הערכה עצמית: הטיפים והכלים להרגיש טוב יותר עם עצמנו

תפתחו את ארגז הכלים כי אתם עומדים להכניס לתוכו את אחד הכלים הכי טובים להרים לעצמכם, כזה שהולך לשנות לכם את החיים ב-180 מעלות.

הערכה עצמית.

האמת, שאין אדם שלא סובל ממנה כשהיא נמוכה, מי יותר מי פחות זה לא משנה כרגע, אבל כולנו סובלים, ורבים וטובים מאיתנו רוצים לשנות אותה, להעלות אותה, להרים לה, כדי להרגיש טוב יותר עם עצמנו ועם הסובבים אותנו.

איך עושים את זה?

יש כמה דברים שאנחנו חייבים לעשות, או יותר נכון להפסיק לעשות, כדי לשדרג את ההערכה העצמית שלנו.

ישנו כלל ברור שמתאים לכל תחום בחיים שלנו – תתמקדו בעיקר ולא בטפל, לא בסרק וגם לא במה שאין. דברים חסרי ערך, סתמיים, כאלה שלא תורמים שום דבר – מפילים את ההערכה העצמית של האדם מתחת לבלטות. לכן, שימו לעצמכם את המטרה מול העיניים ואל תרפו ממנה, אל תתפזרו לכל מיני כיוונים שירחיקו אתכם ממנה. העניקו משמעות לעשייה שלכם ותפרגנו לה עם ערך גבוה, חשוב ומועיל.

אולי גם זה יעניין אתכם:

חיים תחת לחץ – יום, שנה ושבוע

לא רק אקשינגה, את אשת חיל!

השמים מחייכים אלי?

הדבר הבא הוא להבין שלא משאירים דברים פתוחים. התחלתם משהו, סיימו אותו. אל תשאירו בצד ותאמרו נחזור לזה. “המתחיל במצווה אומרים לו גמור” מלמדים אותנו חז”ל, וזה תקף לא רק למצווה אלא גם לעשייה שלנו. זה שקט נפשי ורוחני כשיודעים שדברים לא נושפים לנו בעורף, כאלה שהתחלנו ולא סיימנו או דחינו כי אימצנו את תרבות הדחיינות בחיינו. לא דוחים ולא מוותרים עד שמסיימים, גם אם לפעמים זה נראה בלתי אפשרי. כשאנחנו נלחמים, ממשיכים קדימה, ההערכה העצמית שלנו עולה. וזה עושה לנו טוב. ואם זה עושה לנו טוב, אז למה לא לעשות את זה? חשבתם על זה?

בכל מקרה, אל תיפלו בשלב הזה לרדיפה עצמית. אומנם צריך להתחיל ולסיים משימה, אבל לנו אין כל שליטה על איך דברים ייראו בסוף, כלומר על התוצאה. את ההשתדלות שלנו אנחנו עושים, והתוצאה על בורא עולם. לנו חשוב שיהיו בארגז הכלים נחישות, עקביות ורצון. הרבה רצון.

הדבר המקסים הזה מעניק לנו בונוס רווחי ביותר בשלב הזה בדמות ביטחון עצמי.

ולמה הבונוס הזה חשוב? מכיוון שכאשר יש לנו ביטחון עצמי אנחנו מוכנים להתמודד עם הקשיים, עם האתגרים שיצוצו בדרך, או בכלל בחיים עם פחדים, דאגות, חרדות… והרשימה ארוכה. ביטחון עצמי הוא כמו איל ניגוח שפורץ עוד מחסום, או אם תרצו הוא עוד קרש קפיצה לשלב הבא. והפריצות הללו קדימה, או הקפיצות לשלבים גבוהים יותר, מעניקות לנו מתנה מדהימה – יציאה מאזור הנוחות, אותה ביצה שרק הראש שלנו נמצא בחוץ כדי שנצליח לנשום.

שימו לעצמכם את המטרה מול העיניים ואל תרפו ממנה, אל תתפזרו לכל מיני כיוונים שירחיקו אתכם ממנה. העניקו משמעות לעשייה שלכם ותפרגנו לה עם ערך גבוה, חשוב ומועיל!

כשיוצאים מאזור הנוחות מגלים את הנוצץ והיפה הזה שבתוכנו – הפוטנציאל האדיר שקיבלנו מבורא עולם: חבילת ההטבות איתה הגענו לעולם הזה – כישרונות, יכולות, מיומנויות, אתגרים ועוד.

אחת היכולות שבאה בחבילה הזו (תכניסו את היד ותשלפו אותה) היא יכולת הדיבור שלנו, שמעניקה לנו דחיפה לעשות ולהתקדם הלאה. והמעשים, כמו שכולם יודעים, חייבים להיות תואמים למי שאנחנו ולמה שאנחנו אומרים, שהרי אין אחד בפה ואחד בלב או בחבילה לצורך העניין. הכל צריך להיות שווה ותואם.

ותיאום, זה דיוק.

ומה לא אמרו על הדיוק? המון. זוכרים את המאמר המסע אל הדיוק ואפקט הפרפר? בתמציתיות: אנחנו חייבים להיות מדויקים ובתיאום מושלם לפנימיות שלנו – מחשבות ורגשות.

ולמה פרפר? בגלל “אפקט הפרפר”. בתמציתיות: זה ביטוי מוכר שממחיש תיאוריה מעניינת  שהוכחה מבחינה מדעית והיא אומרת: ששינוי קטן בתנאי התחלה עשוי לגרום שינויים מרחיקי לכת בטווח זמן רחוק יותר. למשל, משק כנפי הפרפר עשוי ליצור שינויים קטנים באטמוספירה שבסופו של דבר יגרמו להופעת סופת טורנדו, או ימנעו אותה. הכנפיים המתנופפות מייצגות שינוי קטן בתנאי ההתחלה של המערכת, שגורם שרשרת מאורעות המובילים לתופעה בקנה מידה גדול.

כשיוצאים מאזור הנוחות מגלים את הפוטנציאל האדיר שטמון בנו

כשיוצאים מאזור הנוחות מגלים את הפוטנציאל האדיר שטמון בנו!

דייקו. תדבקו במידה הנפלאה של האמת, שהפנים והחוץ משדרים על אותו גל ותראו מה קורה להערכה העצמית שלכם. כי ההיפך מגלגל אותה במדרגות של המרתף והדלת נסגרת בטריקה. וזה כואב.

אם נמנעים מעוגמת הנפש הזו, זוכים למדליית האחריות שמקבלים בחלק הזה. כלל חשוב שצריך לזכור הוא – לא להיות קורבן לנסיבות או לדברים שאין לכם שליטה עליהם! אל תתרצו את זה בסיפורים או תירוצים שיזיקו להתפתחות שלכם. אל תאשימו אף אחד. במקום זאת, בדקו מה אפשר לשפר, לתקן ולייעל. העניקו לעצמכם את הזכות להשתמש בבונוס שקיבלתם למעלה – ביטחון עצמי, והתמודדו עם הקשיים עם לקיחת אחריות ולא פיזורה כמו סוכריות שזורקים על החתן בשבת חתן. תנו לעצמכם את הצ’אנס להכיר את הבונוסים שאתם מקבלים, להשתמש בהם ולראות את התוצאות של העשייה שלכם. אתם ראויים לזה!

אם עשיתם את זה, אז השלב הבא יהיה לכם קל ונעים: תנו לעצמכם טפיחה על השכם. כן, אל תתקמצנו בפרגונים לעצמכם על היכולות שלכם, שהצלחתם, שעשיתם, שאתם נהנים מפירות העמל וההשקעה שלכם כשהייתם צריכים לדייק, כשהייתם צריכים לקחת אחריות ולא להאשים אף אחד. וכשהפוקוס נמצא בכיוון הנכון אתם תחוו משהו מדהים נוסף – לא תקנאו! ואתם יודעים מה זה לא לקנא? לא להרגיש שאתם כל היום בתחרות? זאת מתנה משמים!

הגעתם לזה, שאפו ענק!

אם יש לכם עין טובה ואתם לא מקנאים, אז גם יש לכם לב טוב. ואם הלב טוב אז הוא בטח מכיל אהבה – לעצמכם, לסובבים אתכם ולבורא עולם שנותן לכם את הכוח להגיע לשלבים האלה.

תתמידו בזה, כי ידוע שלהתמדה עצמה יש כוח נפלא שעוזר לנו להצליח. וכשאנחנו מצליחים, מן הסתם, ההערכה העצמית שלנו מרקיעה לשחקים!

אתם מוזמנים ליהנות ממגוון מאמרים מרתקים ומעניינים בנושא חברה והשקפה בקישור הזה.