הנס שלא היה – כמעט

אדם עושה כל שביכולתו כדי לא להשלים בצורה פסיבית עם נסיבות חייו, והקב”ה מחולל לו נס שלא צריך להתקיים. כזה היה הנס של חנוכה…

 אם אתה חי את חייך רק כדי לצאת ידי חובה, אז תחפש כל סיבה להשתמט. תשמח יותר כשאתה פטור מאשר שאתה חייב.

תרצה לגלות את מסלול המילוט הקל ביותר, ולא את המספק ביותר. תעדיף להרגיש את חובתך כבר מילאת, מאשר להרגיש שעשית כמיטב יכולתך. מעל לכל, תקווה שמכוח הנסיבות לא תצטרך מלכתחילה למלא את חובותיך.

לעומת זאת, אדם המבקש באמת לצמוח ברוחניות שלו, מחפש את קרבת השם, עבודת השם, לא יקבל על עצמו מגבלות. הוא לא יחפש את הפטור באמצעות מסלולי מילוט, ולא יפעל רק בגלל החובה שרובצת עליו. הוא יעדיף לעשות כמיטב יכולתו בדרך המזכה אותו בסיפוק מרבי. הוא ירצה לעמוד בהתחייבויות שלו אפילו בנסיבות קשות. למרות העובדה שבעיני הקב”ה רצונו לעשות נחשב כאילו עשה, אין בכך די לאדם כזה – הוא יתמיד עד שתתבצע המשימה כמו שצריך (ליקוטי מוהר”ן סו, ד).

אולי גם זה יעניין אתכם:

חנוכה – כל הסיבות לומר תודה!

מרגיש קטן בחנוכה

תספרו אותם – שמונה ימים של תודה!

המתנה של אלוקים בחנוכה

חנוכה והבית שלי

חנוכה ושפת הבריאה

הדלקתי נרות חנוכה, מה עכשיו?

חנוכה – להאיר את הלילה

חנוכה – כנגד כל הסיכויים!

חנוכה – לילות הזהב של החורף

הסיפור של חנוכה

חנוכה – הנרות של רבי נחמן

זה הסיפור של חנוכה.

המכבים לא היו חייבים לסכן את החיים שלהם כדי לגרש את היוונים המדכאים. הם יכלו לחיות כיהודים בסתר, במערות, ולא היו חייבים להסתכן כדי לקיים בחופשיות את מצוות דתם.

אדם המבקש באמת לצמוח ברוחניות שלו, מחפש את קרבת השם, עבודת השם, לא יקבל על עצמו מגבלות. הוא לא יחפש את הפטור באמצעות מסלולי מילוט, ולא יפעל רק בגלל החובה שרובצת עליו…

בדומה, לא היה כל צורך שפך השמן הטהור, שהיה מספיק ללילה אחד, יספיק באורח פלא לשמונה לילות, מכיוון שיכלו להדליק בשמן הטמא מאחר שלא היה בידיהם שמן אחר.

חנוכה זה רצון המכבים רצו והבורא עולם חולל את הנס הגדול

חנוכה זה רצון – המכבים רצו והקב”ה חולל את הנס הגדול…

אבל, בתגובה על השאיפה שלהם לעשות כמיטב יכולתם ולא להשלים בצורה פסיבית עם הנסיבות, הקב”ה הראה להם כמה הוא רוצה וחפץ בעבודתם. הוא חולל נס שלא היה מחויב להתרחש, נס ש”לא היה נחוץ” מצד עצמו.

לכן, אפילו הגברים היו צריכים להיות “פטורים” מהדלקת החנוכייה, שהרי לא היה חייב להיות נס. אך מכיוון שהקב”ה חולל את הנס “לפנים משורת הדין” – כדי להראות שגם אנחנו צריכים לנהוג כך – גם הנשים חייבות.

לכן נוהגים כל עם ישראל להדליק בלילה הראשון נר אחד ומוסיפים והולכים עד שמונה נרות ביום השמיני, אף שמצד הדין היה מספיק להדליק נר אחד בלבד בכל לילה.

(המאמר מבוסס על דברי המחבר בספר חנוכה עם רבי נחמן מברסלבכנסו ותיהנו מהמבצעים המיוחדים של חנות האתר שלנו!)

יש לנו מאמרים נפלאים לחנוכה, אתם מוזמנים לקרוא וליהנות בקישור הזה. ולא רק, בקטגוריית חגים ומועדים תמצאו מבחר גדול של מאמרים מרתקים וסוחפים, הקליקו כאן ותיהנו!