התפילה ושלושת הדובים – מה עוצר אתכם באמת?

את הסיפור על זהבה ושלושת הדובים אתם בטח מכירים, נכון? אז חכו, יש גם את הגרסה של רבי נחמן: התפילה ושלושת הדובים! 

חגי תשרי כבר באופק, ועכשיו אתם יודעים בוודאות שהזמן הזה עומד להיות מרתון תפילות: ימים אינטנסיביים, ימים של התבוננות פנימית, ימים רגשיים, והדובדבן של הקצפת – התרוממות אדירה וקרבה לבורא עולם.

אבל מה אם אלול מרגיש יותר כמו ערבוביה של הרגע האחרון מאשר תקופת הכנה?

ומה אם אתם מרגישים שאתם “מזדחלים” וצריכים להדביק את הקצב בפן הפסיכולוגי-רוחני?

או מה אם אתם פשוט לא חווים את כל הטוב הרוחני הזה והתפילות שלכם מרגישות ‘יבשות’, קרות וריקות?

אולי גם זה יעניין אתכם:

אלול – יצאתי למסע המיוחד לאני האמיתי שלי

אם יש לכם את צרור המפתחות הזה אתם מסודרים בחיים

עניין של גישה

החדשות הטובות הן: שחודש אלול הוא זמן בו היכולת שלנו להתחבר ולהתקשר לבורא עולם היא גדולה ונפלאה. אם נאפשר זמן ומקום לעצמנו, נהיה מסוגלים להרגיש את האנרגיה הרוחנית של החודש המקסים הזה, ותתרום לנו את היכולת להתגבר על מכשולים רוחניים אישיים. זה הזמן בהא הידיעה שנוכל לנצל בו את היכולת להתפלל מתוך כוונה והתמקדות גדולות יותר.

והצעד הראשון הוא – להיות מודעים למכשולים העומדים בפנינו בפני תפילה כנה. מכירים את הסיפור על זהבה ושלושת הדובים? בטח. אבל הנה החידוש, בחיים יש לנו את התפילה ושלושת הדובים.

החדשות הטובות הן: שחודש אלול הוא זמן בו היכולת שלנו להתחבר ולהתקשר לבורא עולם היא גדולה ונפלאה!

שלושת הדובים

רבי נחמן מגלה לנו (ליקוטי מוהר”ן חלק ב, תורה א) שלושה מכשולים-דובים בסיסיים המעכבים את היכולת שלנו להתחבר לבורא עולם באמצעות התפילה, וכל אחד מהם מושרש במידות רעות, תכונות או יכולות שליליות.

שנאה – “אל תהי בז לכל אדם” (פרקי אבות ד, ג). כאשר אנחנו מסתכלים על הזולת כנחות, כאשר אנחנו לא אוהבים, ממורמרים או מתעבים אדם מסוים, היכולת שלנו להתפלל נפגעת מאוד קשה. חסרה לנו היכולת לזהות את צלם האלוקים, הצורה האלוקית והמקור, של אנשים אחרים. אנחנו גם לא מסוגלים לזהות את הטבע היקר הזה של הנשמה שלנו.

אמונה חסרה – כאשר האמונה שלנו חסרה ואנחנו מתמלאים בספקות שמונעים מאיתנו להאמין באמת שהקב”ה שומע את התפילות שלנו, אנחנו לא מסוגלים להתפלל בלב שלם. רבי נחמן אומר לנו, כי לאמונה חסרת השלמות הזו יש למעשה נגיעה של עבודת אלילים, עבודה זרה. הוא גם אומר לנו ש”שהמדד לטובו של הקב”ה הוא החשיבות של כל אדם עבורו”. כן, כל אחד מאתנו חשוב לו והוא מקשיב לו, אפילו משתוקק לתפילות שלנו. אמונה ואמון הם מרכיבים חיוניים וחשובים בתפילה.

כאשר אנחנו לא אוהבים, ממורמרים או מתעבים אדם מסוים, היכולת שלנו להתפלל נפגעת מאוד קשה

כאשר אנחנו לא אוהבים, ממורמרים או מתעבים אדם מסוים, היכולת שלנו להתפלל נפגעת מאוד קשה

לא מעריכים את הרוחני – חוסר מוסריות שיכול להוביל את האדם לתחושות של דיכאון, ערך עצמי נמוך וחסר, ניכור מעצמו הרוחני, יכול להוציא את התפילה מהישג ידינו ולהרחיק אותה מאיתנו. על ידי התייחסות לגוף ולרצונות שלנו ככוחות הדומיננטיים בחיינו ועל ידי התבוננות באחרים כיצורים גשמיים תחילה, וכיצורים רוחניים כדבר שני אם בכלל -אנחנו עוצרים את הצינור לצמיחה ולחיבור רוחניים.

אבל החדשות הטובות הן, שגם אם קיימים מכשולים כאלה או אחרים לתפילה, אף פעם לא מאוחר מדי להתקרב לבורא עולם וידו פשוטה לקבל את כולם. ואל תשכחו, המלך בשדה!

הבונוס שלנו: מושג ההתבודדות! – דברו עם בורא עולם במילים שלכם על הקשיים שאתם חווים בתפילה, ובקשו ממנו שיעזור לכם להשיג את מה שאתם צריכים בימים מלאי כבוד ורחמים אלה. ספרו לו כמה אתם פתוחים לשינויים ולצמיחה ובקשו את עזרתו.

בקשו ממנו שיעזור לכם לזהות את צלם האלוקים שלכם, גם את של השכן הקולני שלכם, ולהכיר את ידו העצומה נוגעת בעוד ועוד רגעים בחיים שלכם. בקשו ממנו שיעזור לכם לראות את הרוחני יותר מאת הגשמי.

אתם יכולים לדבר/להתפלל על ה-כ-ל-! ולבקש מבורא עולם את עזרתו בכל היבט בחיים, לא רק בתפילה.

שיהיה לנו חודש אלול מקסים עם פנים לשנה מלאה בטוב ובמתוק.

מה קורה במעגל החיים שלנו לפי לוח השנה? אתם מוזמנים לגלות בקישור הזה.