דרך הרגליים – שני כוחות מנוגדים שהולכים איתנו כל הזמן

דרך הרגליים – שני כוחות מנוגדים שהולכים איתנו כל הזמן
הן הולכות איתנו לכל מקום, אבל האם ידעתם איזה כוח אדיר יש לרגליים שלכם? בואו לגלות איך לנצל את שני הכוחות המנוגדים שמהווים את עמודי התמיכה שלנו!

הרגליים הן חלק מהשלד האנכי. הן נמשכות כלפי מטה מהקצה התחתון של הגב ומהוות עמודי תמיכה עיקריים של הגוף, וכן אמצעי הניוד האנושי העיקרי.

מבחינה רוחנית, הרגליים מייצגות את הטווח התחתון והחיצוני של האדם. ברגליים שלו האדם יוצר מגע עם האדמה הגשמית. כאשר הוא מכה ברגליו באדמה, הוא מסוגל לשאת את עצמו ולהתרומם מעליה.

הרגליים מקבילות לספירות נצח והוד. יחד עם איבר ההולדה המקביל ליסוד, הן מהוות את שלישיית הספירות התחתונה. נצח פירושה ‘לנצח’, שעניינו כיבוש. הוד פירושו ‘פאר’, אך היא קשור גם ל’הודאה’, המציינת מצב של כפיפות. נצח היא הרחבה של חסד, מידת הנתינה. רק מי ש’שולט’ יכול להיטיב עם זולתו. הוד היא גילוי של גבורה, מידת הריסון והאיפוק. שתי המידות הללו נחוצות כדי להשיג איזון בחיים, שהרי על האדם לדעת לא רק כיצד לרסן את עצמו, אלא גם מתי להיכנע לאחרים. כשהאדם משתמש בשתי רגליו, הוא יכול לנוע קדימה מתוך ביטחון בניצחון ובהצלחה, כאשר בה הבעת הוא מאזן תכונה זו בעזרת מודעות בריאה לכך שלעתים על האדם להתאפק ולהיכנע לכוחות חזקים ממנו.

אולי גם זה יעניין אתכם:

על אפכם ועל חמתכם – כל מה שלא ידעתם על האף על פי הקבלה

הסודות של המצח בקבלה

מה אומרות הפנים שלי?

רבי נחמן מברסלב הדגיש את חשיבותו של האיזון בין שני כוחות מנוגדים אלה. במקומות רבים הוא משתמש בביטוי “זריזות ברצוא ובשוב”. הדבר מבוסס על חזונו של הנביא יחזקאל שבו הוא ראה (יחזקאל א, יד) “והחיות רצוא ושוב כמראה הבזק”. בעבודת השם שלנו, מיומנות ה’רצוא’ נחוצה כאשר אנחנו מבקשים ‘לנסוק השמימה’ (תהלים קלט, ח). מיונות ה’שוב’ נדרשת כאשר, בלית ברירה (שם), “להציע שאול”, ירדנו למעמקים.

כלומר, שאם, מצד אחד, אתה ראוי לעלות לדרגה מסוימת, אל לך להניח לעצמך להישאר בדרגתך הנוכחית. אין זה משנה היכן אתה עומד, אל תהיה לעולם שבע רצון ממעמדך העכשווי. אתה מסוגל להשיג עוד, לכן אתה חייב לפתח יכולת זו ולהשתמש בה. זוהי נצח, המיומנות הדרושה לך כדי להתיר לעצמך להאמין ולדעת שיש ביכולתך להתקדם בהתמדה עוד ועוד.

רבי נחמן מברסלב הדגיש את חשיבותו של האיזון בין שני כוחות מנוגדים אלה. במקומות רבים הוא משתמש בביטוי “זריזות ברצוא ובשוב”!

לעומת זאת, אם תיפול, חלילה, וזה לא משנה כמה נפלת ולאיזו דרגה ירדת, אפילו אם הגעת לעומק השפלות חלילה, עליך להמשיך לקוות. אל תתייאש לעולם. לא משנה מה קורה, עליך לבקש את אלוקים ולהתחנן אליו שיעזור לך. אפילו בשאול תחתיות אשפר למצוא את הבורא. גם שם עליך לדבוק בו ואסור לך להרפות ממנו. זוהי הוד, מיומנות השיבה, מיומנות הכניעה, אפילו כאשר מיטתך מוצעת בעמקי השאול, זוהי מיומנות הכניעה – אפילו בנסיבות הקשות ביותר – לרצונו ולרצונו בלבד.

לרגליים שלך יש כוח אדיר! אתה צריך ללמוד כיצד לנצל אותן. תרגל עמידה איתנה על הקרקע. כאשר תחליט לנוע כלפי מעלה, עשה זאת מתוך שכנוע אמיתי. עמוד על שלך. כאשר עליך להיעצר ולוותר, עשה גם את זה ללא היסוס וללא חרטה.

הוויתור כרוך בהבנת סוד ההתבטלות. רגל ימין מסמלת עמידה איתנה, ואילו רגל שמאל התבטלות. ההליכה תובעת שילוב של שתיהן. כאשר אתה עומד איתן, אל תוציא את אלוקיך בכוח מן התמונה. כאשר עליך להתבטל, אל תשלה את עצמך לחשוב שערכך כאדם פחות. הצדיקים הגדולים ביותר ידעו את סוד ההתבטלות, ובכך טמונה עצם גדולתם. אפילו על הבורא נאמר (מגילה לא, א):

כל מקום שאתה מוצא גבורתו של הקב”ה אתה מוצא ענוותנותו. דבר זה כתוב בתורה ושנוי בנביאים ומשולש בכתובים: כתוב בתורה (דברים י, יז) “כי ה’ אלוקיכם הוא אלוקי האלוקים ואדוני האדונים” וכתיב בתריה (וכתוב לאחריו) (שם י, יח): “עושה משפט יתום ואלמנה”. שנוי בנביאים (ישעיה נז, טו): “כה אמר רם שוכן עד וקדוש” וכתיב בתריה (לאחריו): “ואת דכא ושפל רוח”. משולש בכתובים: ככתוב (תהילים סח, ה): “סולו לרכוב בערבות בי-ה שמו” ולאחריו (שם סח, ו): “אבי יתומים ודיין אלמנות”.

לא משנה כמה נפלת ולאיזו דרגה ירדת, עליך להמשיך לקוות!

לא משנה כמה נפלת ולאיזו דרגה ירדת, עליך להמשיך לקוות!

לך בדרכי הבורא, צעד בדרכם של הצדיקים, לך בדרכם של המלאכים. דע מתי להזדרז ומתי לוותר, והעיקר – צעד כל צעד בביטחון שיסודו באמונה. בדרך זו תעמיד את חייך על ‘רגליים יציבות’.

אכן, האיזון בין כוחות הנצח וההוד מביא לכינונו של יסוד איתן לחיים. בדיוק כפי שחסד וגבורה מגיעות לידי שלמות כאשר הן מתמזגות בתפארת, כך נצח והוד מתמזגות ומוצאות את שלמותן ביסוד.

על כך מלמד האריז”ל הקדוש, שהאנרגיות הרוחניות הנשפעות משמונה הספירות העליונות יותר, מכתר ועד הוד, מתמזגות לאחד ביסוד, שהיא ‘ספירה כללית’. הדבר נובע מכך שיסוד מקבילה לאיבר ההולדה, שאליו מתועלת כל האנרגיה הזו, ואפשר לשתף בה את מלכות בשלב האחרון של התפתחותו הרוחנית של האדם. עניין זה נרמז בזרע המועבר מיסוד למלכות. במובן זה, מלכות נעשית גם היא ‘ספירה כללית’, שהרי היא מקבלת את כל האנרגיה והשפע מהספירות הנשגבות יותר, באמצעות יסוד.

איחודן של יסוד ומלכות משלים את התהלך העברת כוח החיות דרך מערכת הספירות. אפשר אם כן להסיק, שכאשר האדם משיג חיים של שאיפות רוחניות מאוזנות על ידי תיקון צלם האלוקים שלו, אזי הוא מוכן להנחיל יציבות זו לזולתו. להשלמת המחזור הזה דרושה מלכות המיוצגת בבת הזוג.

ברחבי ספרות הקבלה אנו מוצאים שהרגליים מקבילות למכלות, אף על פי שהן מייצגות גם נצח והוד. נצח והוד מתמזגות ביסוד, שהיא עצמה מתמזגת עם מלכות. כיוון שמלכות גם כוללת את כל הספירות, וגם מייצג את הרובד הנמוך ביותר, רק התייחסות מפורשת תאפשר לקבוע אם יזוהו הרגליים עם נצח והוד או עם מלכות.

האריז”ל מלמד גם שהוד, מכיוון שהיא הקצה הנמוך ביותר של שמאל הגוף (ומייצג דינים), היא מקורו של פוטנציאל רע. מסיבה זו, כאשר יעקב אבינו נאבק במלאך של עשיו, המלאך הכה אותו בירך רגלו השמאלית – רמז להיחלשות יכולתו של יעקב להיאבק ברע במשך שנות הגלות.

הרגליים על כפותיהן, אם כן, מייצגות את הקצה התחתן שאליו מגיע האדם, ובתור שכזה – את המגע המתמיד שלו עם עולם הגשמיות. הקיום הרוחני נקרא ‘חיים’, בעוד ההתמקדות בגשמי בלבד מובילה לאובדן הרגישות ולמוות רוחני.

לכן, מלמד רבי נחמן, שהרגליים מייצגות מלכות, הן הקרובות ביותר לצד המוות, לתחום שלטונו של הסיטרא אחרא (הצד האחר, צד הטומאה) כפי שקובע הפסוק (משלי ה, ה): “רגליה יורדות מות”. לכן, מי שפוגם ב’רגליים’ ולא זו בלבד שהוא קושר את עצמו לחיי גשמיות, אלא הא מוסר את כוחו הרוחני בעצם לסיטרא אחרא ומאפשר לכוחות הרשע להיזון דרכו (ליקוטי מוהר”ן חלק א, סז: ד) השם ישמור.

באווירה דומה, מלמד אותנו רבי נחמן שהעולם החומרי כולו הינו בעצם ‘הרגליים’, הקצה התחתון של עולמות הקדושה. זו משמעות הפסוק (ישעיהו סו, א): “והארץ הדום רגלי”. ברור, שאפשר למצוא את הקב”ה בכל מקום, אפילו בסביבה הגשמית ביותר. אולם, הקדושה המצויה ברבדים התחתונים – לעולם לא תהיה חזקה כמו זו המתגלה ברבדים הגבוהים יותר.

יתירה מזו, החשיפה המוגברת לעולם הגשמי עלולה להשתלט על האדם ולהרחיק אותו מהקדושה שהוא מבקש. לכן רבי נחמן ממליץ בכל תוקף, שנבקש את הקב”ה באמצעות לימוד תורה ותפילה, כדי שלא ניאלץ לרדת לדיוטה התחתונה כדי לממש את שאיפתנו הרוחנית (ראו ליקוטי מוהר”ן חלק א, נד: ב).

(המאמר מבוסס על דברי המחבר בספרו אנטומיה של הנשמהכנסו ותיהנו מהמבצעים המיוחדים של חנות האתר שלנו).

רוצים לגלות עוד על הרוחני והמסתורי שבנו ובעולם? כנסו לקישור מיסטיקה וקבלה וגלו דברים נפלאים!