בראשית ברא אלוקים ואנחנו זכינו בגדול!

בראשית ברא אלוקים ואנחנו זכינו בגדול

בעוד שהפילוסופיה מורכבת מטיעונים לוגיים שלא מובילים לשום מסקנה, אנחנו זכינו בגדול עם שבע מילים: “בראשית ברא אלוקים את השמים ואת הארץ”!

רבי נחמן נוגע בהרחבה בכתביו ובשיעוריו בנושא מעניין כפי שמובא בספר שיחות הר”ן (שיחה ה) כמו גם תלמידו המובהק רבי נתן – אמונה פשוטה. וכדי להציג מהי באמת אמונה פשוטה, הוא מביא את הדוגמה של משה רבינו שהוריד לנו את התורה שמתחילה במילים: “בראשית ברא אלוקים את השמים ואת הארץ”, ובמילים אלו הורה לנו פשוט להאמין בלי להיכנס להוכחות אינטלקטואליות כאלה ואחרות.

ובגלל זה אומר רבי נחמן שזכינו בגדול! אנחנו ברי מזל עצומים!

כידוע, ההיפך מאמונה פשוטה היא פילוסופיה שאותה גינה רבי נחמן בתוקף. הוא אמר שהפילוסופיה מורכבת רק מטיעונים לוגיים שהולכים סחור סחור המבוססים על עצמם ושמגיעים בסופו של דבר לאיזו מסקנה חסרת משמעות. אין בספרי הפילוסופיה כל חכמה של ממש, כמו זו הנמצאת בתורה ובספרי הקודש שכתבו לומדי התורה שלנו. במילים פשוטות: אין מה למצוא בספרי הפילוסופיה!

אולי גם זה יעניין אתכם:

מדע ואמונה – הוויכוח של הפרופסור והסטודנט

אמונה, דווקא בלילה

האמונה מנצחת את הטבע

ולא רק, אלא רבי נחמן גם אמר שלימוד הפילוסופיה מעלה שאלות וספקות בתוך האדם. ומכיוון שהפילוסופיה לא מספקת תשובות אמיתיות, מי שלומד נשאר רק עם שאלות. רבי נחמן מזהיר ששאלות וספקות אלו מחזקים את הנטייה הטבעית של האדם להימשך אחרי היצר הרע שלו.

איש מעולם לא התקרב לבורא עולם על ידי פילוסופיה, לכן הוא דחה על הסף לימוד פילוסופיה, לרבות חיבורים פילוסופיים שנכתבו על ידי לומדי תורה. למשל, רבי נחמן קבע שאין לעיין במדריך הרמב”ם לנבוכים (ראו שיח שרפי קודש ב, לו). “מזל גדול למי שאינו יודע דבר על ספריהם, אלא הולך בפשטות” סיכם רבי נחמן את המסר שלו בנושא.

אין בספרי הפילוסופיה כל חכמה של ממש, כמו זו הנמצאת בתורה ובספרי הקודש שכתבו לומדי התורה שלנו. במילים פשוטות: אין מה למצוא בספרי הפילוסופיה!

אם נתבונן בעצמנו, כל אדם יראה שיש בתוכו איזה פילוסוף קטן. הפילוסופיה נמצאת באוויר כמעט בכל מקום וכמעט בלתי אפשרי להימנע מלספוג אותה. לכל אחד יש שאלות וספקות במידה מסוימת. אז איך נוכל להילחם בפילוסופיה הזו כדי שהיא לא תחזק את היצר הרע שלנו?

רבי נחמן אומר שהמפתח הוא פחד/יראה מעונש. אומנם זו נחשבת לרמת עבודת השם הנמוכה ביותר, אבל היא חייבת להיות נקודת המוצא של כל אדם. ולמעשה, מעטים הם האנשים שאי פעם מגיעים לרמות הגבוהות יותר בעבודת השם מתוך אהבה או מתוך יראה. להשיג פחד/יראה אמיתית ומלאה מעונש זה הישג גדול וזו צריכה להיות המטרה!

מכיוון שהפילוסופיה לא מספקת תשובות אמיתיות, מי שלומד נשאר רק עם שאלות

מכיוון שהפילוסופיה לא מספקת תשובות אמיתיות, מי שלומד נשאר רק עם שאלות…

כשהיצר הרע מנסה לפתות אותנו עם הפיתויים של העולם הזה, הדבר שיעצור אותנו הוא הידיעה שניענש על כך שנכנענו. הפחד מהעונש הוא בעצם שם נרדף לאמונה פשוטה. האמונה הפשוטה שהקב”ה יודע כל מה שאנחנו עושים – הכל גלוי וידוע לפניו, ושיש שכר נצחי על מעשים טובים ועונש על חטאים – הם המאפשרים לנו להשיב מלחמה נגד היצר הרע, ולנצח!

באמונה פשוטה הקב”ה יצר עולם ומלואו, הוא בחר את עם ישראל ונתן לנו את התורה, לכן אנחנו צריכים אמונה פשוטה להאמין בו וללכת בדרכיו ובדרכי הצדיקים, אמן!

לאמונה שלנו יש כוח אדיר! איך מגלים אותה וכיצד משתמשים בה? כנסו ותיהנו ממאמרים מרתקים נוספים בנושא אמונה עם השקפה וחכמה יהודית בקישור הזה !