המפתח ליום מוצלח

המפתח ליום מוצלח

לקום בבוקר ולדעת שהיום הזה הולך להיות מוצלח? ללכת בתחושה שזה היום שלי עם סימון ‘וי’ על כל מה שרציתי? הנה המפתח ליום מוצלח!

 הרב יצחק ברייטר הי”ד, לימד פעם את הדבר המדהים הבא: על האדם לקשר את עמו אל הצדיק בתחילתו של כל יום. לקבל על עצמו שבמהלך היום ינסה לחיות על פי עצתו והדרכתו של הצדיק.

ובזה, למעשה, הוא נתן לנו את המפתח ליום מוצלח.

אבל קודם, מה אומר המושג “צדיק”?

המושג “צדיק” היה קיים בכלל ישראל מאז ומתמיד. כל דור היו לא את ענקיו הרוחניים, אנשים שהובילו, שלימדו ושפעלו כמתווכים למען העם. אולם, בדיוק כפי שהבנתנו והבחנתנו הצטמקה במהלך הדורות, כך גם הבנתנו והערכתנו בתפקיד הצדיק. לכן עלינו לקשר עצמנו לצדיקים לשמוע עצתם והדרכתם, בין אם אנחנו מבינים או לא מבינים, כי זו כאמור הדרך היחידה כיצד להתקרב לקב”ה ולתורתו.

אבל, וכאן חשוב לציין ולהדגיש! חלילה לו לאדם לחשוב שהוא זקוק למתווך בינו לבין הקב”ה, לא מצדו ובטח לא מצידו של הקב”ה. אלא, מכיוון שהצדיק הוא אדם מהעולם הזה בלבוש גשמי, שגבר על חומריות העולם הזה וחדר לעולם הרוחני, הוא משמש לנו כסוכן וכאמצעי להבאת רוחניות אל תוך העולם הזה. מכיוון שהוא השיג את החכמה ואת הבינה הדרושות לעבודת השם בצורה אמיתית וראויה, הצדיק עובד את הקב”ה בכך שהוא מעביר את רצונו אל האנושות ומביא את בני האדם להכיר בקב”ה בכל מהלכי חייהם. האדם הממוצע אינו יכול להבחין ברצון השם, לכן הוא חייב לפנות אל מי שמסוגל כן לעשות את זה. לכן, במובן הזה, הצדיק הוא מתווך.

אולי גם זה יעניין אתכם:

כשהשעון בבוקר מצלצל שמחה

המם של רבי נחמן

התבודדות? הנה כמה נוסחאות!

האדם הממוצע לא מצליח להתגבר על האטרקציות והפיתויים של העולם הזה. בעצם, רק מעטים מצליחים לעשות את זה. והקב”ה ידע שכך יהיה. הוא ידע שרובנו ניכנע לפיתוי, חלקנו יותר, חלקנו פחות. אך הוא גם ידע שאחדים אכן יצליחו בקרב ויעמדו איתן מול כל פיתוי. מעטים אלה הם סמל האור, כך שכאשר הכל נראה חשוך ונראה שכוחות הרשע מנצחים בכל מקום, גם זה משרת את מטרת הבריאה. האנשים שהם סמל האור, המתגברים על הפיתויים, מתרוממים, בולטים ומאירים מעל ומתוך הרשע הזה.

חלילה לנו לחשוב שאנחנו זקוק למתווך בינינו לבין הקב”ה, אלא, מכיוון שהצדיק הוא אדם מהעולם הזה בלבוש גשמי שגבר על חומריות העולם הזה וחדר לעולם הרוחני, לכן הוא משמש לנו כסוכן וכאמצעי להבאת רוחניות אל תוך העולם הזה.

כאשר אדם מבחין בין האור לבין החושך, הוא מהווה כוח חיובי בבריאה. הוא בדרך להבנת האמת, בדרך הצדק המוחלט. ואילו בשביל היחיד המיוחד המנצח ניצחון מוחלט את תאוותיו ורצונותיו הגשמיים – ברא הקב”ה את העולם (עיינו יומא לט ע”ב). דמות יחידה ומיוחדת זו היא הצדיק.

עכשיו, כשהבנו שהצדיק עצמו השיג את ההבנה הנכונה ברצון השם, עד כדי כך שהפך את רצונו לרצון השם, לכן הוא יודע לכוון את כולנו מה נעשה בעת שהותנו בעולם הזה. נשאלת השאלה: איך קשור הדבר הזה אלי? מה זה אומר לגבי ואיך הדבר מתבצע מעשית?

האנשים שהם סמל האור נראים כמונו אבל שונים מאיתנו כי יש להם את הכוח להרים אותנו מעל המכשולים

האנשים שהם סמל האור נראים כמונו אבל שונים מאיתנו, כי יש להם את הכוח להרים אותנו מעל המכשולים!…

רבי נחמן מלמד אותנו שיראת שמים ואהבת שמים – אפשר להשיג רק באמצעות הצדיק. הצדיק יכול לגלות את היופי ואת החן הקיימים בנשמה שלנו. נשמה זו מקורה בנשגב שבמקומות: במחשבת האלוקים, ממקור הבריאה. הצדיק מגלה לכל אחד מאיתנו מה נעשו אצלו בפנימיות שלו, וכך הוא מעורר בו יראה ואהבה (ליקוטי מוהר”ן יז, א, ח). אולי הסיפור הבא של רבי נחמן יסביר את זה בדרך הטובה ביותר.

לילה אחד ר’ שמואל ממוסקבה, שהיה יהודי עני ואביון, חלם על מטמון גדול תחת גשר מסוים מעל נהר הדנובה בווינה. מיד נסע לשם, בתקווה לחפור ולגלות את המטמון בשביל עצמו. כשהגיע, ר’ שמואל הבחין בקצין העומד ליד הגשר ולכן פחד לחפש ולחפור שם. לפני שהספיק להחליט על דרך פעולה, הקצין החל לחשוד בזר המשוטט שם, ניגש אליו ושאל אותו: “מה את העושה כאן?” שאל הקצין. ר’ שמואל החליט שהכי טוב לומר את האמת וכך עשה. “חלמתי שטמון כאן מטמון” השיב, “לכן באתי לחפור ולגלות אותו”. “חה חה חה” צחק הקצין, “אתם היהודים, כל מה שמעסיק אתכם הוא חלומות! גם אני חלמתי לפני שבועיים שטמון מטמון בכתובת מסוימת בחצרו של ר’ שמואל מסוים במוסקבה. אז מה? אתה רואה אותי רץ למוסקבה לחפור לאיש הזה בחצר?”

ר’ שמואל נדהם. הקצין הזכיר את העיר שלו, את הכתובת ואת שמו! ושניהם חלמו את החלום שלהם באותו לילה ממש. ר’ שמואל מיהר לביתו, חיפש בחצר שלו ואכן גילה את המטמון. “ריבונו של עולם! המטמון היה כאן לידי כל הזמן, אבל כדי לגלות אותו הייתי צריך לנסוע עד לוינה…”

הוא הדין לגבי כולנו, לימד רבי נחמן. “לכל אדם טמון מטמון ממש בתוכו, אבל כדי לגלות אותו עליו לנסוע לצדיק. הצדיק יראה לו כיצד לחפש והיכן לחפש”.

וכאן חשוב לומר, שגילוי המטמון בא ממקום של אמת, כמו שאותו ר’ שמואל אמר אמת לקצין, כי אז הקצין לא היה מגלה לו את החלום שלו. וכך הוא הדבר אצל כולנו, אנחנו יכולים להשיג את הצדיק רק על ידי שנהיה אמיתיים עם עצמנו שאנחנו אכן באמת צריכים את האוצר, ונחפש באמת את הצדיק שיגלה לנו אותו.

אצל כל אחד מאיתנו טמונים אוצרות גדולים להדהים, ממש בתוך כל אחד ואחת. בעזרת אוצרות אלה אנחנו יכולים להתעלות לגבהים הנשגבים ביותר. אך מהם אוצרות אלה? האם הם מוחות מבריקים, זיכרון ללא תקדים, יצירתיות? רבי נחמן מגלה: לכל אדם ישנה לפחות תכונה אחת שהוא מצטיין בה, נקודה אחת טובה שבה הוא מתעלה יותר מחבריו ומקדים אותם. שגם להם, לכל אחד מהם, יש נקודה טובה העולה על זו שלנו (ליקוטי מוהר”ן לד, ד).

אז מה התכונה המיוחדת שיש בי? מהו התחום בו אני מצטיין? כדי להשיב על שאלה זו, אנחנו זקוקים לעצה. אנחנו צריכים להיוועד עם מומחים. בנקודה זו חשוב הצורך בהתחברות אל הצדיק. למצוא את נקודת ההצטיינות שלי – את האוצר הטמון בי – דרך ההתחברות אל הצדיק היא ללא מתחרים.

מהי מטרת ההתחברות הזאת? בפשטות, צריך להתחבר כדי ‘להבטיח’ לעצמנו שאמנם ננהג כעצת הצדיק בכל תנאי וכמיטב יכולתנו, ובעיקר שהוא יגלה לנו את התכונה הטובה המיוחדת שעל ידה נוכל להתקדם בצמיחה האישית והרוחנית שלנו.

איך עושים את זה? החיבור שאנחנו מבקשים ליצור עם הצדיק הוא חיבור רוחני. במובן זה, דומה הדבר לחיבור שמבקש כל אחד מאיתנו לחבר בינו לבין הקב”ה. ברור, שגם חיבור זה הוא דבר שברוח. לכן מלמדים אותנו חז”ל שעל ידי ההידבקות במידותיו של הקב”ה אנו יוצרים את החיבור הזה, קשר זה בינינו לבין האלוקים. בכך שאנו נוהגים ברחמים ובחסד אנו מתחברים אליו חיבור רוחני.

זו גם הדרך להתחבר אל הצדיק. בכך שנלך בדרכי הצדיק ונדבק במידותיו, ספריו, נקבל את עצותיו והדרכותיו ונפעל על פיהן, כפי שרבי נחמן מלמד: קבלת עצותיו של הצדיק יוצרת קשר בין הנותן למקבל. במובן מסוים, דומה דבר לנישואים. באמצעות העברת עצתו, מתקיים מעין איחוד בין הצדיק ומי שמקבל ממנו (ליקוטי מוהר”ן ז, ד).

אחת העצות הנפלאות שרבי נחמן נותן לנו היא, כמובן לקשר עצמנו כל בוקר, כפי שלימד אותנו רבי יצחק ברייטר הי”ד. וכמובן, על ידי עצת העצות: ההתבודדות – התפילה האישית, ועל ידי זה להפוך את כל הימים שלנו למוצלחים!

(המאמר מבוסס על דברי המחבר בספרו לעבור את הגשר הצר).

אתם מוזמנים ליהנות מחכמתו ומשנתו של רבי נחמן מברסלב ולהפוך אותה לחלק מכם כבר עכשיווכן ממאמרים מרתקים נוספים בקישור הזה.