הרקע שמאחורי הדיבורים

מה שברקע, כפי שמסביר רבי נחמן מברסלב, הוא דבר חשוב לא פחות ממה שנמצא בקדמת דבריו. בואו לגלות למה!

בשונה מהמתקרבים של לפני כמה עשורים ואחורה עד ימי רבי נחמן, רבים מאיתנו מתקרבים למשנתו של רבי נחמן מבלי שיהיו לנו הקדמות והכנות, שפעם היו מובנות מאליהן אצל רוב היהודים. למשל, ידיעה בסיסית בהלכה, מסורת, מנהגים במושגי יסוד החל מהחומש, דרך משנה וגמרא ועד לכתבים עמוקים יותר. את המחסור הזה צריכים להשתדל למלא על מנת להבין בצורה נכונה את המסר של רבי נחמן.

ציון דברים אלה לא גורע מהעובדה הפשוטה, שדבריו של רבי נחמן מתאימים לכל אדם ובכל מדרגה שהיא, גם למי שאינו יודע כלל תורה. אבל בוודאי כאשר נחמן דיבר לכל אדם בעולם, כוונתו הייתה שאותו אדם ימשיך ללמוד ולגלות יותר את העומק והעושר שיש בתורה, וזה ברור שככל שלומדים יותר כך מבינים יותר.

גם זה יכול לעניין אתכם

איך זוכים להיות יהודי?

המשימה: בייגל

גם אתם גיבורים

אני? בשמחה תמיד!

ברסלב – העידן החדש

רק האמת מנצחת

השקרים רבים, האמת אחת

דבר חדש לגמרי

עולם הפוך ראיתי

כאשר רבי נחמן מדבר על מצווה מסוימת, ועל הסגולות שלה, אזי בוודאי שכאשר נדע מה הם המקורות ופרטי המצווה, וגם כשנכיר אותה בפועל ונקיים אותה, נקבל הרגשה עמוקה יותר על מה שרבי נחמן עליו, ונבין מה הן הנקודות החדשות שרבינו בא לחזק או לגלות על מצווה זו.

דוגמה לכך היא מצוות תפילין, עליה מרבה רבינו לדבר רבי נחמן מברסלב. הרבה מהמאמרים המורכבים של רבי נחמן בספר ליקוטי מוהר”ן נאמרו על הפנימיות והעמקות שיש במצוות תפילין. ופעם אחת, אחרי שאמר מאמר מסוים, שאל את תלמידיו הגדולים שהבינו בקבלה – האם הם הבינו וראו במאמר כיצד מרומזים בו כל כוונות התפילין המובאות בכתבי האר”י. לעיתים היו אלו מאמרים שלא הוזכרה בהם כלל מצוות תפילין, ולמרות זאת, הם היו פירוש וכוונה מיוחדת למצוות תפילין.

כאשר רבי נחמן מדבר על מצווה מסוימת וסגולותיה, וכאשר נדע את הרקע שלה – המקורות ופרטיה, נקבל הרגשה עמוקה יותר על הסבריו ומה שאמר…

בתורה ל”ח מוסיף רבי נתן בסופה:

“זאת התורה היא סוד כוונות תפילין, כמבאר שם בתוך דברי התורה הזאת. וכנרשם מן הצד בהג”ה איך כל כוונות תפילין כלולין שם, והדברים מובנים למשכילים ועדין צריכין באור רחב לבאר הדבר היטב, ואם יהיה אלוקים עמדי, יתבאר הדבר במקום אחר בעזרת השם יתברך.

“ודע ששמעתי מפיו הקדוש, שחשב כמה וכמה תורות, ואמר שכולם הם סוד כוונות תפילין, דהיינו התורה “בחצוצרות וקול שופר”, ו”אנכי ה’ אלוקיך”, ו”קרא את יהושע” וכו’, והתורה “מי האיש החפץ חיים”, “ואתם תהיו לי ממלכת כהנים”, “אשרי העם זרקא”, והתורה הזאת “מרכבת פרעה” וכו’. ועוד כמה וכמה תורות גדולות שאיני זוכר עתה לפרטם. ואמר שכולם הם סוד כוונות תפילין. אשרי הזוכה להשיגם”.

וכן מובא בספר חיי מוהר”ן (תקי):

“ספר לי חברי רבי נפתלי, שפעם אחת סיפר עמו ממצוות תפילין והפליג מאוד בקדושת התפילין, ואמר שראוי לאדם להתלהב מאוד בהנחת תפילין, כי תפילין הם קדושים ונוראים מאוד, וראוי שיפול על האדם פחד ורעדה גדולה ואימה ויראה עצומה כשרוצה להניח תפילין אשר קדושתם שגבה וגבוהה מאוד, והאריך בזה הרבה. וגם אנוכי הבנתי מדבריו עצם הפלגת נוראות קדושת התפילין. ואמר שכמה וכמה תורות שלו רבות מאוד כולם נאמרו על מצוות תפילין, אף על פי שלא נזכר שם תפילין כלל, אף על פי כן, הם נאמרו על עניין תפילין. והם בחצוצרות בסימן ה, אנכי ה’ אלוקיך בסימן ד, ומי האיש החפץ חיים בסימן ל”ג, ואשרי העם יודעי תרועה סימן ל”ה, ומרכבות פרעה בסימן ל”ח, כולם בליקוטי הראשון. ועוד מאמרים רבים אשר נאמרו באותן הזמנים כולם נאמרו על תפילין. ומזה יוכל לשער מעט עד היכן גדלו ושגבו קדושת התפילין”.

רבי נחמן הפליג בדיבוריו על קדושת ומצוות התפילין. למדו את הפרטים, נסו אותה בעצמכם וגלו את האור שבה…

על דרך זו, כאשר רבי נחמן מדבר על מעלתם של תלמידי חכמים, אז ברור שאם נכיר יותר את המושג “תלמיד חכם” נדע מה נאמר עליהם במקורות, נשמע סיפורים על תלמידי חכמים גדולים שהיו בישראל וכן הלאה, אז נבין ונרגיש הרבה יותר נכון מה רבי נחמן אומר ומה הוא בא לחדש ולגלות, שלא היה גלוי עד עכשיו.

כאשר נדע מה נאמר במסורת התורה על גודל שכרה של מצווה וגודל ההפסד שבעבירה על התורה, אז יקבלו דברי החיזוק והעידוד של רבי נחמן טעם אחר לגמרי ממה שיש להם אם כלל איננו מבינים על מה הרעש, ועל מה בכלל יש צורך בנחמה ועידוד.

במאמר זה צוינו רק כמה נקודות המראות – מדוע צריכים למלא את החוסר ברקע התורני והיהודי שלנו, על מנת להבין טוב יותר את דברי רבי נחמן. וכך, בכל פעם שניגע בנקודות שונות הנצרכות לנו כרקע להבנת דרכו של רבינו יובנו עוד דברים רבים.

* * *

מחפשי האמת – מדור המיועד למתקרבים הרוצים להכיר את משנתו של רבי נחמן מברסלב, והכולל בתוכו מאמרי התעוררות להליכה בתמימות בדרכי היהדות, לימוד התורה בכלל ולימוד בספרי רבי נחמן ותלמידיו בפרט, עצות ודרכים נפלאות איך ללמוד אותם, ועל ידי כל זה זוכים להרגיש את גודל המתיקות והתענוג של ההתקרבות לתורה ולצדיקים וזוכים לתיקון הנפש ולהשלמת כל החסרונות.