“העיקר והיסוד שהכל תלוי בו – לקשר עצמו להצדיק שבדור“! רבי נחמן על הקשר של הרופא והצדיק שאנחנו צריכים בחיים!
הנה משהו מדהים שרבי נתן מברסלב מלמד אותנו (ליקוטי הלכות, ראש חודש ה, ו):
“כְּמוֹ הָרוֹפֵא הַמֻּמְחֶה כְּשֶׁרוֹצֶה לְרַפְּאוֹת אֵיזֶה חוֹלַאַת שֶׁבְּאָדָם אִי אֶפְשָׁר לֵידַע מַהוּת הַחוֹלַאַת וּרְפוּאָתוֹ, כִּי אִם כְּשֶׁבָּקִי בְּחָכְמוֹת הַנִּיתּוּחַ, דְּהַייְנוּ שֶׁיֵּדַע כָּל פְּרָטֵי קוֹמַת הָאָדָם וּתְכוּנַת כָּל אֵיבָרָיו וְגִידָיו וְעוֹרְקָיו וְכוּ’ בִּשְׁלֵמוּת, שֶׁיֵּדַע הֵיטֵב אֵיךְ כָּל הָאֵיבָרִים הַפְּנִימִים וְהַחִיצוֹנִים עֲרוּכִים וּמְסֻדָּרִים זֶה אֵצֶל זֶה.
“וּתְכוּנַת פִּרְקֵיהֶם וְקִשְׁרֵיהֶם וְחִיבּוּרֵיהֶם אֵיךְ כָּל אֵיבָר וְעֶצֶם וְכוּ’ מְקֻשָּׁר וּמְחֻבָּר וּמְסֻדָּר זֶה בָּזֶה וְזֶה בָּזֶה עַל יְדֵי קִשְׁרֵי הַגִּידִים וְהָעוֹרְקִים וְכוּ’. וְאֵיךְ הַדָּמִים רָצִים בָּהֶם וּשְׁאָר כָּל תְּכוּנַת הַגּוּף וּמֶרְחֲקֵי פְּרָקָיו וְכוּ’, הַכְּלוּלִים בְּחָכְמַת הַנִּיתּוּחַ. וְאָז דַּיְקָא כְּשֶׁהָרוֹפֵא בָּקִי בְּכָל זֶה הֵיטֵב אָז יָכוֹל לִכָּנֵס לְהָבִין מַהוּת הַחוֹלַאַת וְלַעֲסֹק בִּרְפוּאָתוֹ, כְּמוֹ כֵן צַדִּיקֵי הַדּוֹר הָאֲמִתִּיִּים הָעוֹסְקִים בִּרְפוּאַת חֳלִי נַפְשׁוֹת יִשְׂרָאֵל אִי אֶפְשָׁר לָהֶם לַעֲסֹק בִּרְפוּאָתָם כִּי אִם כְּשֶׁיּוֹדְעִין מַהוּת חֳלִי הַנֶּפֶשׁ. וְזֶה עַל יְדֵי שֶׁיּוֹדְעִין בְּחִינַת תְּכוּנַת קוֹמַת הָאָדָם הָעֶלְיוֹן שֶׁהוּא בְּחִינַת צֶלֶם אֱלֹוקִים, שֶׁהוּא בְּחִינַת תְּכוּנַת קוֹמַת הַתּוֹרָה שֶׁנִּקְרֵאת אָדָם, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, “זֹאת הַתּוֹרָה אָדָם”.
אולי גם זה יעניין אתכם:
להשיג כל מה שאתם רוצים? כך תעשו את זה!
“כִּי הַתּוֹרָה הִיא בְּחִינַת קוֹמַת אָדָם, כִּי הִיא כְּלוּלָה מֵרְמַ”ח אֵבָרִים וּשְׁסָ”ה גִּידִים, שֶׁהֵם בְּחִינַת רְמַ”ח מִצְוֹת עֲשֵׂה וּשְׁסָ”ה לֹא תַּעֲשֶׂה כַּיָּדוּעַ. וּכְמוֹ שֶׁהָרְמַ”ח אֵיבָרִים וְהַשְּׁסָ”ה גִּידִים שֶׁבָּאָדָם עֲרוּכִים וּקְשׁוּרִים וּמְסֻדָּרִים זֶה בָּזֶה וְזֶה אֵצֶל זֶה וְכוּ’ וְצָרִיךְ הָרוֹפֵא לִהְיוֹת בָּקִי בְּסִדְרָם וְחִיבּוּרֵיהֶם הֵיטֵב כַּנַּ”ל, כְּמוֹ כֵן צְרִיכִין לֵידַע בִּבְחִינַת קוֹמַת הַתּוֹרָה סֵדֶר הַקֶּשֶׁר וְהַחִבּוּר שֶׁל כָּל רְמַ”ח מִצְוֹת עֲשֵׂה וּשְׁסָ”ה לֹא תַּעֲשֶׂה וְכָל הַמִּידּוֹת וּמִצְוֹת דְּרַבָּנָן הַכְּלוּלִים בָּהֶם לֵידַע הֵיטֵב אֵיךְ הֵם עֲרוּכִים וּמְסֻדָּרִים וּמְחֻבָּרִים וּמְקֻשָּׁרִים זֶה בְּזֶה וְזֶה בָּזֶה. וְאָז יְכוֹלִים לֵידַע סְגֻולַּת כָּל מִצְוָה וּמִצְוָה וּמִידָּה וּמִידָּה לְאֵיזֶה רְפוּאָה הִיא מְסֻגֶּלֶת בְּיוֹתֵר וְאֵיךְ לְרַפְּאוֹת חֳלִי הַנֶּפֶשׁ”.
כְּמוֹ כֵן צַדִּיקֵי הַדּוֹר הָאֲמִתִּיִּים הָעוֹסְקִים בִּרְפוּאַת חֳלִי נַפְשׁוֹת יִשְׂרָאֵל אִי אֶפְשָׁר לָהֶם לַעֲסֹק בִּרְפוּאָתָם כִּי אִם כְּשֶׁיּוֹדְעִין מַהוּת חֳלִי הַנֶּפֶשׁ…
ומה זה אומר לגבי?
לא פעם, כשאני מלמדת תלמידות חדשות נושאים שונים ביהדות, אני מגלה כמה אני צריכה לעבוד על מידת הסבלנות שלי. ככל שהן מתחילות להתמצא במושגי התורה והמצוות עולות עוד ועוד שאלות: “למה זה כל כך חשוב?”, “מה בעצם אומרת המצווה הזו?”, “למה לאלוקים כל כך אכפת אם אני אוכלת את זה? אלבש את זה? אעשה את הדבר השני?”…
התורה היא מערכת עצומה ומקושרת, שלם אורגני אחד עם שפע של חלקים מורכבים. אז ברור שהיינו מצפים מאדם אינטליגנטי שיהיה מסוגל לספק לנו אבחנה או תוכנית טיפול בכל הנוגע לאנטומיה הגופנית שלנו, נכון?
אז למה אנחנו חושבים שנגיע להבנה ברורה של עומק טבעה וכוונתה של התורה מבלי שנקדיש זמן ומיקוד רב בלימוד ובשליטה בנאמר בה? כשאנחנו מתחילים ללמוד תורה, רבי נתן מזכיר לנו שהחיפוש שלנו עומד לדרוש סבלנות, אבל גם ענווה אמיתית.
וגם, את הצדיק האמיתי שיוביל אותנו בשבילים המרובים שלה, שהוא גם הרופא הגדול שבקיא באיברים הרוחניים שלנו. ולצדיק הזה קוראים רבי נחמן מברסלב!
“יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ ה’ אֱלוקַי וֵאלוקֵי אֲבוֹתיַי, שֶׁתְּזַכֵּנִי לְהִתְדַבֵּק בְּתוֹרָתְךָ הַקְּדוֹשָׁה וְתִפְתַּח אֶת לִיבִּי וְדַעְתִּי עַד שֶׁאֶזְכֶּה לִשְׁמעַ וּלְהָבִין הֵיטֵב בִּלְבָבִי אֶת כָּל דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ הַקְּדוֹשָׁה וְהַטְּהוֹרָה וְהַתְּמִימָה, הַמְּשִׁיבַת נֶפֶשׁ וּמַחְכִּימַת פֶּתִי וּמְשַׂמַּחַת לֵב וּמְאִירַת עֵיניַיִם וְעוֹמֶדֶת לָעַד וְצָדְקוּ יַחְדָּו וְאֶזְכֶּה לְהַרְגִּישׁ הֵיטֵב נִפְלְאוֹת נְעִימַת עֲרֵבַת מְתִיקַת חִידּוּשֵׁי הַתּוֹרָה הַקְּדוֹשִׁים וְהַנּוֹרָאִים מְאוד, שֶׁגִּלּוּ כָּל הַצַּדִּיקִים הָאֲמִתִּיִּים, אמן!”
(מתוך ליקוטי תפילות שחיבר רבי נתן מברסלב, חלק א תפילה צא).
מאמרים מרתקים נוספים על רבי נתן תמצאו בלינק הזה!