דרך ארץ קדמה לתורה

מהי התרופה למרירות והקשיים שאנו חווים בחיים? להקדים דרך ארץ לתורה. איך עושים את זה? מחפשים את הרופא הנכון…

 

העולם הזה הוא עולם התיקון ואין מי שנמלט מלעבור צער או קושי בחייו, יהי רצון שיהיה תמיד בצורה ממותקת. אבל כך אמר רבינו הקדוש בפירוש (בתורה קי”ט, בחלק ב) בזו הלשון: “הנה הכל אומרים שיש עולם הזה ועולם הבא. והנה עולם הבא אנו מאמינים שיש עולם הבא, אפשר יש גם עולם הזה גם כן באיזה עולם, כי בכאן נראה שהוא הגיהינום, כי כולם מלאים ייסורים גדולים תמיד. ואמר, שאין נמצא שום עולם הזה כלל”.

מובן מדבריו שאמר קודם לכן: “זה כולל כל בני אדם שבעולם מקטן ועד גדול, כי כולם נולדו לעמל ומלאים רוגז וייסורין, ואין שום עצה ותחבולה להינצל מעמל ויגון הזה כי אם לברוח להשם יתברך ולעסוק בתורה”, שדווקא העולם הזה הוא גיהינום, אבל מי שזוכה להמתיק את זה עם עמל של תורה ועבודת השם, זה לא צריך להיות גיהינום כלל (עיינו בספר ‘שיחות הר”ן’ אות ש”ח, שיחה ארוכה ונפלאה בעניין צער העולם הזה, ובסופה מבאר את המשנה באבות – ‘פת במלח תאכל וכו’ אשריך וכו’), כי כל התורה והמצוות וכל העצות של הצדיקים הן תרופות נפלאות וסמים יקרים הממתיקים את הכל.

ולכן, כל מי שמרגיש שהסבל והקושי שיש לו בחייו הם מרים מדי צריך שידע שיש תרופה למכתו, אלא שהוא צריך לחפש את הרופא ואת הרפואות שלו, ולקחת את הרפואות האמתיות במינון הנכון ובצורה קבועה.

ובזה נעסוק בכמה מאמרים הבאים – בדרכים והתרופות שהן בעיקר התורות והעצות והדיבורים של רבי נחמן מברסלב זיע”א, כמו שמורנו הרב נתן ז”ל העביר ועדיין מעביר לנו אותן, וכמו שהמסורת של ברסלב מתארת את השימוש בהן.

אולי גם זה יעניין אתכם:

האור שבנשמה

לעבור את הירדן

אל תפחדו, כנסו פנימה

אין מקום מושלם

אנשים אחים אנחנו

עם מי ועם מה להזדהות?

ברסלב לכולם

להיות פשוט זה תענוג

הדרך הישנה והטובה

הדף הזה מגן עלי

כי זאת זכור היטב וחקוק על לוח ליבך, שלדעת בבירור מהי התרופה שלך שנרקחה ממש בשבילך, ולדעת איך להינצל מתרופות לא נכונות ואפילו מזויפות, זה אפשרי רק על ידי לימוד בספרים המקוריים של ברסלב ושימוש חכמים וחברים מחסידי ברסלב, ועל כולם – על ידי התבודדות ובקשה להתקרב לרופא שיודע את כל הפרטים של מחלתי והרפואות המיוחדות לי, שהרופא הזה הוא לא אחר מאשר רבינו הקדוש בעצמו שהוא חי וקיים, וכל אחד, יהיה מי שיהיה יכול להתקרב אליו ולקבל השראה מרוח קדשו, באפן שיראה בחוש איך שהרבי בעצמו מוביל אותו לתיקונו בשלמות, בדרכים שחוץ מיודע התעלומות רק הוא יודע.

השכל הישר והטוב

 

וראשית, יש להקדים ולומר שישנן כמה מדרגות בתיקון האדם. המדרגה הראשונה הפשוטה המשותפת לכל בני האדם היא מה שנאמר: דרך ארץ קדמה לתורה – דרך ארץ זה לא רק להיות מנומס כמו שמקובל לחשוב, אלא דרך ארץ זה כל מה שקשור להנהגת העולם הטבעית מצד ישוב העולם, ופועל יוצא מזה ממילא הוא שצריכים להתנהג בנימוס זה עם זה, וצריכים ללכת לבושים ברחוב ולא לצעוק בקולי קולות בטלפון שכולם ישמעו מה קורה בחיים שלך, וכן על זו הדרך בעניינים רבים.

מי שמרגיש שהסבל והקושי שיש לו בחייו הם מרים מדי צריך שידע שיש תרופה למכתו, אלא שהוא צריך לחפש את הרופא ואת הרפואות שלו, ולקחת את הרפואות האמתיות במינון הנכון ובצורה קבועה…

ומכיוון שכבר הזכרנו את צד הנימוס שיש במושג ‘דרך ארץ’, נציין שעיקר הדרך ארץ הוא לעשות מה שמקובל בחברה שאתה משתייך אליה. למשל, אדם שבא ממקום שאוכלים בידיים, ששם זה בסדר גמור ודרך ארץ ואפילו האדם החשוב והמכובד ביותר שם אוכל בידיו, וכמו שאומרים בהלצה: מנהג אבותינו – בידינו, אז כל זמן שהוא נמצא בחברה הזו זו דרך ארץ מצדו לאכול בידיו, ואדרבה, אם הוא יהיה יוצא דופן ויאכל במזלג זה יהיה חוסר נימוס.

אבל כאשר אדם זה יעבור לגור בארץ אחרת, או שמסיבות שונות ישתייך לחברה אחרת ששם לא אוכלים בידיים אלא במזלג וסכין וכו’, אז הוא לא יכול לומר שאצלו זו הדרך ארץ לאכול בידיים וממילא אין לו להתחשב בסובבים אותו, אלא הדרך ארץ היא שיעשה מה שמקובל במקום שהוא שם וירגיל עצמו דווקא לאכול במזלג.

אמנם, כאמור, עיקר ההגדרה של דרך ארץ כפי שמוזכר בתורה – זה לדאוג לישוב העולם, היינו לקיום הגוף והנפש בצורה הפשוטה ביותר, כגון להיזהר מדברים מזיקים, להגן על עצמו ועל קרוביו, לבנות בית למחסה משמש וממטר, לפעול שיהיה אוכל ולבושים, לראות שילמדו ילדיו קרוא וכתוב וחשבון וכו’.

ועל זה אמרו חז”ל – ‘עשרים וששה דורות קדמה דרך ארץ לתורה’, כלומר שבמשך עשרים וששה דורות שקודם מתן תורה עסקו בישוב העולם על כל המשתמע מכך, היינו זריעה וקצירה ובניית ישובים ולימוד מלאכות ואמניות וחינוך לחיי חברה וכן הלאה, כמו שאכן מצווים כל אומות העולם בשבע מצוות בני נח שאחת מהן היא הקמת בתי דינים, היינו עניינים הנצרכים לכינון העולם בצורה מתוקנת על פי השכל הישר.

כמובן, שכל דבר שאדם יזניח מכל הפרטים האלה הנכנסים בגדר ‘דרך ארץ’ יפגע בו מידית, ואין לו לתמוה על כך או להרגיש כאילו מישהו מתעלל בו וגורם לו לייסורים, כי על זה נאמר ‘איוולת אדם תסלף דרכו ועל ה’ יזעף ליבו’, ודוגמה מאוד קיצונית לזה היא – אם אדם בכוונה תחילה ירוץ ויתקע בראשו בקיר בטון, בוודאי כאשר יכאב ראשו הוא לא יוכל לתמוה ולהתפלא ‘מה זאת עשה לי אלוקים’? אלא איוולתו היא שגרמה לו שלא התחשב בחוקי הטבע ולעשות מעשה שיגעון שמיד פגע בו.

כמו בדוגמה הקיצונית הזו יש הרבה דברים שאדם צריך להתנהג בהם על פי שכל הישר, ומי שיתעלם מהשכל הישר בהם לא צריך לתמוה אם באים עליו ייסורים. הרבה מהדברים הללו הם דברים מאוד ברורים שכל אחד מבין, אבל יש גם דברים שיש בהם טשטוש ולא ברור מה הוא השכל הישר שבהם, ומשם באים הרבה מייסוריו של האדם שאין לו עצה מה לעשות ועליו לחפש הרבה אחר עצה טובה שתועיל לו.

קודם תיקון הגוף ורק לאחר מכן תיקון הנפש…

על זה כותב רבנו הקדוש בספר המידות – שהתיקון הראשון הוא תיקון הגוף ורק אחריו תיקון הנפש, כלומר שעל האדם להשתמש בשכל הישר שלו בכל העניינים הקשורים לתיקון חייו מהצד הגשמי שלהם, ואם הוא במצב כזה שהוא לא בטוח מה הוא השכל הישר ישאל את בעל השכל, או יסתכל מה נהוג לעשות בחברה שהוא משתייך אליה.

ועל זה מובא במדרש חז”ל שצוטט, שהעניין של דרך ארץ קדמה לתורה נדרש על הפסוק ‘ושם דרך אראנו בישע אלוקים’, שדרשו את זה שאדם שבודק את דרכו אם היא על פי השכל הישר, ממילא יראה את ישועות השם כאשר הן יבואו, מה שאין כן אצל אדם שלא מתנהג על פי השכל הישר, הוא מפסיד בידיים את הישועות שהשם רוצה לתת לו.

וזה ידוע ומובא בדברי רבנו הקדוש בכמה מקומות, שגם בענייני דרך ארץ יש תורה שנסתרת שם (כמו שכתוב בתורה ע”ח בחלק שני) שזה העניין של ‘הדרך לארץ ישראל’, היינו התורה הנסתרת והנעלמת בעובדות ועשיות הפשוטות של העולם הזה, וממילא צריכים חיזוק גם לעסק בדרך ארץ על פי השכל הישר, וכמו שאמרו חז”ל שדרך ארץ צריכה חיזוק כמו תורה.

זה נושא שיש להרחיב עליו הרבה ויובא במאמרים בהמשך, אבל בעיקר הוא – נושא לשיחה אישית וחשבון נפש של כל אחד לפי התנאים שהקב”ה שם אותו בהם ועוד המון גורמים שאי אפשר לפרטם בכתב.

במאמר הבא נעסוק בשלב הבא של תיקון האדם על ידי התורה מצוותיה.

גם אתם מחפשים את האמת? כנסו לקישור הבא וגלו דברים מעניינים במסע אחרי האמת!