במחשבה שנייה: אל תזלזלו במחשבות

במחשבה שנייה אל תזלזלו במחשבות

חשיבה היא תהליך, לכן אם עולה לכם בראש מחשבה אל תזניחו אותה כי יש לה מטרה: להנחות אתכם בחיים ובהחלטות שלכם!

רבי נחמן מביא מעשה שנראה לכאורה שאינו קשור, אבל הוא חשוב מאוד וקשור ישירות לעניין המחשבות.

רבי נחמן אומר ששמע מסבו, רבי נחמן מהורדנקא ז”ל, שהיה בין חשובי התלמידים של רבי ישראל הבעל שם טוב הקדוש זיע”א, שפעם נסע בספינה נסיעה ארוכה ונגמר האוכל בספינה. לבסוף, הגיעו לעיר שלא היו בה יהודים כלל. הם ירדו מהספינה ונכנסו לעיר לחפש אוכל. אחד הטורקים שם לקח את רבי נחמן מהורדנקא ז”ל לביתו והציע לו לחם לאכול.

אחרי שלא אכל כמה ימים, זה היה פיקוח נפש. רבי נחמן נטל את ידיו, עמד ליד השולחן ובירך “המוציא”. כאשר בא לאכול מהלחם, פתאום נכנסה מחשבה בראשו. היא באה לבד, אוטומטית. למוחו נכנס פתאום הפסוק: “אל תלחם את לחם רע עין”. אין לאכול את הלחם של עין רעה.

אולי גם זה יעניין אתכם:

מחשבות טורדניות: איך מתמודדים איתן?

רגע בלי מחשבה? להתמודד עם מחשבות שליליות

אכילה ומחשבה מזינה

למה שפסוק כזה יבוא פתאום לראשו, בדיוק ברגע זה כשלא חשב עליו כלל? לכן, הוא הבין שזה סימן משמים שאין לאכול את הלחם. הוא עצר במבוכה, כי כבר נטל את הידיים ובירך “המוציא”. האם להשאיר את הברכה לבטלה בגלל מחשבה מוזרה זו? ולמה שהמחשבה תהיה כל כך מכרעת?

רבי נחמן מהורדנקא ז”ל אמר שאין לזלזל במחשבות שלנו. היהודי הוא כדמות האדם העליון, צלם אלוקים. הנשמה היהודית מקבילה לעשר הספירות: הנשמה שבגוף היא שבע הספירות התחתונות, והמחשבה היא שלוש הספירות העליונות: חכמה, בינה ודעת, אם הוא יהודי טהור.

הנשמה היהודית מקבילה לעשר הספירות: הנשמה שבגוף היא שבע הספירות התחתונות, והמחשבה היא שלוש הספירות העליונות: חכמה, בינה ודעת!

לכן, אמר רבי נחמן מהורדנקא ז”ל, שאם מחשבה זו באה אליו היא באה ממקום גבוה מאוד. אין להזניח את המחשבה כי חייב להיות בה משהו חשוב שעולה על כל השאר. לכן, ראוי היה לפחד לאכול את הלחם בגלל המחשבה הזאת, למרות שכבר בירך. לכן עמד שם מוטל בספק כאשר עוד מחשבה באה לו, והפעם היה זה הפסוק: “ואת העורבים ציוויתי לכלכלך”.

בפסוק זה הקב”ה אמר לאליהו הנביא שהוא יישאר במערה לתקופה ארוכה, ושהעורבים יביאו לו אוכל. העורב הוא עוף טמא. שליח הרחמים שיביא לך את אוכל יהיה שליח טמא. העורבים, או הערבים, אותו טורקי, יהיה השליח לתת לך אוכל. ברור היה לו שהמחשבה השנייה שבאה לו הייתה מספר בשבילו לקבל את האוכל, לכן הוא החליט לאכול.

תנו מקום למחשבות טובות!

רבי נחמן מברסלב מלמד מהמעשה הזה שאין לזלזל במחשבות. מחשבה שבמאה למוח שלך, באה להנחות אותך בחיים שלך ובהחלטות שלך. לכן, מי שבא להתפלל לבורא עולם ובאה מחשבה ואומרת לו:

‘איך אתה מעז לבוא לפני הקב”ה? איך אחד כמוך, כל כך מלוכלך, שעשה כל כך הרבה רע, שמרד נגד הבורא, בא לפניו? איך אתה מעז לקרוא לעצמך בן של השם? איפה הנאמנות שלך, ההתמסרות שלך? כמו שאומר הזוהר הקדוש, שהקב”ה היה עונה לך: אתה קורא לי אב? אם אב אני, איה כבודי? איפה כיבוד האב שלך? איך אתה קורא לעצמך בן אם לא כיבדת אותו?…’

חשיבה היא תהליך. חכו עד שתגיע מחשבה שנייה שתקרב אתכם לפתרון או ליעד הרצוי

בצחשיבה היא תהליך. חכו עד שתגיע מחשבה שנייה שתקרב אתכם לפתרון או ליעד הרצוי!

אם באה מחשבה כזו, רבי נחמן אומר: תמתין. אל תלך. אל תעזוב את מקומך. תישאר. תחכה ותגיע אליך מחשבה שנייה שתקרב אותך.

למה?

כי המחשבה השנייה תחזק אותך ותאמר לך:

‘אולי אני בן רע, אולי אני רשע, חלילה, אבל אני בן. ומה ההוכחה? ההוכחה היא שבמקום לברוח, חזרתי להשם. רק בן היה עושה דבר כזה. אני חזרתי להשם. כמה שהייתי רע, אני רוצה לחזור להשם. ואם אני רוצה לחזור אליו, אם בן חוזר ובוכה לאבא שלו, אביו יקבל אותו בבטחה…’

המחשבה השנייה אמורה להתגבר על הראשונה.

למחשבות שלנו יש משמעות רבה. חייבים להשאיר מקום לתת למחשבות הטובות להיכנס ולהדוף את המחשבות הרעות.

כמובן, זה קרב. וכל אדם נלחם בקרב הזה עם היצר הטוב ויצר הרע. הקרב הוא בלב של האדם, יש את שני חלקי הלב שכוללים את שני המלאכים האלה, ובמוח.

וזאת מלחמה שנלחמת ללא הפסקה. האדם חייב להילחם ולהתגבר על הרע ולחזק את המחשבות הטובות, כי מחשבות טובות מביאות למעשים טובים. האדם חייב לדעת את החשיבות של המחשבות ולא לפני הקב”ה ולשפוך את ליבו, לבכות לפניו כמו ילד, והקב”ה לאל ספק יענה לו!

מאמרים נפלאים ומרתקים נוספים בנושא צמיחה אישית תמצאו בקישור הזה.