הנקודה הטובה והמדבר – פנינים לפרשת השבוע במדבר

לכל אחד מאיתנו יש נקודה טובה שבעזרתה אנחנו עושים נחת רוח לבורא עולם… לקט פנינים לפרשת השבוע במדבר!

פרשת במדבר מתארת את הקמת המחנה של ישראל במדבר, דבר שיש לו השלכות והשפעה עד עצם היום הזה.

בני ישראל היו צריכים להקים את המחנה כך שלכל אחד יהיה את הדגל הנושא את סמל בית אביו. הם היו צריכים לחנות סביב אוהל מועד, במרחק מסוים ממנו (במדבר ב, ב).

עם ישראל חנו במדבר מסביב לארון קודש, שהיה במרכז המחנה (רש”י).

כל יהודי מקביל לאות בתורה. אבל רק כאשר כל עם ישראל מתאגד, התורה יכולה להיות “שלמה”. כך אנו קוראים על אחדות העם היהודי ממש לפני חג השבועות, חג מתן וקבלת התורה (ליקוטי הלכות ב, עמוד קה, א).

אולי גם זה יעניין אתכם:

קדימה צעד – פרשת במדבר

אל תונו את עצמכם – בחוקותי

בקרובי אקדש – בהר בחוקותי

המשכן היה מקום משכנה של השכינה הקדושה, שבאה לידי ביטוי ומתגלה באמצעות התפילות של עם ישראל. בני ישראל חנו סביב המשכן כאשר לכל יהודי יש חלק בו אותו השיג עם התפילות שלו.

למשל, מספר מסוים של יהודים התאחדו לתרומת מאה שקעי הכסף בבסיסי הקורות, ואילו התפילות של שאר העם, כל אחד לפני עניינו, יצרו את כל הקורות, העמודים, הווים, הפרוכות והכלים של המשכן, וכל התפילות עולות למשכן אחד שנבנה על ידי עם אחד.

וכך הוא הדבר עד עצם היום הזה – ככל שיהודים רבים מתפללים ביחד, כך הם זוכים לבנות יותר חלקים במשכן עד שתתגלה השכינה שוב, וכן בית המקדש שייבנה ויתגלה במהרה בימינו, אמן (ליקוטי הלכות ח, עמוד קב, א).

* * *

לכל אחד מעם ישראל יש נקודה טובה המיוחדת לו וממנה בורא עולם מתענג ורווה נחת רוח, תענוגים ושעשועים כפי שאומר רבי נחמן. באופן דומה, כל אחד משנים עשר השבטים היה מיוצג על ידי דגל שונה ואבן בצבע שונה על החושן של הכוהן הגדול. מכאן אנו למדים את חשיבות פיתוח האינדיבידואליות, הייחודיות שלנו (ליקוטי הלכות ב, עמוד כה א).

המשכן היה במרכז וסביבו המחנה של עם ישראל

המשכן היה במרכז וסביבו המחנה של עם ישראל

יתירה מזו, אנחנו לא יכולים לקבל באמת את התורה עד שהייחודיות של כל אחד מאיתנו תתגלה ותתממש. לכן קוראים את פרשת במדבר (הנפתחת במפקד של שבט אחר שבט של עם ישראל) בשבת שלפני חג השבועות, המלמדת אותנו את החשיבות של ביסוס הייחודיות שלנו לפני התאחדות למען מטרה משותפת (שם ב, עמוד 50).

ההבדלים בין השבטים ודגליהם וצבעיהם הייצוגיים מרמזים גם על הרמזים השונים המעוררים את האדם לבוראו. כל אדם רואה את יצירותיו של הבורא מנקודת מבט שונה, ו”הקריאה להתאסף למלחמה” (נגד כוחות הרשע) מתבטאת באופן שונה לכל אדם (שם).

כל שבוע אנחנו נהנים מעוד חידושים נפלאים על פרשת השבוע, הקליקו כאן ותיהנו גם אתם.