התאימו את פסח אליכם ותתכוננו לשמחה הגדולה!

התאימו את פסח אליכם ותתכוננו לשמחה הגדולה
הביטוי “אלוקים נמצא גם בפרטים הקטנים” הוא כל כך אמיתי, אבל אל תשכחו שיש גם את התמונה הגדולה. פסח בהתאמה אישית יכין אתכם לשמחה הגדולה!

היהדות מלמדת אותנו, בניגוד לתפישה הרווחת בעולם, מושג מיוחד והוא: שאנחנו מקיימים מצוות רק בגלל שבורא עולם ציווה עלינו לקיימן (‘נעשה ונשמע’ – אל תשכחו שזה מה שאמרנו באותו מעמד נפלא בהר סיני…) וכשאדם מקיים מצוות ממקום זה, זה הרבה יותר גבוה אם הוא מקיימן ממניעים אחרים – שכר, שיהיה לו טוב בחיים או אפילו מתוך טוב ליבו.

אבל יש אידיאל גבוה יותר מזה – לקיים מצוות ולעשות מעשים טובים לא רק בגלל שאנחנו מצווים, אלא בגלל שאנחנו אוהבים את בורא עולם ומתוך הקשר העמוק שיש לנו איתו, כזה שגורם לנו לרצות להגשים את הרצון שלו.

ויש את פסח.

קיום מצוות יום טוב מצריך מאיתנו הכנות עצומות – הניקיון, הקניות, הכנת התבשילים לחג, האורחים… והרשימה עוד ארוכה כמו שכולנו יודעים. אז מה הפלא שאפילו האדם הכי רגוע ואופטימי יכול למצוא את כל הסיטואציה הזו מלחיצה?! ולא רק, אלא שהמצוות היקרות של החג וההכנות אליו עלולות להרגיש לנו בסופו של יום כמו משהו מעיק, כזה שאנחנו “צריכים” לעשות חלילה…

ויש את פסח של ברסלב.

רבי נחמן מברסלב מלמד כמה דברים מעניינים וחשובים:

כידוע, כל אדם צריך לבחור במצווה אחת ולקיים אותה בקפדנות רבה על כל מעלותיה הנפלאות והמשובחות… אך גם עם קיום מצווה שכזו לא צריך להקפיד בצורה חריגה עד כדי טיפשות וכסילות. כן, כך אומר רבי נחמן. וללא ספק, אל לאדם לתת לדבר הזה לגרום לו ליפול לדיכאון. אלא, בפשטות, לקיימה וליהנות מכל הנקודות הטובות שהיא מביאה בלי שום פנטיות וחומרות יתירות מצידו.

אולי גם זה יעניין אתכם:

חד גדיא, למה כולם התערבו?

הא לחמא – בואו לאכול מלחם החוויה!

מה נשתנה? חמץ ומצה?

עשר מכות מצרים – מה הן אומרות?

גביע השלום של אליהו הנביא

רבי נחמן גם דיבר לעיתים קרובות נגד אותם אנשים שנוהגים בחומרות יתירות בחג הפסח, כאלה שגרמו לאנשים אחרים ליפול לדיכאון ועצבות. לדברי רבי נחמן, חומרות קיצוניות מסוג זה התבססו ממקום של בלבול, חוסר הבנה ולא מעט טיפשות!

זה היה בפסח, קצת לפני שהוא את הדברים לעיל, רבי נחמן בעצמו תוך כדי ההכנות לחג רצה מאוד להימנע מכל שמץ של חמץ, אפילו הקטן ביותר. וזה היה כל כך חמור, עד שבשלב מסוים הוא הרגיש שהדרך היחידה שהוא יכול להיות בטוח שהוא ישתה מים נטולי חמץ (כי אז היו שואבים מבאר שיכול היה ליפול אליה חמץ) היא לנסוע למעיין רחוק ולשאוב משם את המים, במקום מהבאר הרגילה ליד הבית. ולא רק, הוא אפילו שקל לעבור לשם כדי שיהיה קרוב בימי החג לאותו מעיין…

למזלנו, רבי נחמן הבין שבחומרה שכזו אין שום דבר הגיוני והיא ממש לא מה שהקב”ה מבקש מאיתנו. פיו!

כידוע, כל אדם צריך לבחור במצווה אחת ולקיים אותה בקפדנות רבה על כל מעלותיה הנפלאות והמשובחות… אך גם עם קיום מצווה שכזו לא צריך להקפיד בצורה חריגה!

אלוקים גם בתמונה, אתם יודעים

הביטוי “אלוקים נמצא גם בפרטים הקטנים” כל כך אמיתי. אבל אנחנו בהחלט לא יכולים לשכוח שהקב”ה נמצא גם בתמונה הגדולה והרחבה! מכיוון שעלינו להתמודד עם הרבה מאוד פרטים תוך כדי ההכנות לפסח, קשה לנו יותר לזכור את העובדה שיש גם את התמונה הגדולה. השגת האיזון בין קיום כל חלק במצווה בכנות ובאופן מוחלט, כפי שנוכל לעשות מבלי שניפול למצבים של מתח ועצבים או חוסר שמחה, אכן יכולה להיות קשה. אחרי הכל, אנחנו רק בני אדם…

רבי נחמן משווה את ההכנות של פסח ללימוד דקדוק. ליתר דיוק, לדקדוק העברי. אלא שאנשים נוטים לא ללמוד את הדקדוק-דיוק הזה, כי מבחינתם זה מיותר. “אבל זה נכון בכל התחומים!” מבהיר רבי נחמן”, “אם זה מיותר אז זה עוד יותר מיותר כשזה מגיע לחומרות, ובעיקר באלו של פסח, לכן אין להגזים איתן בכלל!”…

כשאלוקים בתמונה הכל נראה אחרתאלוקים בתמונה? הכל כבר נראה אחרת…

רבי נחמן גם אמר פעם, שמסירות נפש אמיתית מורכבת בעיקר מפשטות וכנות. להתפלל הרבה, ללמוד הרבה תורה, לעשות הרבה מעשים טובים. אבל אין צורך לדאוג ולהכניס את עצמנו לחומרות יתירות ומגבלות שאינן נצרכות או שנתבקשנו לעשות אותן. פשוט, ללכת בעקבות אבותינו הקדושים. וגם אל תשכחו שהתורה לא ניתנה למלאכי השרת!

הקשיבו לדברים של רבי נחמן והפכו אותם למילים שלכם, למוטו שלכם, כך תהפכו את ההכנות לפסח לדבר מעניין, משמח ומלא אופטימיות – לכם ולכל הסובבים אתכם. זאת הדרך הנכונה להתכונן לפסח ולהגיע שמחים ללילה הכי מיוחד בשנה.

התאם באופן אישי את ההכנות שלך!

כל אחד מאיתנו צריך לקבל את המקום בו הוא נמצא, מבחינה רוחנית, אך גם בהחלט לשמוח ולהתרגש לצמוח ברוחניות שלנו עוד ועוד, לא מוותרים על היכולת להתקדם הלאה. אבל גם צריך לזכור שהקצב הוא – שאנחנו הולכים צעד קדימה ואחד אחורה, ולפעמים זה גם צעד וחצי ואפילו שניים אחורה, מכוונים את שיווי המשקל שלנו, את הגישה שלנו לקיום היהדות, מבלי לדאוג יתר על המידה מהכישלונות, הפגמים והחסרונות שלנו,. ולזכור היטב את מה שאומר התלמוד: בורא עולם לא בא בטרוניות עם הבריות שלו!

אחרי הכל, המצווה העילאית והעיקרים של החגים שלנו היא קודם כל לחגוג אותם בשמחה – ושמחת בחגיך!

כי שמחה היא משימה רוחנית מהותית! בעזרתה נוכל להשיג את החיוניות החדשה והמרעננת לה אנו זקוקים. רבי נחמן אומר לנו שהשמחה שאנו חווים בפסח, בשבועות ובסוכות – שלושת הרגלים, מעניקה לנו חלק באור הפנימי של בורא עולם, ודבר זה מחיה ומביא חיים חדשים לנשמה ולמוח!

כי לשמחה האישית המיוחדת שלכם תגיעו בלי שום לחץ או חומרות יתירות! זה הסוד הפשוט אבל הענק שרבי נחמן מגלה לנו רגע לפני שפסח בא עם כל הכוח והמתנות שלו!

שיהיה לכם חג פסח כשר ושמח!

רוצים ליהנות מעוד מאמרים בנושא פסח? היכנסו לקישור הזה ותיהנו!