הכל טוב, באמת

הכל טוב, באמת. אפילו שזה היה צריך להיות “על רגל אחת” אבל עם נחישות בלתי מעורער ובמשפט אחד מקסים לקפל את המסר של כל התורה כולה!

“אני ה’ אלוקיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים, מבית עבדים” (שמות כ, ב).

אותו גר הגיע באותו יום להלל הזקן וביקש ממנו להתגייר… רק שהוא רצה לעשות את זה בצורה מוזרה: למד אותי את כל התורה כולה על רגל אחת”. הלל, בלי להתבלבל השיב לו: “מה ששנוא אליך אל תעשה לחברך. זאת כל התורה כולה והשאר ואידך פירושה הוא זיל גמור (זאת כל התורה כולה, והשאר פירושה הוא לך ולמד)” (שבת לא, עמוד א).

רבי נחמן מברסלב מלמד אותנו שאם אדם יודע שכל מאורעות חייו הם לטובתו – זאת הבחינה היא מעין עולם הבא. אתה חי בעולם הזה אבל טועם גם מהחיים של עולם הבא.

אבל כדי להשיג את זה צריך לדעת, ללמוד. זאת מילת המפתח. ואין הכוונה פה להשגות אינטלקטואליות, אלא למודעות לליבה ולמרכז של הווייתך, של עצם קיומך.

“…בֶאֱמֶת עִיקַּר הַפֵּירוּשׁ הַפָּשׁוּט שֶׁל פְּסוּקִים אֵלּוּ הַמַּזְהִירִים לָדַעַת אוֹתוֹ יִתְבָּרַךְ, כְּגוֹן “וְיָדַעְתָּ הַיּוֹם וַהֲשֵׁבוֹתָ וְכוּ’”, וְכֵן “דַּע אֶת אֱלֹוקֵי אָבִיךָ וְעָבְדֵהוּ” (דִּבְרֵי הַיָּמִים א, כח). וְכֵן “דְּעוּ כִּי ה’ הוּא אֱלֹוקים” וְכוּ’ (תְּהִלִּים ק) – עִיקַּר הָאַזְהָרָה זוֹ הִיא בִּפְשִׁיטוּת – לָדַעַת וְלִזְכֹּר אוֹתוֹ יִתְבָּרַךְ תָּמִיד בְּכָל עֵת וְאַל יִשְׁכַּח אוֹתוֹ יִתְבָּרַךְ ח”ו בְּשׁוּם עֵת…” (שיחות הר”ן ריז).

אולי גם זה יעניין אתכם:

בדיקת מציאות: האם מה שרואים זה הדבר האמיתי?

הכל לטובה – האמונה פשוטה שקשה לנו איתה

פותחת את כל הדלתות

אנחנו עם הפנים ליום שבו היה המעמד הכי גדול ומפורסם שהתרחש אי פעם בעולם כולו – קבלת התורה על הר סיני, חג השבועות, אחרי שבעה שבועות של הכנה אינטנסיבית בורא עולם בכבודו ובעצמו יורד בענן אש על הר סיני ונותן את התורה למשה רבינו, שמעביר אותה לעם ישראל. וכאן נשאלת השאלה – מדוע הקב”ה מציג את התורה על ידי שמציג תחילה את עצמו “אנוכי ה’ אלוקיך…” איזה מידע הוא נותן לנו כאן? האם לא ראינו כבר את כל הניסים שהוא עשה לנו במצרים ועל ים סוף כדי לדעת מי הוא?

אבל תחילה, הרשו לי לגלות לכם סוד. אף ספר יהודי קדוש שנכתב מאז ועד עצם היום הזה לא מדבר על בורא עולם – כלומר מציג אותו, את מי שהוא עד לפרטים הקטנים. אפילו לא אחד. גם אם תחפשו לא תמצאו. למה? כי אין. בורא עולם הוא אינסופי, אפילו יותר גדול מאינסופי. אנחנו בני האדם סופיים, קטנים ומוגבלים. אולם בכל הפעמים בהם נתקלתם בדיון כזה או אחר העוסק בבורא עולם בספרים – ההסבר הזה נכתב שם כדי לעזור להבין איך האינסוף העצום הזה – הקב”ה בכבודו ובעצמו – מתקשר עם הבריאה שלו, עם כל בריה ובריה בעולם שהוא ברא. כל אחת בדרכה שלה כפי שהוא ברא אותה ויודע איך להגיע אליה.

רבי נחמן מברסלב מלמד אותנו שאם אדם יודע שכל מאורעות חייו הם לטובתו – זאת הבחינה היא מעין עולם הבא. אתה חי בעולם הזה אבל טועם גם מהחיים של עולם הבא.

לכן הקב”ה מתחיל לדבר איתנו כשהוא אומר “אנוכי ה’ אלוקיך” – אני מי שאני, מעבר להבנה האנושית, אבל אתה מכיר אותי בשם ההוויה, ה’ הנצחי, מי שעושה חסד עם העולם. וכן, ראית אותי בפעולה בתור אלוקים – כמי שפועל גם בדין, וכשאני עושה את זה אני יכול להיות קשה. כך או כך, בשני האופנים שלי אני הבורא שלך – ה’ אלוקיך. וכן, אכפת לי ממך מאוד. הוצאתי אותה מעבדות פיזית ונפשית, כשההתנהגות, העמדות והשאיפות שלך היו ‘מצריות’, מנוגדות לאמונה ולהגינות – זאת ההוכחה!

לכן אלוקים מציג לנו את הרעיון שהוא הטוב והמטיב – אנוכי ה’ אלוקיך – חסד ודין. בעולם שבו אדם יכול להיות מפורסם ביום אחד וחסר כל ונשכח למחרת, היכן שאלילי הבאזז והספינים הגשמיים והשקריים למיניהם מאתגרים את ערכי הכנות והמוסר, אנחנו צריכים לדעת שמאחורי כל הדברים השונים שקורים וכל השינויים שמתרחשים – עומד ה’ אלוקים אחד שהוא מלא רחמים! “למד את התורה שלי כדי להכיר אותי! שמור את התורה שלי כמו שצריך כדי להישאר ממוקד כך שתוכל להתעלות מעל מכל מה שהוא חולין, הן בכאב והן בהנאה”.

על הר סיני כשהוא בתוך עמוד אש הקב"ה מציג את עצמו בפני עם ישראל – אנוכי ה' אלוקיך...

על הר סיני כשהוא בתוך עמוד אש הקב”ה מציג את עצמו בפני עם ישראל – אנוכי ה’ אלוקיך…

אותו גר שרצה ללמוד תורה כשהוא עומד על רגל אחת היה בהחלט אינטליגנט, הרי הוא בא להתגייר! מתוך ידיעה, או תחושה, שהיהודים קיבלו את התורה ברמה גבוהה של אחדות אישית וקהילתית. הוא הבין גם שלא יכולים להיות בו חילוקים בזמן קבלת התורה, הוא צריך להיות שלם עם עצמו ובתוכו.

זה היה צריך להיות “על רגל אחת” עם נחישות בלתי מעורערת. הלל השיב לו באדיבות, ‘אנחנו בני אדם, לא אלוקים. אנחנו לא יכולים לספק כל זמן טוב, חסד וצדקה. אבל נוכל לשמור את היושרה האישית וההרמוניה הקהילתית המאפשרים לנו לקבל מטובו של הבורא, אם נלמד כיצד לא לערער את הקשר והחיבור עם בורא עולם והעולם שהוא ברא. לכן זה יהיה הדבר החשוב והעיקרי שהוא “כל התורה כולה” כדברי הלל – מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך!

זאת הדרך שרבי נחמן ממליץ ללמוד את התורה – דרך שתסייע להעלמת הסבל ולהבאת אנשים למודעות עמוקה של הבורא – כשתדע שכל המאורעות שאתה חווה בחיים שלך הם לטובתך, זאת הבחינה מעין עולם. אתה חי בעולם הזה אבל טועם את חיי עולם הבא. ואל תשכח שאת כל המסר המתוק הזה – ללמוד וללמד את התורה ולהסביר אותה – צריך לעשות בצורה הכי טובה שהיא… בפשטות.

כי הכל טוב, באמת.

אתם מוזמנים ליהנות מההשקפה והחכמה העמוקה והמיוחדת שיש ביהדות בקישור הזה!