בשתי מילים: רבי נתן – לרגל ההילולה ביום עשרה בטבת

בשתי מילים רבי נתן

מאמר זיכרון להרב רבי נתן מברסלב הידוע בכינויו מוהרנ”ת (מורנו הרב רבי נתן) מברסלב  תלמידו המובהק של רבנו הקדוש רבי נחמן מברסלב, ומילים ספורות על הספר ‘באש ובמים’ – קורות חייו ופועלו של רבי נתן מברסלב ליום פטירתו עשרה בטבת.

רבי נתן מברסלב – רבי נתן שטרנהארץ (ט”ו בשבט תק”ם – עשרה בטבת תר”ה, 1780-1845), היה התלמיד בהא הידיעה של רבנו הקדוש – רבי נחמן מברסלב, ולאחר פטירת רבנו הקדוש, הנהיג את חסידי ברסלב לאור תורת רבנו הקדוש ללא נטילת כתר מנהיגות לעצמו.

מוהרנ”ת – מורנו הרב רבי נתן, או בפשטות רבי נתן, כפי שהחסידים מזכירים בערגה את התלמיד המובהק של רבנו הקדוש – רבי נחמן מברסלב. כל כך הרבה כלול בשתי המילים האלו, רבי נתן, ככה בפשטות. חייו ופועלו של רבי נתן היו סוערים ומלאים באתגרים וקשיים לאורך כל ימי חייו, ובכולם רבי נתן עמד באופן מעורר השתאות. כמובן, קשה להקיף את כל חייו ופועלו במסגרת מאמר קצר לזכרו, נרשום רק ציוני דרך קצרים לאורך חייו. ניתן לראות את כל קורות חייו ופועלו בספר הביוגרפי הנפלא ורב המכר באש ובמים בהוצאת מכון נחלת צבי, נפרט יותר על הספר בהמשך המאמר.

רבי נתן נולד בט”ו בשבט תק”ם (1780) לאביו רבי נפתלי הערץ ולאמו חיה לאנע, משפחה מכובדת בעיירה נמירוב. אביו היה מראשי הקהילה ונכבדיה. כבר מילדותו בלט רבי נתן באופיו המיוחד ובעדינות נפשו, ביושרו ומידותיו התרומיות יחד עם התמדה נדירה בלימוד התורה. בגיל צעיר מאוד כמנהג הימים ההם, התחתן רבי נתן עם בתו של אחד מגאוני אותו הדור – רבי דוד צבי, שהיה ידוע בכינויו רבי דוד צבי הגדול, הוא היה הרב הראשי למחוזות שאריגראד, מאהלוב וקרמניץ – שלושה מחוזות גדולים ומפורסמים, ותחתיו היו כמה וכמה עיירות שהיו כפופות למרותו. רבי דוד צבי שמח מאוד בחתנו והועיד אותו להיות רב ולהושיבו על כסאו במלאות ימיו.

ציונו של רבי נתן בברסלב

ציונו של רבי נתן בעיירה ברסלב

אולם רבי נתן שהיה איש אמת חיפש את האמת לאמיתה, ובחיפושיו הוא התחיל להתעניין בדרך החסידות שאורה התפשט באותם ימים. חבר קרוב שעמו קבע את לימודו סלל עבורו את ההיכרות עם דרכה של החסידות שהייתה אז בשיא פריחתה, עשרות מנהיגים מתלמידיו של המגיד ממזריטש תלמידו של רבי ישראל הבעל שם טוב הקדוש היו פזורים באוקראינה ואורם הקרין על כל הסביבה. רבי נתן החל להתקרב לצדיקים אלו, תקופה שהה אצל אחד ולאחר תקופה אצל אחר, וכך שהה אצל מרבית מהצדיקים הידועים – רבי זושא מאניפולי, רבי לוי יצחק מברדיטשוב, רבי מרדכי מנשכיז ועוד צדיקים רבים וידועים, אולם למרות הכל רבי נתן חש שעדיין חסר משהו יסודי שיוכל להביא את נפשו על סיפוקה.

מוהרנ”ת – מורנו הרב רבי נתן, או בפשטות רבי נתן, כפי שהחסידים מזכירים בערגה את התלמיד המובהק של רבנו הקדוש – רבי נחמן מברסלב. כל כך הרבה כלול בשתי המילים האלו, רבי נתן, ככה בפשטות…

בתקופה שרבי נתן היה מקורב לצדיק מברדיטשוב, ישבו החסידים במוצאי שבת בסעודת ‘מלווה מלכה’ וביקשו מהצעיר שבחבורה, רבי נתן, לצאת לקנות בייגל לסעודה. רבי נתן יצא, וליבו שבור לרסיסים, הנה הוא כבר זכה להתקרב לצדיק גדול וקדוש כל כך, ועדיין הוא מרגיש שהוא רחוק מעבודת השם. בדרך, במקום לקנות בייגל, הוא נכנס לבית כנסת סמוך, הוציא ספר תהילים ובקול מרוסק החל לומר פרקי תהילים, הוא הגיע עד פרק נ והרגיש שיותר הוא לא מסוגל. הוא השתטח על הרצפה בפישוט ידיים ורגליים ובכה בכי מטלטל עד עמקי נשמתו. “ריבונו של עולם” הוא בכה, “וכי בשביל כך נבראתי לקנות בייגל?”… מתוך בכי הוא נרדם וראה חיזיון מופלא, בחלומו הוא רואה את עצמו מטפס בסולם ולפתע הוא מועד ונופל, הוא מנסה לקום ולטפס שוב, הפעם הוא מצליח לטפס גבוה יותר ושוב הוא נופל, הפעם המכה חזקה וכואבת יותר, אך שוב הוא מנסה לטפס ושוב נופל, וכך כמה פעמים, כל פעם המכה כואבת מקודמתה, עד שכבר אין לו כוח לטפס יותר.

לפתע הוא רואה דמות מאירה מתקרבת אליו, האיש שתואר פניו כמלאך אלוקים פונה אליו ואומר לו: “טפס והחזק עצמך היטב” (באידיש: ‘דראפע זיך און האלט זיך’). לאחר שמיעת דברי החיזוק, הוא מטפס שוב והפעם הוא מצליח להעפיל לראש הסולם. רבי נתן התעורר מהחלום והחלום נחקק עמוק בליבו. הוא חזר לחברים שעדיין ישובים בסעודת מלווה מלכה, ולשאלתם למה התעכב זמן כה רב הוא התחמק בתירוץ כלשהו.

דמות מלאת הוד עודדה את רבי נתן להמשיך לטפס על הסולם

בחזיונו ראה רבי נתן את עצמו מנסה לטפס על סולם כשדמות מלאה הוד מעודדת אותו להמשיך לטפס…

בשנת תקס”ב התרחש המפגש שישאיר את רישומו לנצח על כל העולם. רבי נחמן, נין הבעל שם טוב הקדוש, עבר להתגורר בעיירה ברסלב הסמוכה לנמירוב, שמעו הגיע לאוזני רבי נתן וחברו הקרוב רבי נפתלי. בשלהי חודש אלול של שנת תקס”ב 1802, נסעו רבי נתן וחברו רבי נפתלי לראשונה לצדיק ששמו התפרסם בעת האחרונה. מיד כשרבי נתן ראה את רבנו הוא זיהה בו את הדמות שראה מכבר בחלום ועודדה אותו לטפס בסולם ולהחזיק, רבי נתן ידע שכאן הוא מצא את שאהבה נפשו. רבנו נענה ואמר: “מזמן הכרנו אלא שלא נפגשנו”. רבנו קירב מאוד את רבי נתן, כפי שרבי נתן מציין זאת בספרו: “וקרבני ברחמיו המרובים ונשאני כאשר ישא האומן את היונק”. אף רבנו נענה לעומתו ואמר: “מעתה אני כבר לא לבד”, רבי נחמן ידע שהוא מצא את התלמיד שיכתוב כל דבר תורה שייצא מפיו וינחיל את תורתו הנצחית לדורות הבאים, ומאותו רגע שבו התקרב רבי נתן לרבנו ועד לפטירתו היה רבי נתן דבוק ברבנו ובתורתו בכל ליבו ומאודו, ולמענה מסר את נפשו כל ימי חייו.

אולי גם זה יעניין אתכם:

ולא נתן – אם לא רבי נתן – למוט רגלינו

הצוואה האחרונה של רבי נתן

רבי נתן – לחלום ולחיות את המימד השמיני

המשימה: בייגל

מיד עם התקרבותו החל רבי נתן בכתיבת תורותיו ומאמריו של רבנו הקדוש ועריכתם בספר, כאשר רבי נתן אינו מחמיץ שום הזדמנות לשמוע את תורותיו ולשתות בצמא את דבריו. בהוראת רבו אף החל בכתיבת חידושי תורה משלו, על בסיס ההקדמות והשיעורים שלמד ושמע מרבו. רבי נתן הראה את הדברים לרבנו ורבנו נהנה ועודד אותו להמשיך. תורות אלו הפכו ברבות הימים ליצירת המופת – הסדרה הידועה ‘ליקוטי הלכות’, חידושי תורה נפלאים המיוסדים על תורת רבי נחמן ומהווים חיזוק ותקווה לכל יהודי באשר הוא שם.

לימים שאלו תלמידיו של רבי נתן, במה זכה רבי נתן יותר משאר התלמידים של רבי נחמן שכולם היו גדולים וצדיקים? והיו משיבים: בעוד התלמידים היו שומעים את תורת רבנו בלילות שבת ולאחר מכן היו הולכים לישון, רבי נתן לעומת זה, לא היה מסוגל אחרי דברים כאלו ללכת לישון והיה יורד לנהר הבוג החוצה את ברסלב ושואג בנהמת ליבו: “בברסלב בוער אש הבער אותה בלבי”.

נהר הבוג המשתקף מציונו של רבי נתן מברסלב

בלילה היה רבי נתן יורד לנהר הבוג ושואג: “בברסלב בוער אש הבער אותה בליבי”…

לאחר פטירת רבי נחמן, נראה היה שהאור דעך, בא החושך בצהריים, רבי נתן עצמו כתב שתחילה הוא חשב שלפחות הוא יוכל לחיות לעצמו עם הדיבורים והחיזוקים שקיבל מרבנו כל ימי חייו, אך לא עלתה על דעתו להמשיך את מפעל חייו, אך היות והיה עליו להדפיס את החלק השני של ליקוטי מוהר”ן הוא סבב בפתחם של חסידי ברסלב ועודד אותם לסייע בהדפסה, תוך כדי עיסוקו רבי נתן דיבר מתורותיו של רבנו והבין שהאור נמצא אצלו והכל תלוי בו, באותו רגע ידע רבי נתן שהתפקיד שלו הוא להעביר את הלפיד הלאה, והדרך לעשות זאת היא באמצעות הדפסת ספרי רבי נחמן ולימוד עצותיו הקדושות. מאז, זה הפך למפעל חייו, כאשר הוא מוסר את נפשו למען הדפסת ספריו ואף הקים דפוס בביתו תוך סיכון רב.

רבי נתן גם מסר את נפשו לבנות את בניין ה’קלויז’ בית הכנסת באומן שבו התקבצו החסידים בימי ראש השנה, ובכך המשיך את הקיבוץ המפורסם בראש השנה גם לאחר פטירת רבנו, “קיבוץ” זה שייסד רבי נתן נמשך עד לימינו אנו.

כפי שכתבנו בפתיחת המאמר, חייו ופועלו של רבי נתן ארוכים מדי מכדי למצות אותם במאמר קצר. אנו ממליצים על ספר באש ובמים שכתב אבי מורי הרב חיים קרמר הי”ו, בהוצאת מכון נחלת צבי (ספרים נוספים שלו תמצאו בחנות האתר שלנו). בספר מתואר בהרחבה ובאופן מרתק כל חייו ופועלו של רבי נתן מרגע לידתו, נישואיו, התקרבותו לרבנו, מאורעות חייו בתקופה שבה היה מקורב לרבנו, התקופה שלאחר פטירת רבנו ועד לפטירתו. הספר הינו רב מכר! ורבים מעידים שהספר כה מרתק שהם קראו את הספר מכריכה לכריכה ללא יכולת להפסיק באמצע. מומלץ ביותר!

מאמרים מרתקים נוספים על רבי נתן תמצאו בלינק הזה!