המלאך של המחשבות שלך

חושבים שמה שאתם חושבים לא חשוב? תחשבו שוב! לכל יום יש מלאך הממונה על כל יום, וגם על המחשבות שלכם…

“…וכל יצר מחשבות ליבו (של האדם) רק רע כל היום” (בראשית ו, ה).

כידוע, מכיוון שהמחשבה מסוגלת להגיע לגובהי מרומים עלינו להבין שמחשבות אינן אף פעם סתם מחשבות. אל לנו להשתעשע ברעיון שלא חשוב מה אנחנו חושבים. מחשבות טובות עשויות להיטיב הן לחושב ולהן לעולם כולו, בעוד מחשבות רעות מזיקות מאוד.

וכך מלמד רבי נחמן: באַמְפִיתֵאַטְראוֹת עתיקים נהגו מלכים לערוך קרבות בין חיות פרא לבין טרפן. קרוב דומה מתנהל מדי יום בראש של האדם – קרבות בין מחשבות טובות למחשבות רעות. כאשר יוצאות המחשבות הטובות מן הקרב וידן על העליונה – נגרם למעלה עונג רב. (על פי ליקוטי מוהר”ן חלק א, רלג).

רבי נחמן מסביר גם קטע מספר הזוהר הקשור לרעיונות האלה:

לכל יום ויום יש מלאך הממונה על אותו היום להנהיג אותו, ולא תמצא יום שאין בו טוב. וכל יום יש לו מלאכים השומרים אותו כגדר מבחוץ, שלא יוכל כל אדם להיכנס לטוב ההוא, כמו החושך המכסה את האור. ואותם השומרים הם כמו קוצים השומרים את הכרם שלא ייכנס בו איש זר, ואלו השומרים מצד הקדושה. ויש שומרים אחרים שהם מלאכי חבלה מצד הסיטרא-אחרא, השומרים את הטוב ההוא שלא ייכנס לשם מי שאינו ראוי להיכנס, ואם לא היו שומרים אז כל הרשעים היו נכנסים ללמוד סודות התורה (ונוטלים חלק בטוב הנסתר של אותו היום).

ולכן, מי שהוא רשע ונכנס לדעת בסודות התורה, גדודי מלאכי חבלה הנקראים חושך ואפלה ונחשים ועקרבים, ונקראים ‘חיות יער’, מבלבלים את מחשבתו שלא ייכנס למקום שאינו ראוי לו. אבל מי שהוא טוב וצדיק, כל אלו השומרים, אפילו מלאכי החבלה, מוזמנים לפקודתו לסייע לו… ומכניסים אותו לטוב הגנוז (סודות התורה) ויאמרו לקב”ה: אדוננו! הרי אדם שהוא טוב וצדיק וירא שמים רוצה לבוא לפניך… (זוהר חלק ג, קכג, א, על פי תרום מתוק מדבש).

“הנחשים והעקרבים” הם המחשבות המבלבלות את האדם המבקש ללמוד את רזי התורה. אולם, אם יתמיד אותו אדם ברצונו למצוא את האלוקים, מחשבות אלה דווקא יסייעו בידו, ואז ימצא טוב רב מדי יום ביומו… שהרי לאדם ישנה היכולת להטות את מחשבותיו לכל כיוון שיחפוץ. אפילו אם המחשבות שלו תועות, בכוחו של האדם לרתום אותן ולהשיבן אל דרך הישר (ליקוטי מוהר”ן חלק א, פד. שם, חלק ב, ג).

אולי גם זה יעניין אתכם:

רגע בלי מחשבה? – להתמודד עם מחשבות שליליות

לרתום את המחשבות

תמחזרו מחשבות טובות

השבת והמחשבה

רבי נחמן מלמד שהמחשבות המזיקות התוקפות בני אדם משמשות כתזכורת לקרב המתמשך בעמלק, אויבו המשובע של העם היהודי. זה פירוש הפסוק שהובא לעיל: “… וכל יצר מחשבות ליבו (של האדם) רק רע כל היום”. האותיות הסופיות של ארבע המילים האחרונות בפסוק יוצרות את המילה – עמלק. מחשבות מלאות זימה ורשע מייצגות את העמלק הפנימי (ליקוטי הלכות, מנחה ז, יט).

עמלק רומז גם לספקות ולמבוכה. הדבר בולט בערך המספרי של המילה “ספק”, שהוא 240, כמו ערכה המספרי של המילה “עמלק”. כמו עמלק, גם הספקות תוקפים את האדם בחשאי. עוד לפני שהבנו שאנחנו במצור, אנו מוצאים את עצמנו שטופים במחשבות וברגשות סותרים. לכן מצווה מן התורה לזכור את מחיית עמלק, כלומר: להיות מודע לקיומו ולאופיו החשאי, ולנהל נגדו מלחמת תמיד.

מכיוון שהמחשבה מסוגלת להגיע לגובהי מרומים עלינו להבין שמחשבות אינן אף פעם סתם מחשבות. אל לנו להשתעשע ברעיון שלא חשוב מה אנחנו חושבים. מחשבות טובות עשויות להיטיב הן לחושב ולהן לעולם כולו, בעוד מחשבות רעות מזיקות מאוד!

הנה כמה נקודות מעניינות שרבי נחמן מלמד אותנו על כוחה של המחשבה:

כפי מה שהאדם חושב – שם הוא נמצא (ליקוטי מוהר”ן חלק א, כא:יב).

למחשבה יש כוח עצום. המפתח לכוח הזה הוא בריכוז כל האנרגיה במאמץ לביצוע המשימה. כך הוא אפילו אם מתרכזים בדבר גשמי. התנאי היחיד הוא שריכוז זה יהיה מוחלט, עד כדי נכונות למסור את הנפש כדי להשיג את היעד (ליקוטי מוהר”ן חלק א, קצב).

העצבות והדיכאון מונעים אותך מלארגן את המחשבות שלך. באמצעות שמחה תוכל למקד את המחשבה כראוי (ליקוטי מוהר”ן חלק ב, י:ב).

הגניבה גורמת לאדם לחשוב מחשבות רעות. אפילו לחמוד את רכושו של הזולת הוא עבירה חמורה ביותר. מכיוון שכוח המחשבה הוא כה עצום, אפילו מחשבה חומדת על רכושו של הזולת נחשבת מעין גניבה (ליקוטי מוהר”ן סט, ו).

למחשבות יש כוח עצום

למחשבה יש כוח עצום!

המחשבה היא ברמה נשגבה ביותר, גבוהה מזו של הדיבור. אם אתה רוצה להתעלות עד למדרגת המחשבה, עליך לשתוק, שהרי אפילו דיבור טוב וראוי עלול לגרום לך שתאבד את מדרגת המחשבה (ליקוטי מוהר”ן רלד, ב).

מחשבות המוח הן באמת מנפלאותיו של הבורא. המחשבות קיימות במוח בקבוצות, כמו ערמות של מידע, פרט על גבי פרט. כשהאדם זקוק לעובדה, הוא זוכר אותה על ידי שהוא “מושך” אותה ממקומה במוחו. זה עצמו פלא גדול, שהרי איפה הייתה מחשבתו ממוקמת עד לאותו רגע? ישנם קשרים וסמלים רבים אשר כולם ממוקמים בערמות הללו במוח. זוכרים דבר מכיוון שנתקלים ברעיון המעורר את הקשר ואת הסמל המזוהה עם מחשבה מסוימת. בשלב זה נשלפת המחשבה אל קדמת ה”ערמות” המסודרות במוח. כאשר מחשבה מסוימת נשלפת, יתר המחשבות שבמוח נהפכות ומסתדרות בצורה אחרת (כמו בערמות גשמיות, כאשר הסרת פרט אחד מתוך ערמה גורמת לשינוי הסדר כולו) (שיחות הר”ן כה).

מחשבות רשע דומות לחמץ (התופח במהלך תסיסתו). יש להיזהר, שמא “תתפח” השפעתן של מחשבות אלה על מוחו של האדם. כאשר מחשבות כאלה “תופחות” הן “ממלאות” את הגולגולת כולה, ואינן מותירות מקום ליראת שמיים להיכנס. אדם אשר מוחו נפגם במחשבות זרות יהיה עסוק תמיד בסכסוכים ובוויכוחים (שיעסיקו את מוחו וירחיקו אותו עקב כך מהרוחניות) (ליקוטי מוהר”ן ה, ד).

לימוד תורה בשעות הלילה מועיל להגנה על המחשבה (שם, ג, א).

על האדם להישמר תמיד מפני כל מחשבה בלתי מוסרית. מחשבות כאלה עלולות לנתק את האדם מבוראו, שהוא מקור כל חי (שם חלק ב, קיד).

מחשבותיו הרעיות של האדם נראות לפעמים כאילו הן עומדות לגבור עליו. הוא עשוי לנסות להתגבר עליהן על ידי ניהול מלחמה ישירה – נענוע ראשו, התמודדות עם הנושא וכו’. אולם, אין בכך תועלת של ממש, שכן המחשבות מתחזקות כפי הנראה ביחס ישר למרץ המושקע במלחמה נגדן. הרבה יותר יעיל להסיט את המחשבה אל עבר נושאים אחרים. ההתרכזות בנושא נבחר תקל על המאמץ להתגבר על מחשבות רעות (שם חלק א, עב:ד).

(המאמר מבוסס על דברי המחבר בספרו אנטומיה של הנשמהכנסו ותיהנו מהמבצעים המיוחדים של חנות האתר שלנו).

מאמרים נפלאים ומרתקים נוספים בנושא צמיחה אישית תמצאו בקישור הזה.