הפחד שסוחף את האהבה קדימה וההסבר המפתיע

הפחד שסוחף את האהבה קדימה וההסבר המפתיע

דווקא הפחד הוא זה שמגלה את האהבה. רבי נחמן עם הסבר מפתיע על שתי המידות שהולכות יד ביד: יראה ואהבה!

רבי נחמן מברסלב אומר לנו, שיסוד האמונה ויסוד התורה עצמה הוא – יראה, יראת העונש. הוא מזהיר אותנו על יראת העונש, כי זה נשמע ילדותי. לילד אומרים: ‘אל תעשה תשחק עם גפרורים כדי שלא תיפגע’ וכן הלאה.

רבי נחמן מסביר שכל אדם, גם מבוגר, יכול לעלות למדרגה העליונה ביותר כשהוא מתחיל ביסוד היראה, יראת העונש. מי שאין לו יראת העונש עלול לטעות. הוא יאבד עניין או יתעייף, או יתמלא תאווה למצוא דרך אחרת והנאות אחרות.

אבל מי שיש לו יראת העונש מוזהר ויודע שהוא לא יעשה. יש דבר אחד מובטח, שבלי קשר לאמונה הוא איננו יכול לצאת מהעולם הזה בחיים. הזמן ללכת לבית עולמו יבוא. כל אחד, חכם או טיפש, פילוסוף או מדען, מגיע לקיצו. הוא ייטמן באותו עפר, לעולם מבחינתו. מה הוא השיג בכל החכמה שלו, אם לא יבין שאין זה הסוף אלא ההתחלה? זה היעד שעובדים להשיג אותו בעולם הזה, כשאנחנו כאן. כל עוד אנחנו כאן. כל זמן שאנחנו כאן.

אולי גם זה יעניין אתכם:

המפתח ליום מוצלח

כשהשעון בבוקר מצלצל שמחה

המם של רבי נחמן

והתשלום מובטח! יש שכר לכל עבור מעשים בעולם הזה. הקב”ה הבטיח שכל למי ששומר את מצוותיו ועונש למי שעושה עבירות. עבירות, משמעותן, לעבור על ציווי השם והתורה. לכן חייבת להיות לאדם יראת העונש.

יש האומרים שיראה זו היא בושה. למה? כי זאת בושה לאדם לעבוד את הקב”ה מיראה. “הלא יותר טוב לעבוד את השם מאהבה. שומעים להשם כי אוהבים אותו, לא מפני שיראים ממנו!’… זאת טעות נוראה, כי מי שטוען שהוא עובד את הקב”ה מאהבה משקר בהחלט. הוא משקר כי יום אחד הוא אוהב את התורה ואת בורא עולם, ויום אחר הוא ימצא תחביב אחר שהוא אוהב אותו יותר ומושך אותו מהתורה, כי לאהבה זו אין יסוד. אם יש לו יראה, הוא יבין שיש עונש שמחכה לו ולא כדאי להתעסק עם התחביב החדש. לכן היסוד הוא יראה.

כל אדם, גם מבוגר, יכול לעלות למדרגה העליונה ביותר כשהוא מתחיל ביסוד היראה, יראת העונש. מי שאין לו יראת העונש עלול לטעות.

אהבה באה בעקבות היראה!

בוודאי שטוב יותר לעבוד את הקב”ה מאהבה, וזה בא מאליו אם קודם לכל תשיג יראה. האהבה תבוא מאליה, כי הגמרא אומרת שיראה ואהבה הן זכר ונקבה. כל דבר בבריאה הוא או זכר או נקבה, בין אם הוא דומם, צומח או חי. היראה היא נקבה, בחינת “אישה יראת השם היא תתהלל”. אהבת הבורא היא זכר. אהבה בגימטרייה זה 1 (אחד). הקב”ה הוא אחד והוא אהבה. יראה מסמלת את השכינה, רוח השם, שהיא נקבה. השכינה היא מלכה של המלך הקב”ה.

לפי סדר הדברים אתה חייב קודם להשיג את הנקבה, ואחרי שתשיג אותה הזכר יבוא מאליו, כי הגמרא אומרת שטבעו של הזכר לרדוף, והנקבה היא הנרדפת. זה טבעו של העולם. אם השגת יראה תשיג אהבה בקלות, כי יראה היא היסוד עליו נבנית אהבה.

יש אנשים שזוכים לעבוד את הבורא ולהגיע לאהבת השם, אבל רבי נחמן מזהיר אותנו לא לטעות ואומר, שיש כאלה שעובדים את הקב”ה באהבה, אבל הם מיעוט קטן מאוד. אם אתה חושב שאתה ירא מפני הקב”ה באמת, קודם כל אתה חייב לבדוק את עצמך, וקל מאוד לבדוק.

האהבה באה בעקבות היראה

האהבה באה בעקבות היראה…

כידוע, לכל אחד יש תאוות, וכל אחד עובר לפחות עבירה קטנה אחת ביום. אם אתה ירא מפני הקב”ה כמו שאתה ירא מפני שוט או מפני שוטר שמסתכל ברמזור אדום, בוודאי לא תעבור. אם אתה עובר, זה מראה שהיראה שלך חלשה. לפני שאתה מנסה לעבוד את הבורא באהבה, אתה חייב לשפר את יראת השם, שהיא אמונה אמיתית שהקב”ה מסתכל עליך תמיד! כשתזכה לאמונה זו על ידי יראה, תוכל לעלות לדרגת עבודת השם באהבה.

הזוהר הקדוש אומר כאמור לעיל, ש”אהבה היא זכר ויראה היא נקבה. זה סוד הפסוק “כבד את אביך ואת אמך”. ‘אבא’ הוא אהבה ו’אמא’ היא יראה, ואלה אותיות יו”ד וה”א (י, ה). אות יו”ד היא אהבה ואות ה”א היא יראה.

הגמרא אומרת, שכאשר התורה מצווה על כבוד, כתוב קודם אבא, “כבד את אביך ואת אמך”, וכשהיא מצווה על יראה, כתוב קודם אמא, “איש אימו ואביו תיראו”.

הסבר הגמרא הוא, שידוע שבן ירא מפני אביו יותר מאימו, כי אביו הוא זה שמעניש אותו, לכן התור המצווה קודם על יראת אימו. לפי הזוהר הקדוש, הסיבה היא פשוטה, כי אבא הוא אהבה ואמא היא יראה.

כבוד הוא אהבה, לכן בציווי הכבוד אבא הוא ראשון. בציווי היראה, שהיא נקבה, אמא קודמת.

(המאמר מבוסס על דברי המחבר מתוך הספר שיח הנשמה – משיעוריו של הרב צבי אריה רוזנפלד ז”ל).

 אתם מוזמנים ליהנות מחכמתו ומשנתו של רבי נחמן מברסלב ולהפוך אותה לחלק מכם כבר עכשיו, וכן ממאמרים מרתקים נוספים בקישור הזה.