העצות של רבי נחמן ללימוד תורה

לומדים תורה? הנה כמה עצות נפלאות מרבי נחמן, הטיפים הכי טובים שיכולתם לבקש!…

 

דרכים להשגת התורה

במאמר זה נביא כמה עצות ודרכים לזכות ללמוד תורה בצורה הטובה והנכונה, על פי משנתו של רבי נחמן מברסלב.

תפילה על התורה

“אדם אחד שאל פעם בעצתו של רבינו לזכות להנהגה ראויה בעבודת השם. יעץ לו הרבי ללמוד תורה. האיש הלזה לא יכול היה לקבל את העצה באמרו: “הרי אינני יודע ללמוד!” השיב הרבי: “התפלל! ועל ידי תפילה יכולים להגיע לכל. את הטוב הנשגב והנאצל ביותר אפשר להשיג באמצעות התפילה” (ליקוטי מוהר”ן, ח”ב, קיא).

הצעד הראשון לאדם כזה שמוחו אינו מסוגל כלל לקלוט את אור התורה – הוא התפילה והזעקה להשם יתברך. התפלל אל השם, התחנן בפניו, בקש ממנו שיזכה אותך ללמוד תורה ושיסייע בידך להבין את מה שאתה לומד. צריך לבכות ולזעוק ולהתחנן לבורא עולם בכל ליבו עד שיעלה בידך להבין את התורה (ליקוטי מוהר”ן כא, ז).

בתחילת דרכו, עוד בהיותו ילד, נהג הרבי עצמו כך. כשהחל בלימוד המשנה, גילה שהוא לא מבין אותה כל צרכה. והחל לבכות ולהתחנן לבורא עולם שיזכה להבין אותה. הוא בכה עוד ועוד, עד שהמשניות האירו לו. אחר כך, כשהתקדם והחל ללמוד תלמוד, קרה אותו הדבר. שוב בכה במרירות עד שהבין אותו. הוא הדין גם לגבי לימודים כמו הזוהר וכתבי האר”י, שההבנה באה רק אחרי שהתפלל, התחנן ובכה. וכל זאת העיד רבינו על עצמו (שיחות הר”נ עמוד ט).

אולי גם זה יעניין אתכם:

חיים מלאים

עשה טוב, הרע כבר ייעלם

פרנסה נאמנה

סדנת ניווט – אמונה עם שלוש נקודות

בשלבים או בקפיצה?

למה אמונה?

הולכות יד ביד

יום חדש אני חדש

חופש הבחירה

יגיעה והתמדה

פעם אחת כשהתפתחה שיחה אודות הדפסת ספרים תורניים, אשר בימיו רבו מאוד הספרים המודפסים, נענה רבינו ואמר: “חז”ל אמרו, עתידה תורה שתשתכח מישראל (שבת קלח ע”ב). לכן מדפיסים ספרים רבים כדי שיהיו ספרים מצויים ביד כל אחד ואחד כדי שלא תשתכח התורה. ואמנם אנשים קונים אותם וצוברים אותם בבתיהם, עד שאפילו בידי הפועל הפשוט ביותר מצויים ספרים רבים. אולם” סיים רבינו, “את זה אין הבריות מבינות שהספרים לכשעצמם אינם מועילים אם אין לומדים את הכתוב בהם…” (שיחות הר”נ י”ח).

המשיך רבינו ואמר: “חפצתי מאוד להרגיל את הבריות בהתמדת התורה, הלכה למעשה, שיהיה לכל אחד שיעור קבוע, מדי יום ביומו, חוק ולא יעבור”. לא די לקנות ספרים ולהציג אותם על המדפים, זקוקים להתמיד בתורה ביגיעה עצומה במסירות ובחריצות. אחד המפתחות החשובים ביותר להתמדה הוא קביעתם של שיעורים קבועים שונים. אך מעל לכל, צריך להשתדל שיהיו יעדיו ושיעורי לימודיו ברי השגה כפי כוחו ויכולתו. לקבוע כיעד את האפשרי – מביא לקביעות ועקביות, הושטת יד אל עבר הבלתי אפשרי הורסת אותה.

מכיוון שקבעת את שיעוריך ללימודי התורה, זכור: דבוק בהם בכל תנאי. היה החלטי ועשה כל מאמץ להתמיד בלימודיך יום אחר יום ללא כל דילוג. קרה ואינך מצליח לסיים את כמות לימודך היומי, סיימו בלילה – באותו לילה. לא להתחשב בשעה המאוחרת ובעייפות. מוטב כך מלפגר ולהשאיר את לימודי היום למחר. זאת ועוד, אם תדע שאתה מחויב לנהוג כך, יועיל הדבר מאוד (במיוחד אחרי מספר לילות קשים) כדי להקפיד לסיים בזמן, או אפילו להקדים בלימודיך הקבועים, בשביל שלא תיאלץ לשבת לילות שלמים לסיים את פיגורי השיעורים.

הצעד הראשון לאדם כזה שמוחו אינו מסוגל כלל לקלוט את אור התורה – הוא התפילה והזעקה להשם יתברך. התפלל אל השם, התחנן בפניו, בקש ממנו שיזכה אותך ללמוד תורה…

גם האדם האחראי והשקדן ביותר לא יוכל לעתים לבצע את ייעודיו הקבועים, כמו ביום כיפור, פורים וכדומה, כאשר התפילות ומצוות היום נוטלים את הזמן כולו. הוא הדין גם בימים החריגים, כמו בימי נסיעות רחוקות, או בימי נישואין של בן או בת וכדומה. במקרים כאלה, הטוב ביותר הוא לנהוג כרבי נתן. רבי נתן קבע לעצמו תכניות לימוד שונות לימים שונים. כך, למשל, מספר ההלכות שלקח על עצמו ללמוד היה תלוי במה שמתאפשר לפי לוח הזמנים של אותו יום – מספר כזה ליום חול, מספר אחר לימי שישי, מספר אחר לימי שבת, מספר אחר למועד, מספר אחר לימי נסיעות ושמחות שונות וכן הלאה. לכל יום היו שעות אחרות פנויות לתלמוד תורה: הכמות לא היוותה מקור עיקרי לדאגותיו. הדבר החשוב לגבי רבי נתן – ומה שחשוב ביותר לגבינו – היה שמירת היעדים הקבועים לא לדלג ולהחסיר אפילו פעם אחת (רבי אליהו חיים רוזן).

כשתיאר את ימיו לפני התקרבותו לרבינו ולדרכו – כותב רבי נתן ביומנו: במשך זמן רב נתקלתי בקשיים גדולים בלימודי התורה. הייתי נכנס לבית המדרש מלא התלהבות כשאני מתכוון להקדיש ללימודי את כל מרצי. אולם, אך התחלתי, וקרה משהו ששיבש את כל תכניתי, תמיד קרה לי מה שלא צפיתי, משהו שלא התכוננתי לקראתו, ועמדתי בפניו חסר אונים, וכמעט נפלתי לגמרי לזרועות הייאוש והחידלון. אך לאחר שהכרתי את רבינו ושוחחתי עמו אודות מצוקתי זאת שאיני יכול להיפטר ממנה, נענה ואמר לי: שכאשר מדובר בתלמוד תורה, “גם מעט הוא טוב!”. כששמעתי מילים אלה השתנתה גישתי לחלוטין. אחר כך, כאשר לא יכולתי ללמוד כפי שקבעתי לי, נזכרתי באמרת רבינו “גם מעט הוא טוב” והסתפקתי במה שהספקתי. כך יכולתי להתמודד עם הקשיים שנתקלתי בהם בלימודי. על ידי תפיסת מעט כאן, מעט שם, עד שזכיתי לרכוש את מידת ההתמדה בשלמות (אבניה ברזל עמוד עח).

התורה הייתה יקרה על רבינו מאוד, כבר בהיותו ילד מסר נפשו ללמוד והתייגע מאוד בכל לבבו ובכל נפשו, ואף “בכל מאודו” שכפי פירוש חז”ל הוא “בכל ממונו”. רבינו היה משתמש בדמי הכיס שלו שקיבל מאביו כדי לשלם למלמד שלימדו תורה תשלום נוסף על כל דף גמרא נוסף שלימד אותו (שיחות הר”נ עמוד ו).

ידיעה נרחבת

יחד עם רצונו “לבקר” בכל ספרי הקודש, הדגיש רבינו גם את הצורך בהכרה כללית ונרחבת של התורה. הוא אהב מאוד את שיטת הלימוד בבקיאות, כלומר, לקנות ידע רב ונרחב בתורה. הוא שלל את הדעה הרווחת שיש להשקיע את כל הזמן והכוח לתלמוד תורה בעיון ובניתוח לעומק של מספר דפים מועט. העברת חודשים בניתוח דף תלמוד או שניים תעלה את האדם אמנם לדרגת “מומחה” בלמדנות, אולם בסופו של דבר נשארים מרבית התלמידים בורים כלפי רוב מסכתות התלמוד, שלא לדבר כלל על ענפי התורה האחרים, וגרוע אף יותר, בדיני התורה שכל כך נצרכים לחיי היום יום של היהודי.

לכן, צעד נוסף בלימוד התורה כרוך בהכרת האזורים שבכוונתו של האדם ללמוד אותם, תוך התמקדות בהספק רב ככל שיאפשר הזמן, כך ירכוש לו ידיעה נרחבת בתורה ותוך כדי כך יקדיש גם זמן לעיון התורה ולניתוח מעמיק. בעצם, כך מורה התלמוד (עפ”י שבת סג ע”א): תחילה למד, ואחר כך תשקיע עצמך בהסבר ובהבנה! (במילים אחרות, תחילה ספוג את הידע. אחר כך מיין אותו ועדן את הבנתך).

רצונו של רבינו היה שלא למהר מיד לנתח את העניינים בעומק. מוטב להמשיך לרכוש עוד ידע, ורק אחר כך להיכנס לחלק העיוני שבתורה. למשל, כאשר תסיים את המשניות של מסכת “ברכות”, יש להמשיך למסכת הבאה “פאה” – ולא להיעצר ולהתעכב על מה שזה עתה למדת. המשך בקצב קבוע. כך תוכל ללמוד הרבה מחלקי תורתנו הקדושה בצורה מושלמת, ואז תוכל לשוב לחזור עליהם ולרדת לעומק הדברים (שיחות הר”נ עו).

התורה הייתה יקרה על רבי נחמן מאוד, כבר בהיותו ילד מסר נפשו ללמוד ולהגות בה…

הבנה והגייה

רבי נחמן הציע גם ללמוד בזריזות ובפשטות – ושלא נבלה זמן רב מדי בלעיסת כל פרט. עלינו להגות בקול את דברי התורה עם לימודם. להבין פשטן של דברים ולהמשיך ללמוד, והמשמעות העמוקה יותר תתבאר עם התקדמותנו (שיחות הר”נ שם). ויש לציין, כי בין כך ובין כך, צריך לעמול כדי להבין את החומר שלומדים. כי לחזור רק על המילים בלי לדעת מה בדיוק אומרים אין להחשיבה ל”לימוד” כלל (שיחות וסיפורים, עמוד פז, אות יג).

להמשיך להתקדם

מה קורה כאשר – כשאתה רק מנסה להבין את פשטות הדברים – בכל זאת אינך מבין? מהי עצתו של רבינו בזה? אם, בשעת הלימוד, אתה אכן נתקל במשפט או בשני משפטים שאינך מבין, או במושג כלשהו שהוא מעבר ליכולתך להבינו, אל תעצור שם להמתין עד שקטע זה או מובן זה יובן לך כל צרכו, ובינתיים יעבור זמן רב מבלי להתקדם, אלא הסתפק בסימון לעצמך את המקום והמושג הקשה והמשך הלאה. כך, יתאפשר לך לקלוט כמות חומר גדולה. במשך הזמן תוכל לחזור על מה שלמדת פעם שנייה ואף שלישית… ויתכן מאוד שמה שלא הצלחת להבין בפעם הראשונה תצליח להבין בסיבוב הבא. נמצא שאתה מרוויח מכל הצדדים (שיחות הר”נ עו).

שיטת לימוד זו, הזוכה להמלצת הרבי, כבר הוזכרה בעצם בתלמוד ובספרי המפרשים הראשונים והאחרונים (עבודה זרה יט ע”א, אורחות צדיקים כז, של”ה, שבועות, מהר”ל מפראג, נתיב התורה ועוד מספר ניכר של גדולי המפרשים ופוסקי ההלכה). כבר בצעירותו, בעודו ילד , גילה רבי נתן נטייה להעדפת גישה כללית וישירה יותר לתלמוד תורה. שלא כמו חבריו לספסל הלימודים, שניסו להרשים את רבם על ידי חיפוש אחר קשיים ופתרונות מחוכמים, רבי נתן קרא והסביר את החומר הנלמד בפשטות ובבהירות. כשהתנצל שאין לו שאלות כמו שאר התלמידים, העיר רבו שהסברו הפשוט והמדויק עולה בהרבה על השאלות המפותלות שהציעו חבריו (אבניה ברזל עמוד ג).

בתקופה מאוחרת יותר, כאשר רבינו צווה על רבי נתן ללמוד קבלה, התלונן רבי נתן שהיו עניינים רבים בספר “עץ חיים” (חיבורו הראשי של האר”י ז”ל בקבלה) שלא הבין. יעץ לו הרבי לסמן כל קטע שלא הבינו. “בפעם הבאה שתגיע אליו, תבין אותו, ואז תוכל למחוק את הסימן”. רבי נתן אמר אחר כך, שכל פעם שחזר על לימודו ב”עץ חיים” התמעטו והלכו הסימנים (רבי אליהו חיים רוזן).

שמור את לשונך

רבינו אמר פעם: כל יהודי יש לו אות בתורה הקדושה. לכן, יש שש מאות אלף אותיות בתורה, השקולות כנגד שש מאות אלף נשמות ישראל. כשאתה מגלה פגם ביהודי אחר, אתה כאילו מוצא פגם בתורה ועושה אותה ללא-שלמה. אולם, על ידי שתימנע מדיבור נגד יהודי ועל ידי הדגשת הנקודות הטובות שבו, תמצא גם שהתורה יפה בשלמותה, אז תאהב את התורה אהבה עמוקה, ואהבה זו תוביל אותך לחשק והתמדה בלימודיך (שיחות הר”נ צא).

לאמונה שלנו יש כוח עצום עם השפעה אדירה על החיים שלנו, בואו להכיר את הכוח הזה מקרוב ולדעת איך להשתמש בו בכל מצב – בקישור הזה!