֹּל לְפָנָיו יִתְבָּרַךְ. וְעֹצֶם מַעֲלַת הַנְהָגָה זֹאת אֵין לְבָאֵר וּלְשַׁעֵר. כִּי זֹאת הַהַנְהָגָה עוֹלָה עַל הַכּל וְהִיא כּוֹלֶלֶת כָּל עֲבוֹדַת הַשֵּׁם. כִּי עַל יְדֵי זֶה יְכוֹלִין לָבוֹא לְכָל טוֹב בָּזֶה וּבַבָּא כִּי הַכֹּל יָכוֹל לִפְעֹל עַל יְדֵי תְּפִלָּה וְתַחֲנוּנִים, וְכָל גְּדוֹלֵי הַצַּדִּיקִים לֹא בָּאוּ לְמַדְרֵגָתָם כִּי אִם עַל יְדֵי הַנְהָגָה זֹאת. וּמַשְׂכִּיל עַל דָּבָר יָבִין מֵעַצְמוֹ גֹּדֶל מַעֲלַת הַהַנְהָגָה זֹאת. אַשְׁרֵי הַזּוֹכֶה לִקְבֹּעַ עַצְמוֹ עַל זֶה שָׁעָה מְיֻחֶדֶת בְּכָל יוֹם וָיוֹם וּשְׁאָר הַיּוֹם יִהְיֶה בְּשִׂמְחָה… גַּם טוֹב לַעֲשׂוֹת מֵהַתּוֹרוֹת תְּפִלּוֹת” (ליקוטי מוהר”ן חלק ב, כה).

זה אחד השיעורים שהיצר הרע יעשה הכל כדי להרחיק אותנו ממנו. אל תיתנו לו!

רבי נחמן מלמד אותנו שעצם העובדה שהאדם הכין את עצמו להתבודדות, זה דבר חשוב ויקר מאוד לבורא עולם!

כל מי שמעריך את רבי נחמן ואת תורתו מודע לחשיבותה של ההתבודדות, כי מה יכול להיות יותר מעורר מלדעת שבמשך שעת אחת בכל יום אני יכול לדבר עם בורא עולם על כל מה שיש לי בלב?  מה יכול להיות יותר מרומם ומנחם מלהיות מסוגל לשפוך את הלב שלי לפני מי שמבין ודואג לי הכי הרבה?

הכל טוב ויפה כשדברים זורמים על מי מנוחות וההתבודדות מתקיימת כל יום. אבל מה עם הימים האלה שבהם אין לי מילים? שאין לי מה לומר? מה עם אותן שעות של התבודדות שבמקום להתמלא בשיחה אישית עם הבורא, בסופו של דבר אני עסוק בחלומות בהקיץ? האם לא עדיף בזמנים כאלה למצוא משהו יצירתי אחר לעשות?

התבודדות היא מעלה עליונה מן הכל!

התבודדות היא מעלה עליונה מן הכל!

כאן רבי נחמן מגלה לנו משהו נפלא: גם אם רק תשב לפני בורא עולם במשך שעה אחת במקום הקבוע שלך, מתוך כוונה לדבר איתו, זה לבד דבר מיוחד ויקר בעיני בורא עולם. גם אם בסופו של דבר אין לך מה לומר, נמנמת, מלמלת או קשקשת כמה מילים, זה עדיין נפלא!

הגעת לפגישה היומית שלך. זה מדהים! תעריך את זה. תעוף על עצמך שהצלחת לעשות דבר יקר כזה.

תעריך את העובדה שעשית התבודדות, גם אם הייתה של כמה מילים זאת התבודדות! תעריך את העובדה שהיית במשך שעה לפני בורא עולם, וזה לבד דבר מיוחד!

וכאן המקום לציין – לא כל אחד יכול לעשות התבודדות במשך שעה, במיוחד אם הוא רק מתחיל. למרות שרבי נחמן המליץ על פרק זמן ספציפי זה, לרוב האנשים קל יותר להתחיל עם חמש או עשר דקות, ולא לאט, עם הזמן להאריך את שעת ההתבודדות.

דבר נוסף, גם להתבודדות שלכמה דקות יש ערך רב בעיני בורא עולם. זה לא מצב של הכל או כלום, אלא גם התבודדות של כמה דקות! ולשמוח כל היום גם מהתבודדות של כמה דקות!

אתם מוזמנים ליהנות מחכמתו ומשנתו של רבי נחמן מברסלב במאמרים מרתקים נוספים בקישור הזה.