הטיפ שלנו להיום בשבילכם: תשמחו במה שיש לכם!

איזהו עשיר? השמח בחלקו! אז למה אנשים לא שמחים במה שיש להם? ומה גילה רבי נחמן מהרודנקא על העושר האמיתי? הטיפ היומי שלנו בשבילכם!

באחת משיחותיו רבי נחמן דיבר עם שומעיו על כסף, או ליתר דיוק – חוסר כסף.

הוא אמר שבימינו שקשה מאוד שיהיה ליהודי כשר כסף (או – ממון כלשונו), ועל מנת לקבל שפע של כסף אדם חייב לשקוע במעמקים. וזה לא אומר שכסף במהותו הוא שלילי ולא טוב. אדרבה, ההיפך! הכסף, כפי שרבי נחמן מלמד (ליקוטי מוהר”ן תורה ס”ח) מגיע ממקום רוחני מאוד גבוה, מאותו מקום שמגיעות הנשמות. אך עם חורבנו של בית המקדש השפע נפל לקליפות (לצד הטומאה) ויכול בעיקר להימצא אצל אנשים לא הגונים.

אבל רבי נחמן גם אומר שישנם יוצאים מן הכלל. ישנם אנשים צדיקים שיש להם ממון ועושר, אולם הוא קשה להם וגורם להם בעיות כפי שחז”ל אמרו, “מרבה נכסים מרבה דאגות” (אבות ב, ז). לא קל לעבוד את בורא העולם עם מוח צלול כאשר הסחורה שלך מסתובבת בכל העולם. הסיבובים שהיא עושה בעולם, ממדינה למדינה, נעשים גם בראש של האדם. לעומת זאת, אדם עם מעט שפע דואג פחות והוא הרבה יותר חופשי ומשוחרר לעבוד את השם.

אולי גם זה יעניין אתכם:

מרשם בדוק לחיים מאושרים

לשקר אין רווח

אני? בשמחה תמיד!

שמחה? מה יוצא לנו מזה?

מהו המסר, אתם בוודאי שואלים? כמובן, לכוון אותנו לשפע האמיתי!

באחת משיחותיו עם תלמידיו, ציין רבי נחמן את דברי סבו – רבי נחמן מהורדנקא על הפסוק: “אורך ימים בימינה, בשמאלה עושר וכבוד” (משלי ג, טז). יד ימין של התורה מסמלת אנשים שלומדים תורה לשמה, ללמוד על המצוות ולקיימן, וכמובן לקיים את מצוות לימוד התורה. יד שמאל מסמלת את האנשים שלומדים תורה כדי להשיג כבוד. הקבוצה הראשונה זוכה בחיים ארוכים, בעוד הקבוצה השנייה זוכה בעושר.

אף אחד לא חושב שאריכות ימים היא העושר האמיתי, נכון?…

הגמרא (שבת סג, ע”א) שואלת – האין הקבוצה הראשונה היא זו שהייתה צריכה לקבל שכר גדול יותר וגם שפע? והתשובה היא – שזה קורה גם מבלי לומר שהם מקבלים שפע. רבי נחמן מהורדנקא אמר שזה קורה גם מבלי לומר שיהיה להם שפע, גם כשכביכול אין להם אותו.

כלומר, ששפע אמיתי הוא אריכות ימים, שזה אומר עולם הבא.

גם אם אדם משיג שפע גשמי בעולם הזה, זה לא ממש עוזר לו מכיוון שהוא משאיר אותו בעולם הזה כשהוא מסיים את ה-120 שלו.

במקום לרדוף אחרי השפע הגשמי, הכסף, אדם צריך לבלות את זמנו בלהשיג עושר ושפע רוחני שיהיה שלו לנצח. כך הוא גם ימלא את דברי חז”ל – “איזהו עשיר? השמח בחלקו!”,ויהיה עשיר אמיתי בעולם הזה ובעולם הבא.

אתם מוזמנים ליהנות ממגוון מאמרים מרתקים ומעניינים בנושא חברה והשקפה בקישור הזה.