הירושה – פנינים לפרשת השבוע פנחס

הירושה שההורים משאירים לילדים מסייעת להם לחבר אותם עם הדורות הקודמים. ואיך זה קשור לבנות צלפחד?

בפרשת השבוע באות בנות צלפחד הצדיקות באות לפני משה רבינו לתבוע את נחלת אביהן בארץ ישראל.

“וַתִּקְרַבְנָה בְּנוֹת צְלָפְחָד, בֶּן חֵפֶר בֶּן גִּלְעָד בֶּן מָכִיר בֶּן מְנַשֶּׁה, לְמִשְׁפְּחֹת, מְנַשֶּׁה בֶן יוֹסֵף; וְאֵלֶּה, שְׁמוֹת בְּנֹותָיו מַחְלָה נֹעָה, וְחָגְלָה וּמִלְכָּה וְתִרְצָה” (במדבר כז, א).

התורה עוקבת אחרי אילן היוחסין של בנות צלפחד עד ליוסף, שאהב את הארץ עד כדי כך שהוא השביע את אחיו להעלות את עצמותיו לקבורה בישראל כשהם יצאו ממצרים. מכיוון שגם הן רצו חלק בארץ, זכו צאצאי יוסף הצדיקים הללו להכניס את פסקת התורה הזו המפרטת את הלכות הירושה (רש”י).

אולי גם זה יעניין אתכם:

השקעה משתלמת – פנחס

כך תגלו את האמת – בלק

לבקש מתנת חינם – חוקת

הילדים מספקים את התיקון העיקרי לנפש הוריהם. על ידי הירושה שההורים משאירים לאחר לכתם מן העולם, הילדים ממשיכים בעבודת הוריהם ומחברים את הדורות הבאים עם הדורות הקודמים, כל הדרך חזרה עד לתקופת אדם הראשון. כשאדם אכל מן העץ הוא פגע בצאצאיו, ואנחנו התיקון עבורו ולכל הדורות הבאים (ליקוטי הלכות ג, עמוד רלו א-תעב).

“כֵּן, בְּנוֹת צְלָפְחָד דֹּבְרֹת נָתֹן תִּיתֵּן לָהֶם אֲחֻזַּת נַחֲלָה, בְּתוֹךְ אֲחֵי אֲבִיהֶם; וְהַעֲבַרְתָּ אֶת נַחֲלַת אֲבִיהֶן, לָהֶן” (במדבר כז, ז).

הקב”ה ייעד ערוצים שדרכם זורם השפע לעולם, וניתן לפתוח ערוצים אלו על ידי תפילה. רבי נחמן מסביר שהתפילה דומה לבכורה (ליקוטי מוהר”ן א, ב). כשם שהתפילה פותחת ערוצים ושערים להורדת שפע, לילדים יש את הכוח למשוך את השפע הזה. אם לאדם אין יורשים, ערוצי השפע שלו סגורים. לפיכך מציעה התורה דיני ירושה כדי להבטיח שערוצי השפע יישארו פתוחים (ליקוטי הלכות ח, עמוד קא ב).

הילדים מספקים את התיקון העיקרי לנפש הוריהם!

הילדים מספקים את התיקון העיקרי לנפש הוריהם!

מאותה סיבה מתארת התורה כיצד קרובים יכולים לפדות את בני משפחתם שנפלו לעבדות אצל נכרים (ראה ויקרא כה, מז-נד). דודים, בני דודים וקרובי משפחה אחרים מייצגים את ערוצי השפע שיכולים לעזור אדם לקבל שפע בצורה ישירה (שם ח, עמוד קב, א).

כל שבוע אנחנו נהנים מעוד חידושים נפלאים על פרשת השבוע, כנסו לכאן ותיהנו גם אתם.