בזיעת אפך תאכל לחם: להפוך את הקללה לברכה

להפוך את הקללה לברכה

אחרי שקללת “בזיעת אפך תאכל לחם” נאמרה, הנה הדרך להפוך אותה לברכה ולקרש קפיצה אדיר בחיים שלנו!

כאשר אדם הראשון אכל מעץ הדעת, הוא בעצם אמר לאלוקים שהוא יכול לפרנס את עצמו עם הרעיונות, הדרכים והפעולות שלו. התוצאה של טעות זו הייתה הקללה שאלוקים קילל אותו – “בזיעת אפך תאכל לחם” – מעכשיו יהיה לך קשה מאוד להתפרנס. הקושי העיקרי הוא המחסור הראשוני ברעיון כיצד להתפרנס, אותו רעיון שיכניס לחשבון הבנק שלנו את המשכורת החודשית. אבל בעצם קללה זו טמון פוטנציאל של ברכה גדולה, וכמובן, התיקון לחטאו של אדם הראשון.

בדרך כלל, כאשר אדם נמצא בשלב של צורך ברעיון לעבודה, כלומר לדרך בה הוא יתפרנס, הוא בעצם נמצא במצב של חוסר אונים. הוא לא בטוח לאן עליו לפנות ומה לעשות. חז”ל משווים את המצב הזה למצב של מציאת בן/בת הזוג האמיתי. אדם שמתחיל לחפש את החצי השני שלו, הנשמה התאומה שלו, חווה גם כן את חוסר האונים הזה. היכן ימצא את אשתו בין אלפי האפשרויות? היכן היא תמצא את בעלה? מי יהיה האדם הנכון איתו יבנו את המשפחה? איפה בן/בת הזוג שיביאו לו את השמחה והאושר ולא, חלילה, עצבות וריבים?

אולי גם זה יעניין אתכם:

מחפשים עבודה? זה בשבילכם!

עשה ולא תעשה בפרנסה

פרנסה – מהרגליים או משמים?

הדבר נכון גם בחיפוש עבודה. מהי העבודה המתאימה לי? איזו עבודה תיתן לי כסף בדרך בריאה ונכונה? איזה מקום עבודה יגרום לי אושר וייתן לי משמעות? איזו עבודה תגרום לי להתקרב לבורא עולם ולא חלילה להיפך?

יש שתי דרכים בהן אדם יכול להיעזר כאשר מצב של חוסר אונים זה קורה.

הראשונה – להשקיע את כל המאמצים במציאת פתרון. לחפש שעות על גבי שעות עבודות באתרים המציעים משרות עבודה, להתקשר לכל מי שיכול להוביל אותנו למשרה המיוחלת, או להסתכל שעות על הטלפון הנייד בתקווה שישמע את הצלצול הגואל מאיזה מקום עבודה.

השנייה – דומה לראשונה, אבל יש בה הבדל משמעותי שמתחיל בגישה של האדם.

הקושי הראשוני והעיקרי הוא חוסר הרעיון במציאת פרנסה. אבל בקללה זו מונח הפוטנציאל האדיר לברכה הגדולה ולתיקון חטאו של אדם הראשון!

איך זה עובד? קודם כל מתחילים עם הידיעה שהקב”ה ורק הוא יכול לעזור לנו למצוא את העבודה הטובה ביותר בשבילנו. הידיעה שלא מדובר במאמצים שאנחנו עושים, שהם אלה שימצאו לנו את העבודה המיוחלת. אנחנו מחפשים, מתאמצים ומשקיעים כי זה רצונו של בורא עולם – ההשתדלות הקטנה הזו מצידנו בחיפוש אחרי מקור פרנסה.

אם זאת הגישה שלנו, אז הסיפור נהיה אחר לגמרי. התמונה משתנה לגמרי.

לפני שאדם מתיישב ליד המחשב או מתחיל להתקשר לכל העולם, הוא צריך להתמקד בדבר אחד: מהיכן תבוא הישועה שלי? והתשובה היא: רק מאלוקים! כי מדוע הוא הכניס אותי מלכתחילה למצב של חוסר אונים, של אי וודאות? והתשובה היא: כי הוא רוצה שאכיר אותו! שאתקרב אליו! וזאת הסיבה העיקרית שאני נמצא בעולם הזה. הוא שם אותי במצב הזה כדי שאגיע להבנה שהוא ורק הוא שולט בכל, ורק הוא יכול לספק לי את כל מה שאני צריך.

ומעכשיו אני פונה ישר למקור – לבורא עולם.

אחרי התובנה מגיע שלב העשייה. זה הזמן לדבר עם אלוקים ולבקש את עזרתו במילים שלך! אתה יכול לומר כמה פרקי תהילים ולהשתמש בתפילות שהכין דוד המלך לכל הדורות הבאים אחריו. רק אחרי זה תוכל לעבור לשלב הבא – חיפוש עבודה. כעת אתה יכול להיות בטוח שהקב”ה יוביל אותך בכיוון הנכון. גם אם לא חווית את הישועה באופן מידי, אם תמשיך להתפלל ולחפש בעדינות אחרי רעיון, תגיע לזה בסופו של דבר ותצליח.

גישה, זה כל מה שמשנה את התמונה

גישה, זה כל מה שמשנה את התמונה!

כאשר אדם ימצא עבודה בגישה זו, זאת תהיה חוויה משמעותית מאוד עבורו. לפעמים זה יכול להיות גדול כמו קריעת ים סוף. חז”ל אומרים שישנם שני מצבים שמושווים לקריעת ים סוף – מציאת זיווגו של האדם והפרנסה שלו. קריעת הים הייתה גילוי ברור של נוכחות ושליטה של הקב”ה בעולם שלו, שהוא ברא. כך גם כאשר מישהו מוצא את זיווגו או את הפרנסה ביחד עם בורא עולם, הוא יכול לחוות את האושר של לראות את העזרה של אלוקים בכל צעד ושעל בחייו.

המצב הקשה הזה, שנגרם על ידי קללתו של אדם הראשון, יכול להפוך לברכה הגדולה ביותר. חוסר האונים הזה גורם לאדם לפתח מערכת יחסים נפלאה עם בורא עולם ולחזק את האמונה שלו – שאלוקים הוא הבורא והוא הזן ומפרנס אותנו! ואין ברכה גדולה יותר מלהכיר ולהתקרב לבורא עולם!

עכשיו גם נוכל להבין מדוע במצוות רבות שאנחנו מקיימים יש אזכור ליציאת מצרים! ובעיקר, לנס קריעת ים סוף!

אתם מוזמנים ליהנות ממגוון מאמרים מרתקים ומעניינים בנושא חברה והשקפה בקישור הזה.