הכל, כולל הכל, בבריאה, בלי שום קשר לאיזה יום בו הוא נברא חולף, אבל לחג סוכות יש את הכוח להפוך את הארעיות לנצח!
בשבת חול המועד סוכות אנו קוראים את קהלת, אחד משלושת הספרים שכתב שלמה המלך ע”ה. מכיוון שאחד המאפיינים המגדירים את הסוכה (שממנה מקבל החג הזה את שמו) הוא מתן צל. הנה כמה אנקדוטות מעניינות על צללים על פי המדרש.
אולי גם זה יעניין אתכם:
בדיקת מציאות: האם מה שרואים זה הדבר האמיתי?
הכל לטובה – האמונה פשוטה שקשה לנו איתה
שלמה המלך אומר: “כִּי מִי יוֹדֵעַ מַה טּוֹב לָאָדָם בַּחַיִּים מִסְפַּר יְמֵי חַיֵּי הֶבְלוֹ וְיַעֲשֵׂם כַּצֵּל אֲשֶׁר מִי יַגִּיד לָאָדָם מַה יִּהְיֶה אַחֲרָיו תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ” (קהלת ו, יב).
על איזה סוג של צל מדובר? אם זה צל של קיר, יש לזה קביעות מסוימת. קיר מוצק לא מכניס אור והצל שלו נע עם השמש. אפילו עץ דקל מספק צל עם איזושהי תחושה של קביעות ויש בו ממש (על שטח קטן יותר מקיר, העלים והענפים שלו מספקים צל נעים, אבל הרוח מעיפה אותה בקלות הצידה).
בא דוד המלך, אביו של שלמה המלך, ואומר (תהילים קמד, ד): “אָדָם לַהֶבֶל דָּמָה יָמָיו כְּצֵל עוֹבֵר”. המדרש אומר: כצל של עוף הפורח – כמו ציפור שעפה, לוקחת את הצל שלה איתה.
הכל, כולל הכל, בבריאה, בלי שום קשר לאיזה יום בו הוא נברא – חולף. כל דבר שתעלו על דעתכם, יבוא היום שבו הוא כבר לא יהיה יותר על השולחן.
על ידי הכנסת הרצונות החולפים שלנו – אכילה ושתייה, לתוך הסוכה הארעית כי כך אמר הקב”ה, כלומר – משום שזאת מצווה, אנו הופכים את הארעיות לנצח, אמן.
(מבוסס על מדרש קהלת רבה ב).
אתם מוזמנים ליהנות מההשקפה והחכמה העמוקה והמיוחדת שיש ביהדות בקישור הזה!